Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i clutch lager

Woodoo

Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som skal selge en Opel Ascona, som jeg vurderer å kjøpe. Den er helt grei, men den har litt ulyder i clutch lageret. Jeg har ikke så mye peiling på bil, så jeg vet ikke helt hva dette har å si. Gjør det noe at det er sånn? Er det fare for at jeg må bytte clutch etter en stund? Blir det dyrt?

Endret av Woodoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt avhenging av hvor mye ulyd det er snakk om, men det lønner seg jo å bytte clutch- lager når det lager lyd.

Det er en god regel å bytte lageret samtidig med clutch, og det holder da stort sett ut cluchlamellens levetid. Men det hender jo at folk ikke gjør det, (fordi lageret gjerne "ser" bra ut...)

Det som kan skje hvis lageret blir så slitt at det låser seg, er at du ødlegger clutch+ evnt andre deler om du er uheldig.

Hva det koster kommer litt an på hvilken modell Ascona du har (for eller bakhjulstrekk), men det er ikke noe veldig kompelisert jobb på noen av de.

Du kan jo sjekke om clutchen er slitt, feks ved å holde passe fart i 4. gir,gi full gass og raskt inn med clutchen, og rett ut igjen. Den bør da ikke slure nevneverdig.

Lenke til kommentar

Er som pcp160 sier; Hvor mye jobb det er kommer litt an på om det er forhjul eller bakhjuls trekk. Er det bakhjulstrekk er det en veldig grei jobb og er det forhjulstrekk er det faktisk enda greiere tror jeg... Mener ganske sikkert at du da ikke trenger å ta ned girkassa engang. Noen av de gamle opelene har en luke du skrur ned under på kassa. Kjøper du et clutch sett følger det med et slags spennverktøy tror jeg som gjør at clutchen kan byttes på en meget kjapp og enkel måte. Lageret skal også følge med tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å sjekke om det er en slik luke som jeg beskrev tidligere. Er det det kan du jo ta av denne å sjekke hvor mye cluchen er slitt. Er den ok kan du jo bare bytte lageret. Må du ut med girkassa ville jeg ha byttet alt sammen når jeg først hadde det fra hverandre, er jo litt jobb å ta ut kassa.

Komplett clutchsett med lager, lamell og trykkplate pleier å koste rundt en høvding. Kjøper du lageret løst koster det sikkert rundt et par hundre kroner...

Lenke til kommentar

c ascona har et deksel under girkassa. Man må ut med stikkakslingen på førersida for å bytte clutch/lager. Gjort på 3 kvarter.

Har slik bil selv og ble positivt overraska over hvor enkelt det var.

Betalte vel 600 kroner for ny clutch og nytt lager. Ble lovt en billigclutch til den prisen, men da jeg kom for å kjøpe hadde de bare sachs clutcher igjen som jeg fikk krangla meg til med samme pris, mot normalt 1100 kroner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...