Gå til innhold

Win98SE mer stabilt enn WinXP


Anbefalte innlegg

Med WinXP fikk jeg mange kjedelige BSOD, felles var win32k.sys error. Disse kom helt tilfeldig, hadde ikke noe med hvor hardt systemet jobbet.Jeg prøvde også forskjellige drivere.

Nå har jeg lagt inn Win98SE for morro skyld for å sjekke om jeg får noen BSOD her. Ingen hittil, har brukt det i en uke. Ikke så mye som en BSOD. WinXP har jeg sett meg lei av. Elendig. Legger nok inn Win2k etterhvert. Alt i maskinen min er overklokket. Kjører de samme innstillingene som da jeg hadde WinXP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. at win98se funker her og ikke WinXP er bevis nok for meg. WinXP er ikke perfekt, langt der ifra!. Jeg mener det er et uferdig OS. Win2k pro og SP2 er en mye mer stabil løsning. Du har vel ikke tilfeldigvis lest meldingene på forumet her om problemer med WinXP, de florerer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-29 15:54, alibaba skrev:

Vel.. at win98se funker her og ikke WinXP er bevis nok for meg. WinXP er ikke perfekt, langt der ifra!. Jeg mener det er et uferdig OS. Win2k pro og SP2 er en mye mer stabil løsning. Du har vel ikke tilfeldigvis lest meldingene på forumet her om problemer med WinXP, de florerer.


har hatt win 2k instalert og d er et meget bra os,men d var ikke så bra til spilling når eg brukte d men er nok bedre nå etter at sp2 kom,win xp er og et meget bra os eg har ikke noen problemer med xp,du må instalere alt som er på win updates de er veldig viktig skal du få xp stabilt

Kjetil

Lenke til kommentar

Stabilitet henger mye sammen med drivere... Har du AGP, PCI-kort o.l der leverandøren ikke er kjent for å lage bra drivere, så kanskje de ikke har klart å lage noe stabilt for XP enda. Bruk nye og oppdaterte drivere og bruk for all del ikke ISA kort i maskina.

 

En annen ting er at du sier maskina di er overklokka, kanskje den faktisk er for mye overklokka. Greit nok Win98 krasjer ikke med blåskjerm på samme klokking som XP , men at Win98 ikke krasjer kommer av at den faktisk har dårligere feilkontroll bl.a så har den ikke skikkelig memory protection mellom programmene slik som XP.. slik at et program kan få lov til å skrive over minneområder det ikke har lov til, uten å få noen klager fra Win98. Win98 kan forsatt fortsette å kjøre selv om du kanskje vil oppleve en korrupt FAT på HD'en din med påfølgende lost clusters og filer... og en del applikasjonskrasj med og uten blåskjerm etterhvert. Maskinen kan mao. være "tilsynelatende stabil" men ikke helt stabil. Kjør noen heftige benchmarks 3Mark i repeat modus f.eks på den så ser du om den kommer igjennom uten krasj i Win98.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: balleklorin på 2002-05-29 16:31 ]

Lenke til kommentar

det KAN jo være drivere som skaper trøbbel. En kjennsgjerning at f.eks drivere til raid-chips evt skjermkort kan skape trøbbel.

 

Jeg brukte WinXP i to måneder uten problemer. Var svært fornøyd. Så en dag tok systemet fullstendig kvelden. Ikke noe fungerte, fikk ikke installert hverken win98se, win2k eller winXP på ny... Eneste løsning jeg så var å skru frahverandre maskinen og skru den sammen igjen... La tilfeldigvis inn win2k når jeg hadde skrudd sammen maskinen igjen. Har ikke hatt trøbbel på en måned nå. (jeg skylder IKKE på XP her. Dette er bare et innlegg for å forsvare XP... Det mest åpenbare her ville vært å gi XP skylden, men så kom jeg på at det står en IBM 75GXP i kabinettet... --> word is... ibm sux0rs.)

 

win2k sp2! Til jeg blir lei. Eller til 75GXP føler for "det" igjen.

Lenke til kommentar

Win98SE har jeg aldri hatt problemer med, men WinXP har jeg bare opplevd elendighet med. Men det avhenger veldig mye på maskinen. Jeg har en ganske gammel pc, så når jeg kjøper meg en ny pc så kommer jeg kanskje til å installere WinXPSE når det kommer. Men WinXP syns jeg ikke er bra nok enda, det virker ufullstendig og det er så mange irriterende popups.

