Gå til innhold

Forslag til oppgraderinger: 4-5000 kroner

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en AMD T-Bird 1.33GHz (266MHz) og et MSI K7T-Turbo2 hovedkort (133MHz). I tillegg sitter det 256MB Mosel SDRAM i maskinen. Grafikkortet er et helt streit GeForce2 Pro fra MSI. Annet stæsj fungerer som det skal.

Etter hvert har jeg begynt å tenke på en aldri så liten oppgradering. Det jeg er ute etter er noen tips.

Skjermkortet kommer jeg ikke til å gjøre noe med, det er mer enn bra nok til mitt bruk. Det jeg lurer på er vel mer om jeg skal bytte over til Intel, eller vente på at AMD kommer med nye prosessorer.

Regner vel med at det uansett blir nødvendig med et bytte av hovedkort og minne.

Budsjettet er 4-5000 kroner, men selvsagt hadde det vært hyggelig å slippe å bruke hele beløpet.

Mitt hovedpoeng med å oppgradere er å sørge for at denne maskinen holdes liv i en stund framover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

swanky skrev (2002-05-29 14:37):

Jeg har i dag en AMD T-Bird 1.33GHz (266MHz) og et MSI K7T-Turbo2 hovedkort (133MHz). I tillegg sitter det 256MB Mosel SDRAM i maskinen. Grafikkortet er et helt streit GeForce2 Pro fra MSI. Annet stæsj fungerer som det skal.

Kommer ann på om du skal selge det du ev har fra før, men ville ha kjøpt en raskere CPU og byttet HK, siden du har "feil" CPU til Hk nå. Kjøpt en 256-brikke med ram og oppgradert til et GF3ti200 kort, som er rimelig nå.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-29 14:37, swanky skrev:

Jeg har i dag en AMD T-Bird 1.33GHz (266MHz) og et MSI K7T-Turbo2 hovedkort (133MHz). I tillegg sitter det 256MB Mosel SDRAM i maskinen. Grafikkortet er et helt streit GeForce2 Pro fra MSI.

Mitt hovedpoeng med å oppgradere er å sørge for at denne maskinen holdes liv i en stund framover.

Jeg synes i utgangspunktet ikke det er noe galt med pc`en din jeg. Det hadde vært fint å vite hva du vanligvis bruker maskinen til, fordi i utgangspunktet så har du en ok maskin som kommer til å vare en stund til. Hvis jeg forstår deg rett spiller du ikke så sinnsykt mye. Kanskje du ripper musikk, dvd eller lignende? Det er uansett fint med mer ram enn 256mb.

Hvis du selger hovedkortet, prosessoren og ram-brikken du har burde du få 2000,- for det. Hvis disse to tusen er utenom de 4-5000,- du allerede har satt opp som budsjett har du jo litt å velge mellom.

Jeg tar utgangspunkt i at du har 6000,- å rutte med.

Rask cpu, raid og masse ram er kjekt å ha. Samt støtte for fremtidige harddisker (ata133), usb2.0 og kanskje firewire i samme slengen.

Abit AT7 KT333 3PCI 1AGP 4DDR-DIMM UDMA133 RAID133 LAN Firewire USB2 6CH-Audio SocketA ATX ABAT7 1757,-

Alpha PAL8045T w. Papst 8412NGML 19dBA SocketA (max 1.9GHz) 566.00

AMD Athlon XP 1900+ Palomino 1600MHz/1.6GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk SocketA PAL1900 1374.00

Samsung M368L6423CTL-CB3 512Mb DDR PC2700 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK) 1669.00

SUM= 5366,-

Her har du et hovedkort som har alt (OBS untatt ps/2, så du må bruke usb tastatur/mus!), nettverkskort, firewire tilkobling, usb 2.0, UDMA133, RAID133 og 6 kanals lydkort. Det er mao fremtidsrettet. Det har også mange ram-porter. Det at det er bare 3 pci slotter ser jeg på som et lite problem, da det er såpass mye onboard på kortet.

Kjøleribba jeg har satt opp er helt konge. Kjøp den.

Prosessoren er rask, men ikke raskest, slik at prisen er forsvarlig. Samsung sin 512mb pc2700 brikke bør gi deg det du trenger av minnekapasitet.

JEG ville hvertfall vurdert dette oppsettet (jeg har nettopp bestilt tilsvarende, bare en litt mindre cpu, som jeg skal bygge til en kammerat)

Lenke til kommentar

Et til:

Abit TH7II-RAID i850 5PCI 1AGP 4RIMM RAID Audio Socket478 ATX 1757.00

Original 256Mb RAMBUS/RIMM PC800 939.00

Original 256Mb RAMBUS/RIMM PC800 939.00

Intel Pentium 4 Northwood 1.8GHz 512Kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478 2168.00

SUM= 5803,-

(Her får du etter min mening et meeeeget bra oppsett, men litt mindre ekstra på hovedkortet)

(Trenger jeg nevne at dette oppsettet kan "reguleres" opp til 2,4Ghz ved å bruke 133fsb istedetfor 100fsb som p4 bruker originalt?)

Lenke til kommentar

Swanky: Jeg har nesten akkurat samme maskin som deg og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt ser poenget med å oppgradere den nå. Den er kraftig nok til å kjøre alt av spill som finnes i dag og så fremst du ikke driver med noen ekstremt ressurskrevede ting på pcen din, så er det ikke verdt å oppgradere nå. Det er dermed på sin plass å sitere ærverdige PcFormat: Når du ikke kan leve med den pcen du har, DA skal du oppgrader, ikke før.

[ Denne Melding var redigert av: Timberland på 2002-05-29 19:53 ]

Lenke til kommentar

Timberland:

Du har helt rett, det er ikke noe poeng i å oppgradere! :smile:

Poenget er bare at jeg har en del penger jeg kan bruke på dette nå, penger som sannsynligvis forsvinner i det store dragsuget uansett.

Jeg kommer til å se litt nærmere på Northwood, og venter spent på Thoroughbred.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...