8086 Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) (Dette er faktisk i utgangspunktet en nettverkstråd til tross for linja under...) Jeg har 2 drømmer om min neste pc. Desverre er jeg ikke sikker på om de er "kompatible"... 1. En støyfri (UTEN HARDDISK) pc (tilsynelatende klient ville man tro) 2. som er en gamerpc. (funker dårlig med den over?) Ønskedrømmen ville være noe a la å kjøpe seg en bitteliten shuttle-boks, med noe snaxy innmat, mye ram, ingen disker, som boota fra nettet og kjørte spill over Gigabit ethernet. Da forutsetter jeg seff at andre siden også har Gigabit, samt kjappe SCSI disker. Aner noen om dette er mulig? Altså all prosessering ville skjedd lokalt i CPU og GPU, med bare diskaktiviteten lagt over nettverkskabel. Jeg skjønner hvordan det kunne funket under Linux (tynnklient), men når vi snakker spill er vi i Microsoft land og der er jeg på utrygg grunn... Kjører ikke de fleste "Terminal Services" liknende greier alle applikasjoner på serveren? Det er det jeg ikke kan ha noe av så da lurer jeg på om det finnes en slags mellomting... Sett bort fra det over, hvor mye avhenger egentlig "nye" spill av harddisk ytelsesmessig? Her forutsetter jeg at man har 1GB og mer ram, 256MB skjermkort --> minimalt med swapping (håper jeg?). Om det hovedsakelig er ved innlasting av brett burde det jo gå an å kjøre over nett, til tross for mye større lag? (Flytt innlegget der det hører hjemme om det er et forum som passer bedre) Endret 25. november 2004 av 8086 Lenke til kommentar
andesam Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 harddisker bråker da ikke så mye.. . seagate diskene blandt annet, er veldig stille.. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Poenget er at jeg har lyst til å nyte godt av kjappe scsi disker og gigabit, og ved å kjøpe en vifteløs strømforsyning og vifteløs GPU (blir sikkert varmt) så gjør jeg forhåpentlivis det... Om jeg da setter min hvinete 15k scsi-disk server i annen etage så vil det bli lydløst (forhåpentligvis) på rommet mitt. Kanskje bortsett fra bordlampa ved sengen ;-) På den annen side så virker det kanskje dust å ha det lydløst når jeg skal spille spill? Tar jo ikke bort lydkortet akkurat:) Jeg spiller uansett ikke hele tiden, og da betaler det seg. silence-is-blissssssss.................... Endret 25. november 2004 av 8086 Lenke til kommentar
8086 Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 (endret) En annen idè jeg har hatt går ut på det samme, men ville være å ha en topp utstyrt alt-annet-enn-lydløs pc som jeg stuffet i naborommet. Det jeg vet er at billedkvaliteten på vanlig "vga" kobling til monitor synker med kabellengden, men går det an å strekke 10m DVI? Den er jo digital, og det pleier jo å medføre større robusthet...? [Tast/Mus] ville være trådløs. Edit: Dette er jo en mye enklere og greiere løsning, men er det noen som har erfaring/kunnskaper med lange avstander mellom skjermkort og skjerm? Endret 25. november 2004 av 8086 Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg tror det finnes adaptre mellom minnekort og IDE - kjøp deg et slik og et forholdsvis stort minnekort, så kan du installere OS på dette. Det bør da bli støyfritt. Aner ikke noe om hastigheten på disse, men det finnes forhåpentligvis kort som er raske nok. Spill og alt annet kjører du over nett, og da kan du mappe opp disker slik at for programmene på din PC ser det (nesten) ut som om det ligger på lokale disker. F. eks. i Windows: net use d: //servernavn/spill (bytt slash med backslash - sitter på en mac med uvant tastatur ) Lenke til kommentar
8086 Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Jeg var egentlig sikker på at jeg hadde prøvd å installere over nettverk før, pga liten harddisk på vertsmaskinen, men jeg tror spillet nektet å bli installert på/kjøre fra (husker ikke) en nettverksdisk.Da hadde jeg win98 så det kan ha vært det... Har faktisk tenkt på solid-state disker før, men jeg tenkte jeg kunne unngå det. Dessuten er det vanskelig å finne netshoper som har dem (jeg fant til slutt, så det er vel egentlig ikke noe argument...). Tingen er at flashminne er begrenset i antall skrive-operasjoner til ca. 1mill+-. Det er ganske mye for digitalkamera,etc, men for windows som praktisk talt skriver til disk hele tiden regner nesten med at det bare er snakk om uker... EDIT: Endret hva som faktisk var begrenset til 1 mill. skrive op. Endret 25. november 2004 av 8086 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå