Gå til innhold

Et lite tips til de som har stasjonær pc fra før..

Sylvarius

Anbefalte innlegg

ærlig talt, dette er ikke noe å bli forbløffet over. en gang i tiden var min forrige pc - en pentium 2 med 128 mb ram - kongen i gata. jeg kjørte win95/98 på den uten problemer med flere applikasjoner den gang - hvorfor skulle den ikke klare akkurat det samme i dag? er jo ikke slik at deler blir tregere og tregere - men hvis du legger inn tyngre programmer så får du selvsagt dét problemet!

nei, bruk gammel hw med gammel programvare (eller nyere programvare som takler lite ressurser), så har du stort sett ikke noe problem med å surfe på nett etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bra tips det der.

Bare pass på å sjekke batteriet når dere kjøper brukt. Gamle pc'er har ofte slitent batteri som ikke lenger klarer å gi noe særlig med batteri-levetid.  Det koster alt fra 500 opp mot 2000kr om man skal investere i et nytt.

Når det gjelder døde batterier..... Finnes det en metode for å få døde batterier i gang igjen? Jeg mener å ha vært borti noe slikt.

Det finnes spesialutstyr for å såkaldt mosjonere gamle li-ion batterier til liv igjen. Vet ikke om noe enkel gjør-det-selv metode.

Nå sitter det det jo også endel lade- og styringselektronikk i de batteriene til bærbare. Så skal man gjøre noe slikt så vil jeg anta at man uansett må åpne batteriet og forbikople seg denne elektronikken.

Lenke til kommentar
ærlig talt, dette er ikke noe å bli forbløffet over. en gang i tiden var min forrige pc - en pentium 2 med 128 mb ram - kongen i gata. jeg kjørte win95/98 på den uten problemer med flere applikasjoner den gang - hvorfor skulle den ikke klare akkurat det samme i dag? er jo ikke slik at deler blir tregere og tregere - men hvis du legger inn tyngre programmer så får du selvsagt dét problemet!

nei, bruk gammel hw med gammel programvare (eller nyere programvare som takler lite ressurser), så har du stort sett ikke noe problem med å surfe på nett etc.

Selvfølgelig er ikke dette noe å bli forbløffet over. Men det er ingen hemmelighet at internett sider har blitt mer kravstor og slikt. Det som gjor meg så utrolig forbløffet var at nyeste MSN kjørte knirkefritt, og at Firefox også gjorde det. Hadde ventet meg at disse to skulle få maskinen til å kveles.

Lenke til kommentar
Bra tips det der.

Bare pass på å sjekke batteriet når dere kjøper brukt. Gamle pc'er har ofte slitent batteri som ikke lenger klarer å gi noe særlig med batteri-levetid.  Det koster alt fra 500 opp mot 2000kr om man skal investere i et nytt.

Når det gjelder døde batterier..... Finnes det en metode for å få døde batterier i gang igjen? Jeg mener å ha vært borti noe slikt.

Det finnes spesialutstyr for å såkaldt mosjonere gamle li-ion batterier til liv igjen. Vet ikke om noe enkel gjør-det-selv metode.

Nå sitter det det jo også endel lade- og styringselektronikk i de batteriene til bærbare. Så skal man gjøre noe slikt så vil jeg anta at man uansett må åpne batteriet og forbikople seg denne elektronikken.

Ok, ikke verdt det med andre ord.

Noen som vet om man får kjøpt batterier til bærbare pc`er noen steder?

Det originale Toshiba batteriet koster 1800 kroner, altså ca 1799 kroner mer enn pc`en er verdt. Hadde jeg funnet et til 4-500 kroner skulle jeg vurdert saken.

Lenke til kommentar
Noen som vet om man får kjøpt batterier til bærbare pc`er noen steder?

Det originale Toshiba batteriet koster 1800  kroner, altså ca 1799 kroner mer enn pc`en er verdt. Hadde jeg funnet et til 4-500 kroner skulle jeg vurdert saken.

Hvis du er litt handy med loddebolten, så er alternativet å bytte ut batteri-cellene.

Sprett opp batteriet. Behold lade-elektronikken og batteri-kapslingen. Så kaster du ut de gamle batteriene og setter inn nye. En dæsj med superlim etterpå for å lime sammen batteri-boksen igjen.

ELFA selger løse oppladbare battericeller i de fleste størrelser og spenninger.

Gjorde dette selv en gang på en gammel bærbar 386, og batteriet ble som nytt etterpå. :)

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...