Arve28 Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Laget en fil jeg skal ha ut på web'n og da må jeg deinterlace for at jeg ikke skal få de stripene på skjermen. Men bør jeg bruke Upper eller lower eller none. Bruker Prmiere pro. Export- Adobe mpeg decoder eller lignende. Bruker wm9 download 1024. Er det bare PAL som har 50 halve bilder pr sekund eller har NTCS dette også? Lenke til kommentar
skitz0r Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 lower field first Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 NTSC har ~ 60 delbilder per sekund. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Hvis du kun skal de-interlace for webbruk spiller det strengt tatt ingen rolle hvilket halvbilde du bruker til å interpolere et progresivt... Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg har selv testet deinterlace og jeg har aldri sett at det har hjulpet noe i det hele tatt. Bildet er fortsatt like stripete når det skjer noe i bildet. Er det noe jeg gjør feil, bruker Vegas selv? Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Ble mye bedre i brå bevegelser i bildet med upper deinterlace. Ikke testet med Lower. Om det er det samme hvem man bruker til web. Hvor bruker man upper og lower? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 "Field order" er jo i all hovedsak interessant når vi snakker om videosystem. (PAL/NTSC) for TV-bruk hvor et interlaced bilde blir gjengitt. På datamonitoren ser vi et progresivt bilde som (i de fleste redigerignsprogram) fjerner informasjonen fra det ene halvbildet og lager et helbilde ved å doble linjene i det resterende fieldet. U=Upper L=Lower Interlaced: 25 ganger per sekund annenhver gang UUUUUUUUUUUU LLLLLLLLLLLLLLLLL UUUUUUUUUUUU LLLLLLLLLLLLLLLLL UUUUUUUUUUUU LLLLLLLLLLLLLLLLL De-interlaced (upper field): 25 ganger per sekund UUUUUUUUUUUU UUUUUUUUUUUU UUUUUUUUUUUU UUUUUUUUUUUU De-interlaced (lower field): 25 ganger per sekund LLLLLLLLLLLLLLLL LLLLLLLLLLLLLLLL LLLLLLLLLLLLLLLL LLLLLLLLLLLLLLLL Dette (hvis forståelig) betyr at det ikke spiller noen særlig rolle hvilket av halvbildene du lager et helt bilde av, da informasjonen er like relevant i begge halvdeler. For å undersøke om programmet dit halverer oppløsningen eller interpolerer og lager "ny" informasjon ved å regne ut forskjellene mellom hver linje av halvbildet kan du forsøke følgende: Lag et bitmap bilde 768x576 lag annenhver linje svart og hvit. Importer bildet i redigeringsporgrammet. Eksporter til kamera/TV. Bildet på TV'en skal flimre som besatt. Forsøk så å interlace først med upper field og så med lower field. Hvis programmet halverer oppløsningen vil du da få henholdsvis ett ensfarget hvitt og et ensfarget svart bilde. Hvis programet interpolerer vil du høyst sannsynlig få et mellomgrått bilde ved interlacing... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå