Gå til innhold

Hva "feiler" dette bildet?

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvilken kategori jeg skal poste i, men prøver meg her...

Tok idag en del bilder med mitt HP 850 kamera, og oppdaget noe merkelig da jeg kom hjem. Det var omtrent +2grader ute idag, og kamera var noe tregt å slå av/på...

Hva har skjedd tror dere? Flere bilder har den samme feilen?

Se bildet HER!!

Forresten, hvordan kan jeg legge det ut her? Slik en gjør når en uploader... Thumb og greier :)

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg ser det ut som det er kondens på bildebrikken (eller kanskje linsa). Dråpene medfører lysbryting.

Oppstår hvis kameraet blir nedkjølt ute og du tar det inn i varmen igjen.

Eventuell kondens inne i kameraet kan være et problem å få tørket.

Lenke til kommentar

Jeg ser to uvanlige ting. Det første er farvene som ser ut til å følge linjer som tyder på et det er et elektronisk problem, enten analogt mens bildet leses ut av CCD brikken eller digitalt under signalbehandlingen. Det andre er at bildet er flekkete, på himmelen er det ganske lett å se. Det ser ut som det er noe på bildebrikken eller linsa.

Begge problemene kan skyldes kondens. Hvis problemet forsvinner når kameraet har fått tørket seg skikkelig så er det sannsynligvis problemet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Akkurat ja, er flere bilder det er samme problemet på. Så det da jeg kikket på lcd skjermen etter å ha tatt bildet også.. Får prøve det etter at det har ligget å fått tørke seg. Skulle hatt et kamera/batteri som likte å bli brukt i surt kaldt vær

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Akkurat ja, er flere bilder det er samme problemet på. Så det da jeg kikket på lcd skjermen etter å ha tatt bildet også.. Får prøve det etter at det har ligget å fått tørke seg. Skulle hatt et kamera/batteri som likte å bli brukt i surt kaldt vær

Du burde kjøle ned kamera ditt før du går ut og slår det på (legge det i boden, eller i kjøleskapet etter å ha lagt det inn i en tett brødpose som du har klemt luften ut av), da skal det ikke kondensere, dersom kamera er 20+ og du tar det ut på en litt fuktig vinterdag og +-2 grader, er det kanskje ikke så rart...hmm..

Kamera skal uansett ikke bli ødelagt så lenge man bruker det innenfor tempraturspesifikasjonene, så der er det bare å sette hardt mot hardt imo.

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Du burde kjøle ned kamera ditt før du går ut og slår det på (legge det i boden, eller i kjøleskapet etter å ha lagt det inn i en tett brødpose som du har klemt luften ut av), da skal det ikke kondensere, dersom kamera er 20+ og du tar det ut på en litt fuktig vinterdag og +-2 grader, er det kanskje ikke så rart...hmm..

Kamera skal uansett ikke bli ødelagt så lenge man bruker det innenfor tempraturspesifikasjonene, så der er det bare å sette hardt mot hardt imo.

Det vil ikke kondensere når man tar kameraet fra en varm plass (f.eks hus, bil) til en kald plass (f.eks. ut). Kondens oppstår når varm luft treffer en kald overflate (som f.eks. et kamera). Når luften blir kjølt ned reduseres evnen til å holde på fuktigheten og luften legger dermed fra seg vannet (kondens).

Å ta et varmt kamera ut er derfor ikke noet problem. Tvert imot positivt ettersom batterier yter mindre når de blir kalde.

Problemet kan derimot ha oppstått når du tok kameraet inn igjen fra turen. Da er det vesentlig kaldere enn omgivelsene og det kan forekomme kondens inni og utenpå kamera.

For å motvirke dette kan du som tidligere nevn ligge kamera i en tett pose til det er "avklimatisert". Har ikke prøv dette selv, men er litt skeptisk. Det fordi jeg lurer på om det her kan skje det samme som når man tar en pose boller ut av fryseren: Hele posen blir våt inni.

God luftsirkulasjon hjelper også, men dette er dog ikke så lett å få til inne i kamerahuset.

Tør ikke å trekke noen konklusjoner her, men vent en stund før du slår på kameraet etter du har kommet inn igjen. Noen andre som vet noe mer angående temaet? Er litt redd for eget kamera og.

Endret av notnA
Lenke til kommentar
Det vil ikke kondensere når man tar kameraet fra en varm plass (f.eks hus, bil) til en kald plass (f.eks. ut). Kondens oppstår når varm luft treffer en kald overflate (som f.eks. et kamera).

Som nevnt ovenfor så er det luft inni kameraet og dermed så vil man kunne få kondens inni kameraet når det blir kaldt. Siden kondensen legger seg på de tingene som blir først kalde så er det ikke sannsynlig at det blir kondens på elektronikken, men heller på veggene i kameraet.

Det fordi jeg lurer på om det her kan skje det samme som når man tar en pose boller ut av fryseren: Hele posen blir våt inni.

Nei, fordi bolleposen din ble fyllt på kjøkkenet der det var varmt og fuktig før du la den i fryseren dermed blir den full av mikroskopiske ispartikler som smelter når posen tines. Hvis du legger kameraet i en pose ute så kan du ikke få kondens siden lufta inne er varmere enn den som orginalt var i posen og dermed kan ikke kondens oppstå.

Lenke til kommentar
Som nevnt ovenfor så er det luft inni kameraet og dermed så vil man kunne få kondens inni kameraet når det blir kaldt. Siden kondensen legger seg på de tingene som blir først kalde så er det ikke sannsynlig at det blir kondens på elektronikken, men heller på veggene i kameraet.

Men kamerahuset er av plast ikke sant? Og plast leder varme dårlig. Dermed vil det hovedsakelig være luften inne i kameraet som kjøler ned komponentene. Og uansett vil luften inne i kamera aldri være noe særlig varmere enn komponentene rundt. Siden luften vil bli nedkjølt av disse. Det er jo dette kjøleribber baseres på (eksempelvis en cpukjøler). At luft raskt avgir varme/kulde.

Er det noe jeg ikke skjønner?

Skjønnte det med bolleposen nå. Høyere temperatur=høyere potensiell luftfuktighet. :yes:

Lenke til kommentar
Men kamerahuset er av plast ikke sant? Og plast leder varme dårlig. Dermed vil det hovedsakelig være luften inne i kameraet som kjøler ned komponentene.

Lufta er inni kamerahuset, så lufta blir ikke kald før kamerahuset kjøler den ned hvis ikke kameraet er ganske åpent og det blåser inn kald luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...