Gå til innhold

Valg av programmeringsspråk

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å lære meg et programmeringsspråk, men ettersom jeg ønsker å benytte programmering til mange forskjellige formål ønsker jeg hjelp fra dere til å gi meg forslag til hva jeg bør sette meg inn i.

Hovedsakelig har jeg lyst å programmere IC-/PIC-kretser (har ikke særlig lyst til å lære Assembly). I tillegg håper jeg på å kunne benytte programmeringskunnskaper i sammenheng med webdesign. Det jeg trenger hjelp med, er å velge ett språk som er brukbart i begge sammenhenger (dersom det i det hele tatt er mulig). Jeg vet at jeg egentlig kan bruke mange forskjellige språk, men hvor finner jeg kursbøker osv. som lærer meg å bruke kommandoer til programmering av chip-er som 16F84 og lignende PIC-er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling på IC/PIC-kretser, men hvis du ikke vil bruke assembly er nok antakelig C det språket det finnes flest kompilatorer til. Men du bør kanskje sjekke hva slags kompilatorer som finnes for de spesifikke kretsene det gjelder.

Når det gjelder web-design, så er det ganske forskjellig fra programmering av kretser. Tror ikke du finner noe språk som egner seg til begge deler. Men har du først lært deg å programmere er det ikke noe problem å lære et nytt språk. De fleste språk har veldig mye til felles.

Lenke til kommentar

Det finnes java software til mikrokontrollere, leJOS til Lego Mindstorm f.eks. (68HC11 controller) Til den finnes det flere andre språk også, ihvertfall et C lignende språk til. Skal man bruke disse må man ha et lite minimalistisk operativsystem også, men de er ofte gratis og open source.

Lenke til kommentar
Jeg har planer om å lære meg et programmeringsspråk, men ettersom jeg ønsker å benytte programmering til mange forskjellige formål ønsker jeg hjelp fra dere til å gi meg forslag til hva jeg bør sette meg inn i.

Hovedsakelig har jeg lyst å programmere IC-/PIC-kretser (har ikke særlig lyst til å lære Assembly). I tillegg håper jeg på å kunne benytte programmeringskunnskaper i sammenheng med webdesign. Det jeg trenger hjelp med, er å velge ett språk som er brukbart i begge sammenhenger (dersom det i det hele tatt er mulig). Jeg vet at jeg egentlig kan bruke mange forskjellige språk, men hvor finner jeg kursbøker osv. som lærer meg å bruke kommandoer til programmering av chip-er som 16F84 og lignende PIC-er?

Hvorfor bare et språk?

Jeg kan flere, og er fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Når han først blir hekta på programmering, skal du se han lærer seg flere språk. :p

Du snakker av erfaring :p - yeah right :!:

Begynn med C++, da får du gode programmeringsvaner. Det er vel en av de mest populære språkene også, men styr unna windows api (ikke for n00bs).

400 plagsomme innlegg har jeg nå nådd :p

Lenke til kommentar
Begynn med C++, da får du gode programmeringsvaner.

Beklager, men C++ er ikke spesielt bra som førstespråk, siden det lar en gjøre omtrent hva som helst. Java vil mye oftere protestere på eller umuliggjøre dårlige vaner. Det er også noe lettere å begynne med, siden man ikke trenger å skjønne fullt så mye om pekere.

PHP, Perl og BASIC er sansynligvis de verste språkene å begynne med om man vil lære å programmere skikkelig.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar
Begynn med C++, da får du gode programmeringsvaner.

Beklager, men C++ er ikke spesielt bra som førstespråk, siden det lar en gjøre omtrent hva som helst. Java vil mye oftere protestere på eller umuliggjøre dårlige vaner. Det er også noe lettere å begynne med, siden man ikke trenger å skjønne fullt så mye om pekere.

PHP, Perl og BASIC er sansynligvis de verste språkene å begynne med om man vil lære å programmere skikkelig.

Jeg syns man like godt bare kan hoppe rett på C++ jeg. Da lærer man seg å programmere grundig og man trenger ikke å bytte språk p.g.a at språket du programmerer i ikke klarer den oppgaven du skal løse. Da er det bedre og heller

bytte til lettere språk siden, syns jeg.

BTW: Det med at pekere er så vanskelig avhenger av om man tar seg tid til å lese en god bok. Pekere er jo veldig nyttig også, så vi som driver med C++ er heldige som har det.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...