 

Mvh.

Morten Holje

aka Boqs

Lenke til kommentar

Jeg har brukt XPpro i ca et halvt år nå og jeg har faktisk ikke opplevd noen problemer i det hele tatt. Har en sjelden gang opplevd tendenser til at systemet henger, men det kommer seg raskt! Tror ikke jeg har måttet resette maskinen en eneste gang siden jeg installerte XPpro. Før hadde jeg 98 og 2000(SP2) hadde få problemer med 2000, men 98 derimot var det ganske ofte problemer...

For meg er Xppro det beste valget syns jeg...

 

/steinih :grin:

Lenke til kommentar

Hva er det du har røyka for noe a? Windows XP Pro er drittstabilt... programmer henger seg selvsagt her også, men det er pga. programvaren du selv har installert. Vil man slokke ett program (prosess) så kan man gjøre det simpelt. Oppgavebehandlingen er mye bedre i WinXP enn i Win98SE... Så slutt og syt. Det er vel pga. av all overklokkingen (=ustabiltet)

Lenke til kommentar

Har kjørt windows XP pro Helt siden release candidat 1 kom Juni/August. Og har enda ikke hatt et problem som skyldes opperativsystemet. De ensete gangene os har hengt seg er etter at lille broren min har spilt cs eller jeg har brukt et elendig beta program. End pcn min er 2 og et halvt år gammel. Det eneste minus med XP er at den ikke støtter mye gammel hardware. Hadde den gang virkelige problemer for å få ISDN kote mitt til og vike.

Lenke til kommentar

les på formuet! mange som har problemer med winXP. Har aldri hatt så mange problem med et OS som med WinXP. Win2k med SP2 er utprøvd og virker, WinXP er ikke utprøvd. Jeg har måttet instalere WinXP om og om igjen pga feil som gjør at XP ikke vil starte. kjenner andre som har opplevd det samme, og win32k.sys BSOD er helt håpløs. win2k og sp2 er best, har ikke hatt noen av de samme problemene som jeg har med winxp.

 

[ Denne Melding var redigert av: alibaba på 2002-05-29 18:49 ]

Lenke til kommentar

Det er forskjell på ustabilt os og en oveklokka fjortis maskin som ville kjørt det mest solide os i kne på ett øyeblikk. Har kjørt WinXP siden tidlig september 2001 uten problemer sånn rent bortsett fra krasj som oppstod når jeg maks klokket ett skjermkort. Har fremdeles tilgode å finne Windows kompatibel programvare som jeg ikke har klart å kjøre med XP. Til og med 3.11 programmer kjøres problemfritt hvis man vet hva man gjør.

Knowledge is power.

Lenke til kommentar

Ærlig talt! Hvis folk har problemer med XP, så har de det for svingende. Da fatter jeg ikke poenget med innlegg à la "harru røyka? Hos meg funker det drittfett". At dere ikke har problemer betyr vel for pokker ikke at andre ikke har det!

 

Jeg kjører også XP og opplever innimellom merkelig oppførsel fra maskinen som jeg aldri hadde i 98se.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-31 00:32, Hoppesagåsa skrev:



Ærlig talt! Hvis folk har problemer med XP, så har de det for svingende. Da fatter jeg ikke poenget med innlegg à la "harru røyka? Hos meg funker det drittfett". At dere ikke har problemer betyr vel for pokker ikke at andre ikke har det!


Jeg kjører også XP og opplever innimellom merkelig oppførsel fra maskinen som jeg aldri hadde i 98se.


ja du har helt rett i det da,men eg tror de er den overklokkingen som de fleste gjør her inne som er årsaken til at mangen har problemer med pcen sin,men med en gang noen får problemer med pcen sin så er det windows som er dårlig,de er ikke altid sant.

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å reinstallert XP før jeg bannet det nord og ned, helst fra en annen CD. Om ikke det hadde virket, så villle jeg kjørt en test på RAM'en, feil i ram kan skape merkelige problem!

 

Win98Se er meget bra i min bok, nesten aldri krasj, men litt teit at den drar med seg hele systemet og krever omstart om noe går virkelig gale :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...