Gå til innhold

Hvilken RAM er best?

Furyfax

Anbefalte innlegg

Skal på nyåret bestille meg ny innmat til pcen, som blir noe i denne duren:

- CPU AMD XP 64 "winchester" vet ikke hvilken enda.

- HK ett eller annet nforce 4 kort.

Men det eg lure på er ka RAM brikker bør eg bestilla, har lest at AMD 64 ikke er så veldig "følsom" når det gjelder timings som f. eks socket A CPU'er er, stemmer dette ?

Eg har en 512MB Corsair XL brikke liggende som ikke blir brukt, bør eg da kjøpe en lik til eller selge den og kjøpe nye minnebrikker med mye høyre hastighet, men dog noe dårligere timings?

Det skal klokkes til det brenner, bare så det er nevnt.

XL brikka mi går opp til 225MHZ på 2-3-3-11 over dette må CL tas til CL3, som er noe høyt.

Har sett litt på disse brikkene om jeg må kjøpe nye:

Corsair TWINX1024-4400C25 DDR-DIMM 1024M Kit w/two matched CMX512-4400 CL2.5 DIMM

Håper noe kan hjelpe meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anandtech testet A64 90nm med OCZ 3200 Platinum rev. 2 brikker på 2-2-2-10 1T... Selv om de fleste brikker kan kjører lavere tRAS timings enn 10 er det visst nok dette som er det magiske tallet hva gjelder ytelse for A64.

Med med en FSB klokket til 290, kjørte de disse brikkene på 2.5-4-4-10 1T på 2,75V :dribble:

Er mange som har anbefalt disse brikkene, og det er definitivt de jeg kommer til å gå for når jeg skal kjøpe Winchester/NF4 snart...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Driter dessverre ikkje penger, så 500kr på noe sånt gidder eg ikkje å kaste vekk penger på.

Men ka er best av PC3200 minne med stramme timings eller kjøpe PC4400 med litt slappere timings. Corsair 4400, koster jo ikkje all verdens penger og kjøre i tillegg på CL2,5

Edit: Calm, vet du om "alle" OCZ 3200 Platinum rev. 2 klokker like bra som den testen du viste til, eller var de heldige med brikkene. Har du linker til andre tester kanskje eller erfaringer?

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Driter dessverre ikkje penger, så 500kr på noe sånt gidder eg ikkje å kaste vekk penger på.

Men ka er best av PC3200 minne med stramme timings eller kjøpe PC4400 med litt slappere timings. Corsair 4400, koster jo ikkje all verdens penger og kjøre i tillegg på CL2,5

Edit: Calm, vet du om "alle"  OCZ 3200 Platinum rev. 2  klokker like bra som den testen du viste til, eller var de heldige med brikkene. Har du linker til andre tester kanskje eller erfaringer?

Test av slappe vs stramme timings--> Ocshoot.no

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Hvis du kikker nedover på denne siden, så har OCZ linket til diverse reviews av disse brikkene.

Virker ikke som det bare er Anand som har vært heldig med disse brikkene... I mange tilfeller klarer de nesten DDR600 med ganske så stramme timings og T1 Command Rate takket være chip'er av spesielt høy kvalitet fra Samsung...

edit: En solid strømforsyning er som regel en forutsetning for å klare denne typen overklokking, og OZC PowerStream er nok en sikker vinner her! :yes:

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Edit: Calm, vet du om "alle"  OCZ 3200 Platinum rev. 2  klokker like bra som den testen du viste til, eller var de heldige med brikkene. Har du linker til andre tester kanskje eller erfaringer?

Test av slappe vs stramme timings--> Ocshoot.no

Hmm...fair enough...men har ikke AMD mer igjen for å kjøre synkront enn intel?

Lenke til kommentar

Minnekontrolleren i et A64 system sitter jo i prosessoren, så hastigheten på minnebusen og FSB er jo same shit. Klokker du HTT/FSB så klokker du minnet. Og i så måte så er vel muligheten for å kjøre minne og CPU asynkront ikke tilstede...

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Har en Lewicom 500W PSU, tror det holder, kanskje eg går for de OCZ brikkene alikevell. Men enda ei lita stund te eg bestiller pc, er så mye nytt som er på vei akkurat nå.

Har allered bestemt meg for mitt oppsett jeg ass:

Athlon 64 3000+ socket 939

Asus A8N-SLI Deluxe

OCZ 3200 Platinum revision 2 512MB

OCZ PowerStream 520W

GeForce 6600GT

også bygge på senere med enda en rev 2 og et 6600GT til...

Venter bare på at NF4 hovedkortene skal ankomme nettbutikkene her til lands... :hrm:

Lenke til kommentar
Anandtech testet A64 90nm med OCZ 3200 Platinum rev. 2 brikker på 2-2-2-10 1T... Selv om de fleste brikker kan kjører lavere tRAS timings enn 10 er det visst nok dette som er det magiske tallet hva gjelder ytelse for A64.

Off topic:

1t bedre enn 2T @ AMD64

Right?

:whistle:

Onn topic: Benchet selv CL3@400MHz mot CL2.5@333MHz, der CL3 "vant"

Deene CL3 (Swissbit) brikka ga også bedre benchm. enn enn CL 2.5 @ 400MHz (Geil) på AMD64 3000+ s754 system (k8t800)

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...