Gå til innhold

Blitz og zomm objektiv til D70


Anbefalte innlegg

Siden D70 har fått en kurrant pris nå, så har jeg lyst på ett :)

Tenkte jeg skulle gå for kit'et med 18-70 linsa.

 

Blitz så synes jeg SB-600 virker grei, pris vs. ytelse. Men ser også Nikon har en SB-50DX som ikke er så veldig mye dyrere. Hva er forskjellene?

 

Og så trenger jeg tips om en zoom linse, som fortsetter fra kit-linsa og går opp til tilsvarende 200-300mm. Gjerne en Sigma linse. Fokus på økonomi er viktigere enn optisk perfekt, dyre linser får man supplere med etterhvert. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er, skrekk o gru kjære forum venner, fornøyd med min Nikon 70-300 f4-5.6G. I følge de "ordentlige" fotografene her på Forumet er det noe skrammel med masse fortegning.

Jeg derimot, er kjempefornøyd. Sikkert fordi jeg bruker kit-linsa mest og ikke er noen "proff-fotograf". Denne billige zoom-linsa fra Nikon gjør en mer enn bra nok jobb for meg foreløpig. Og jeg har ikke penger eller rygg til å bære proffe-zoom linser med f 2.8.

Men når det gjelder blitz angrer jeg. Kjøpte SB-600. Blitzen gjør jobben greit nok i vanlige rom, men jeg savner større lysutbytte så jeg kunne greie større rom. Skulle nok ha kjøpt SB 800.

Jeg er en "vanlig familiefotograf", ingen stor entusiast, valgene ville nok vært annerledes hvis foto hadde vært den stoooore hobbyen min!

 

edit: skriveleif

Endret av Dykkern
Lenke til kommentar

Høres ut som du og jeg har mer-eller-mindre det samme synet på tingene :)

I mitt 35mm liv, så brukte jeg kun rimelige linser til ett Minolta 700si, og har aldri vært misfornøyd med det.

 

SB-800 er notert. Men hvordan denne er i forhold til evt. "Sigma Blitz EF-500 DG Super NAD for Nikon AF" hadde vært interessant å visst. Så linken postet over, men den gikk mest rundt Canon. Uansett, fotografering i dårlig opplyste rom er en ting jeg trenger, og Canon A80 som jeg også har er *ikke* bra her.

 

 

Fant etter en liten runde følgende linser:

Nikon AF 70-300mm F4-5,6 G

Nikon 70-300mm F4-5,6 AF-D (EDIT: Hva er forskjellen på denne og den rimeligere G?)

Sigma DL II 4,0-5,6/70-300 Super NAFD

Tamron LD 4,0-5,6/70-300 M NAFD

 

Noen som kan sammenligne disse, evt. henvise meg til link hvor de er testet opp mot hverandre?

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

I dårlig lys så er denne suveren i forhold til prisen:

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

Den kan til nød også brukes til portrett linse. På samme brennvidde så slipper den igjennom ca 6 ganger så mye lys som kit objektivet og det gjør en enorm forskjell når man strever med lyset.

 

Nikon AF 70-300mm F4-5,6 G

Jeg har den og er fornøyd, er det skikkelig sol eller man har et bra stativ så kan man ta fine bilder med den selv om de aldri blir 100%.

Lenke til kommentar

De eneste blitsene som passer til D70 er Nikon SB600 og SB800. De "gamle" DX-blitsene til Nikon fungerer ikke, og derfor tror jeg også du vil ha problemer med den Sigma blitsen du nevner. Det er fordi D70 kom med en ny type TTL styring. De "gamle" DX blitsene fungerer på alle kamera FØR D70 (også digitale) da disse hadde en annen TTL styring.

 

Når det gjelder Sigma objektiver, har de meget god optikk, men de er mekanisk skjøre. Vil heller anbefale Nikon 70-300D da den inneholder ED glass (meget høy kvalitet).

Lenke til kommentar
De eneste blitsene som passer til D70 er Nikon SB600 og SB800. De "gamle" DX-blitsene til Nikon fungerer ikke, og derfor tror jeg også du vil ha problemer med den Sigma blitsen du nevner. Det er fordi D70 kom med en ny type TTL styring. De "gamle" DX blitsene fungerer på alle kamera FØR D70 (også digitale) da disse hadde en annen TTL styring.

 

Når det gjelder Sigma objektiver, har de meget god optikk, men de er mekanisk skjøre. Vil heller anbefale Nikon 70-300D da den inneholder ED glass (meget høy kvalitet).

Det er ingen problem med å bruke gamle blitser på D70, du må bare stille dei inn manuelt.

At det er noko tidkrevande og tungvint er ein annan sak.

Lenke til kommentar
Tror det skal fungere bra med e "gammel" DX blitz også.

De nye, altså D70, D2h og etterfølgende digitale speilrefleks, fungerer ikke sammen med DX blitsene om man vil utnytte TTL. Da må man bruke SB600 eller SB800 ettersom disse er klargjort for det nye TTL systemet som sitter i disse allerede nevnte kamera.

 

Eldre digitale speilreflekser fra Nikon, som f.eks D100, fungerer fint sammen med DX blitser.

Lenke til kommentar

Sigma EF 500 DG ST i-TTL og Sigma EF 500 DG Super i-TTL virker bra på D70,og er en del billigere enn SB600 og 800. (Du må ha nye versjoner av blitzene, som støtter i-ttl...) De to Sigma blitzene er like specmessig, bortsett fra at Super versjonen kan styres trådløst.

 

Jeg vurderte de seriøst, men havnet på SB800 grunnet større rekkevidde, litt mer robusthet, medfølgende omnibounce og litt div andre muligheter.

Lenke til kommentar
Tror det skal fungere bra med e "gammel" DX blitz også.

De nye, altså D70, D2h og etterfølgende digitale speilrefleks, fungerer ikke sammen med DX blitsene om man vil utnytte TTL. Da må man bruke SB600 eller SB800 ettersom disse er klargjort for det nye TTL systemet som sitter i disse allerede nevnte kamera.

 

Eldre digitale speilreflekser fra Nikon, som f.eks D100, fungerer fint sammen med DX blitser.

D70 fungerer ypperlig med DX blitz! Har selv prøvd det ut og på auto blir bildene veldig bra.

 

Du kan selvfølgelig ikke bruke TTL systemet, men etter hva jeg har sett på bilder med DX blitz føler jeg ikke behov for det.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...