Gå til innhold

Desktop-kabinett til HTPC-bruk

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en del deler liggende etter jeg kjøpte nytt hovedkort, cpu, PSU og minne.

De delene har jeg tenkt til å bruke til HTPC (Home Theatre PC). Dette skal bli billige saker, og jeg ser at kabinettene er laget for HTPC-bruk er rimelig dyre, så derfor ser jeg på det "nest beste": desktop-kabinetter.

På komplett hadde de ett desktop-kabinett: link

Jeg VET at Q-tec PSU'er er noe dritt, men den skal skiftes ut med en chieftec 360W.

Så over til spørsmålene:

- Hvordan er dette kabinettet slik bortsett ifra PSU'en?

- Er det OK kvalitet på det? Er det "god" plass (i den forstand en kan kalle plassen i et desktopkabinett god) til et ATX-hovedkort (av type A7V8X-X) i det?

- Jeg regner med at vanlige PSU'er passer i dette kabinettet, slik at jeg ikke trenger noen rare former på PSU'en? :p (grunnen til at jeg spør er at jeg har sett dette på desktop-kabinetter før (men de kabinettene var gamle, fra pentium II-tiden)).

Jeg har hatt veldig liten erfaring med desktop-kabinetter nyere enn disse.

- Det jeg skal ha plass til er: hovedkort, nettverkskort, DVD-rom, harddisk, CPU med vifte (er det plass til en Thermaltake extreme volcano 12 i den, eller bør jeg skaffe en annen kjøler?). Går dette bra tro? :hmm:

- Har noen et bedre forslag mht. valg av kabinett til HTPC? Det MÅ være ATX (hovedkortet er ATX), og det bør ikke ligge så veldig høyt i pris (<1000kr, helst <700).

- Er desktop kabinett til HTPC i det hele tatt en god ide?

Takker for alle synspunkter som måtte komme inn. :)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tar ramma til et kabinett, fjerner alt av deler og metallbiter som ikke er selve ramma (den firkanten det bli etterhvert), så kan du lage et selv. Av metall av no slag eller tre vil vel være det beste :p

Men over til den desktop'en.. Det ser ganske høyt ut, så det burde vel egentlig være plass til endel inni der. Det ser ikke så fint ut da :( Har du sett på Vendur.no?? De HTPC kabinettene der er jo ganske fine (men prisen er litt stiv). Hvis du sender en mail, eller registrerer deg på forumet der, så kan du sikkert få diskutert deg til en litt hyggeligere pris. Runar (han som har med det der å gjøre), er som regel litt fleksibel når det gjelder ting som det der. Har allerede bedt om å få reservert et HTPC kabinett som skal demobrukes. Det får jeg billigere enn om det ikke skulle vært demo. F.eks. skal det komme et snart (dette), og det skal gå for 2000,- med VFD display og kontroll.. Verdt å ta en titt der hvertfall :)

Lenke til kommentar
Hvis du tar ramma til et kabinett, fjerner alt av deler og metallbiter som ikke er selve ramma (den firkanten det bli etterhvert), så kan du lage et selv. Av metall av no slag eller tre vil vel være det beste :p

Men over til den desktop'en.. Det ser ganske høyt ut, så det burde vel egentlig være plass til endel inni der. Det ser ikke så fint ut da :( Har du sett på Vendur.no?? De HTPC kabinettene der er jo ganske fine (men prisen er litt stiv). Hvis du sender en mail, eller registrerer deg på forumet der, så kan du sikkert få diskutert deg til en litt hyggeligere pris. Runar (han som har med det der å gjøre), er som regel litt fleksibel når det gjelder ting som det der. Har allerede bedt om å få reservert et HTPC kabinett som skal demobrukes. Det får jeg billigere enn om det ikke skulle vært demo. F.eks. skal det komme et snart (dette), og det skal gå for 2000,- med VFD display og kontroll.. Verdt å ta en titt der hvertfall :)

Å lage et eget kabinett hadde såklart vært morro, men jeg tviler litt på at jeg faktisk har tålmodighet til å få det ferdig :p

Nei, det er ikke sånn ekstremt pent kabinett, men heller ikke direkte stygt :)

Jeg har sett litt på vendur.no, og de ser veldig fine ut men som sagt så var det veldig stive priser. Det kan vel hende jeg skal ordne et annet kabinett senere som er penere, men for øyeblikket har jeg dårlig råd, og da er det greit med et veldig billig et.

Fiesta: ser veldig greit ut det kabinettet, men litt for dyrt, ettersom jeg vil ha et veldig billig et foreløpig, og heller anskaffe et bedre senere.

Takk for forslag begge to. :)

Lenke til kommentar
JEg hadde den gamle versjonen av det qtec kabinettet, kabinettet er helt ok til htpc, litt dårlig med vifteplasser (2x60 på det gamle) og psu'en bråkte noe sinsvakt (det var ikke standard atx heller)

\\Sp33D

At PSU'en bråker har jeg egentlig ikke noe imot, ettersom den skal skiftes uansett :p

Men at det ikke er standard ATX var litt verre.. :/

Jeg får sende mail til komplett tror jeg for å få avklart det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...