andm Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg har planer om å lære meg et programmeringsspråk, men ettersom jeg ønsker å benytte programmering til mange forskjellige formål ønsker jeg hjelp fra dere til å gi meg forslag til hva jeg bør sette meg inn i. Hovedsakelig har jeg lyst å programmere IC-/PIC-kretser (har ikke særlig lyst til å lære Assembly). I tillegg håper jeg på å kunne benytte programmeringskunnskaper i sammenheng med webdesign. Det jeg trenger hjelp med, er å velge ett språk som er brukbart i begge sammenhenger (dersom det i det hele tatt er mulig). Jeg vet at jeg egentlig kan bruke mange forskjellige språk, men hvor finner jeg kursbøker osv. som lærer meg å bruke kommandoer til programmering av chip-er som 16F84 og lignende PIC-er? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Programmerer man kretser med noe annet en assembly da? du kan jo lære C, som ligner litt på PHP, det hadde vært en idé. For å tilfredsstille alle Javanerdene her; du kan jo lære Java da! Lenke til kommentar
andm Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Det skal gå an å programmerer kretser med annet enn assembly. Det er derfor man har kompilatorer. Har du linker/informasjon som forteller meg anvendbarheten av C til kretsprogrammering? Lenke til kommentar
runeb Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Jeg har ikke peiling på IC/PIC-kretser, men hvis du ikke vil bruke assembly er nok antakelig C det språket det finnes flest kompilatorer til. Men du bør kanskje sjekke hva slags kompilatorer som finnes for de spesifikke kretsene det gjelder. Når det gjelder web-design, så er det ganske forskjellig fra programmering av kretser. Tror ikke du finner noe språk som egner seg til begge deler. Men har du først lært deg å programmere er det ikke noe problem å lære et nytt språk. De fleste språk har veldig mye til felles. Lenke til kommentar
andm Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Er det noen som har linker/informasjon som forteller meg anvendbarheten av C til kretsprogrammering da? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Du må vel nødvendigvis ha en egen compiler og biblioteker for den kretsen du programmerer... Multiplikasjon med 32 bit integer er vel ikke nødvendigvis 0xF7 over alt Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Det finnes java software til mikrokontrollere, leJOS til Lego Mindstorm f.eks. (68HC11 controller) Til den finnes det flere andre språk også, ihvertfall et C lignende språk til. Skal man bruke disse må man ha et lite minimalistisk operativsystem også, men de er ofte gratis og open source. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Jeg har planer om å lære meg et programmeringsspråk, men ettersom jeg ønsker å benytte programmering til mange forskjellige formål ønsker jeg hjelp fra dere til å gi meg forslag til hva jeg bør sette meg inn i. Hovedsakelig har jeg lyst å programmere IC-/PIC-kretser (har ikke særlig lyst til å lære Assembly). I tillegg håper jeg på å kunne benytte programmeringskunnskaper i sammenheng med webdesign. Det jeg trenger hjelp med, er å velge ett språk som er brukbart i begge sammenhenger (dersom det i det hele tatt er mulig). Jeg vet at jeg egentlig kan bruke mange forskjellige språk, men hvor finner jeg kursbøker osv. som lærer meg å bruke kommandoer til programmering av chip-er som 16F84 og lignende PIC-er? Hvorfor bare et språk? Jeg kan flere, og er fornøyd med det Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Når han først blir hekta på programmering, skal du se han lærer seg flere språk. Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Okei. Hva skal jeg starte med da? Hvilket språk kommer jeg lengst med, og har flest bruksområder? Jeg vil først satse på PHP-koding og lignende relatert til webdesign. Noen som har internettkurs/-bøker å anbefale? Lenke til kommentar
runeb Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Vel, da foreslår jeg (bombe!) PHP! Det ligger en tutorial på php.net: http://no2.php.net/tut.php Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Når han først blir hekta på programmering, skal du se han lærer seg flere språk. Du snakker av erfaring - yeah right :!: Begynn med C++, da får du gode programmeringsvaner. Det er vel en av de mest populære språkene også, men styr unna windows api (ikke for n00bs). 400 plagsomme innlegg har jeg nå nådd Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Jepp, har masse erfaring jeg. C++ og bitte, bitte, bitte lite HTML. Dessuten kan jeg lage pop-up`s i JavaScript, så jeg kan endel, ja. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) Begynn med C++, da får du gode programmeringsvaner. Beklager, men C++ er ikke spesielt bra som førstespråk, siden det lar en gjøre omtrent hva som helst. Java vil mye oftere protestere på eller umuliggjøre dårlige vaner. Det er også noe lettere å begynne med, siden man ikke trenger å skjønne fullt så mye om pekere. PHP, Perl og BASIC er sansynligvis de verste språkene å begynne med om man vil lære å programmere skikkelig. Endret 4. desember 2004 av tvangsgreie Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Jeg har begynt med C og synes det er greit (og ikke minst skikkelig koselig). Vet dog ikke om det gir noen gode programmeringsvaner e.l. Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 python. Gir deg gode vaner, er lett å lære, lett å skrive i, kraftig, og kjører uten problem på flere plattformer. Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Hva med Visual Basic! Det er ltt tungvindt, men det er ganske lett! Ikke prøv engang Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Begynn med C++, da får du gode programmeringsvaner. Beklager, men C++ er ikke spesielt bra som førstespråk, siden det lar en gjøre omtrent hva som helst. Java vil mye oftere protestere på eller umuliggjøre dårlige vaner. Det er også noe lettere å begynne med, siden man ikke trenger å skjønne fullt så mye om pekere. PHP, Perl og BASIC er sansynligvis de verste språkene å begynne med om man vil lære å programmere skikkelig. Jeg syns man like godt bare kan hoppe rett på C++ jeg. Da lærer man seg å programmere grundig og man trenger ikke å bytte språk p.g.a at språket du programmerer i ikke klarer den oppgaven du skal løse. Da er det bedre og heller bytte til lettere språk siden, syns jeg. BTW: Det med at pekere er så vanskelig avhenger av om man tar seg tid til å lese en god bok. Pekere er jo veldig nyttig også, så vi som driver med C++ er heldige som har det. Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) ... Endret 11. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå