Gå til innhold

Et lite tips til de som har stasjonær pc fra før..

Sylvarius

Anbefalte innlegg

Om du kun skal bruke en kommende bærbar til surfing og lettere oppgaver, har jeg tidenes tips til dere....

Kjøp en urgammel bærbar for slikk og ingenting, installer Windows 98!

Sitter nå på en bærbar jeg kjøpte for 900 norske kroner. Skriver dette fra Firefox, har Winamp og MSN kjørende i bakgrunnen. Ledige systemressurser: 80%

Til julen når jeg kommer bort fra internat nettet, skal jeg bruke denne som surfe maskin og nedlastningsmaskin. Går finfint det, usb harddisk power.

Liten vits å bruke masser av tusen kroner på bærbar om du har en arbeidshest av en stasjonær pc :)

Mine spesifikasjoner:

333 cpu

64 mb ram

4 gb harddisk + 40 gb usb harddisk

900 kroner for å gjøre alle vanlige surfeting på en bærbar. Kjører like bra her som det gjør på min stasjonære med Windows XP.

Bare mitt lille tips til de som faller inn i "målgruppen" for det :)

Ha en fin kveld/natt!

- Sylvarius

Endret av Sylvarius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windows 98 på en internett maskin? Tror jeg heller ville valgt en lett Linux distro eller noe sånt. For meg er i hvert fall ikke win98 synonymt med sikkerhet....

Kjører Damn Small Linux også.

Min stasjonære:

AMD XP 3200

1 gb Twinmos ram

Radeon 9800 se

160 gb harddisk

Abit Nf7 v 2.0

Edit: Må bare legge til at det jeg la i å kjøre Firefox og de andre programmene like bra på den stasjonære maskinen ikke var ment bokstavelig. Selvfølgelig kan jeg kjøre utrolig mange mer programmer på den stasjonære enn den bærbare. Poenget mitt var bare at til vanlige surfeprogram, trenger du ikke all verden.

Windows XP er heller ikke synonymt med sikkerhet. Mye man kan få ut av en brannmur og et antivirus program.

150 mhz blir litt lite. Men når du kommer over 300 mhz, begynner ting å bli bra.

Kjøper usb 2.0 pc card til 300, så har man usb 2.0.

Utrolig hvor negativ dere skulle være.

Se mulighetene, ikke begrensningene. Det lønner seg i lengden :)

- Sylvarius

Endret av Sylvarius
Lenke til kommentar
Synes det var et godt tips jeg!  :thumbup:

Helt enig.

Hvis man får gjennomført 90% av oppgavene med en pc til 900 kroner mot 100% av oppgavene med en pc til 18 000 kroner, ja da har man vært smart.

Jeg har to bærbare. En gammel Toshiba protege (pentium 300 med 128 ram)

som jeg surfer trådløst med, og laster ned det jeg måtte trenger fra nettet. Funker helt fint.

Men jeg foretrekker selvfølgelig:

Cinet SmartBook 1200c

15.1" SXGA+ TFT LCD skjerm

Intel Centrino Mobile Technology

1.6GHz Intel Pentium M 725 prosessor 2MB cache

512MB PC266 DDR RAM (2 sloter for opptil 1GB totalt)

60GB harddisk, Hitachi Travelstar

ATI Mobility™ Radeon 9700 128MB DDR 3D AGP grafikk

Intel Pro/Wireless 802.11b/g 54/11Mbps trådløst nettverk

10/100/1000 Gigabit Ethernet nettverk

DVD brenner (DVD+/-RW)

Minnekortleser for 4 minneformater i front

4 stk USB 2.0 porter, 1 stk Firewire port

TV-utgang, V.90, 56K Modem

Batteribro som muliggjør skifte av batteri mens maskin er i bruk (uten å være tilkoblet strøm)

Roxio Easy DVD & CD Creator 6.0 OEM

Cyberlink PowerDVD XP OEM

Trend PC-cillin Internet Security, Firewall/SPAM/Antivirus 1 år

2 år Hent-Reparèr-Returnèr Service og telefonsupport

Microsoft Windows XP Professional Edition m/ Service Pack 2 og recovery

Prisforskjellen er imidlertid 15 000 kroner!

Endret av auditman
Lenke til kommentar

Synes det var et godt tips, jen også. Men jeg kommer ikke til å gå bort fra NT plattform og tilbake til 98. Har ikke spesielt gode personlige erfaringer med win98.

Noen som vet ca. pris og specs på noe av det billigste som klarer å kjøre 2000pro og snurre divx film uten å hakke? Da begynner det virkelig å bli interessant, hvis prisnivået er overkommelig.

Lenke til kommentar
Synes det var et godt tips, jen også. Men jeg kommer ikke til å gå bort fra NT plattform og tilbake til 98. Har ikke spesielt gode personlige erfaringer med win98.

Noen som vet ca. pris og specs på noe av det billigste som klarer å kjøre 2000pro og snurre divx film uten å hakke? Da begynner det virkelig å bli interessant, hvis prisnivået er overkommelig.

Jeg kjøpte min på tradera.se, en svensk auksjonsside. Går du opp mot en 3-4 tusen, ligger maskinene på Pentium III, 1 ghz, 256 mb ram. :) Det holder til det meste bortsett fra spilling.

Har også en defekt 650 mhz'er på vei. Betalte 950 for den. Utifra beskrivelsen er det en sikring som må skiftes, så har jeg en funksjonell 650 mhz bærbar også.

Er mange litt eldre gullkorn på bruktmarkedet i dag. Klarer man seg uten Windows XP / KDE, får man mye for pengene :)

Ville selvfølgelig ikke sagt nei til en fet bærbar med 1,5 ghz pentium 4 m. Men på et student budsjett fant jeg meg ikke råd til en sånn. Kompromisser måtte ingås. Så jeg fikk en maskin som gjør stort sett det jeg trenger at den skal gjøre, for en tiendedel av prisen.

Men så er jeg også av den prosjekt elskende typen. Syntes det er gøy å se hva jeg klarer å få til med gammel maskinvare :)

Skal dog være sagt at jeg ikke forakter å spille Half-Life 2 på min stasjonære maskin ;)

- Sylvarius

Endret av Sylvarius
Lenke til kommentar
USB 1.1 ? fysj !!!!

Hvis noen har lyst til å kjøpe laptopen min så er det bare å si ifra ... går neppe for 900 spenn menne :D

Ja, maskiner med usb 1.1 er bare å kaste, samme gjelder maskiner som ikke har dvd brenner, innebygget tråløstnett, bluetooth og firewire. For å ikke snakke om maskiner med disker som ikke spinner i 7200 o/min, og ikke har Intel Pentium M eller Amd Athlon 64, og Nvidia Geforce go 6800 eller Ati Mobility Radeon X800.

Så den bærbare maskinen din er bare crap, skjønner ikke at du gidder å prøve å få den solgt engang... Bare å kaste...

:roll:

Lenke til kommentar
USB 1.1 ?  fysj !!!!

Hvis noen har lyst til å kjøpe laptopen min så er det bare å si ifra ... går neppe for 900 spenn menne :D

Ja, maskiner med usb 1.1 er bare å kaste, samme gjelder maskiner som ikke har dvd brenner, innebygget tråløstnett, bluetooth og firewire. For å ikke snakke om maskiner med disker som ikke spinner i 7200 o/min, og ikke har Intel Pentium M eller Amd Athlon 64, og Nvidia Geforce go 6800 eller Ati Mobility Radeon X800.

Så den bærbare maskinen din er bare crap, skjønner ikke at du gidder å prøve å få den solgt engang... Bare å kaste...

Altså ... han sier han skal bruke en USB-disk for å laste ned på. USB 1.1 er jo døtregt. Har sjøl prøvd, og gitt opp dette.

Lenke til kommentar

syns det var utrolig bra tips.

Er ikke alle som trenger en super bærbare for å gjøre de få tinga som man trenger å gjøre.

Jeg selv har en 233mhz bærbare liggende. kjører Linux Slackware på den.

Brukes til xmms (mp3), irc, msn og ssh til serveren rett før jeg legger meg :D

men denne holde på å dø. så jeg vurdere å skaffe meg en ny.

Lenke til kommentar
USB 1.1 ?  fysj !!!!

Altså ... han sier han skal bruke en USB-disk for å laste ned på. USB 1.1 er jo døtregt. Har sjøl prøvd, og gitt opp dette.

Det er jo bare å laste ned til pc`en, og så bruke natta til å overføre til USB disk. :)

(hvis det er nok hd plass på pc`en da)

Men USB 1.1 er jo ikke akkurat racing da, og det er jo en billig og grei løsning å kjøpe et usb 2,0 kort.

Jeg kan desverre ikke det, da Toshibaen har et trådløst nettverkskort i pcmcia sloten. (den har to sloter, men med nettv.kortet stående i blir det lite plass...)

Lenke til kommentar

Bra tips det der.

Bare pass på å sjekke batteriet når dere kjøper brukt. Gamle pc'er har ofte slitent batteri som ikke lenger klarer å gi noe særlig med batteri-levetid. Det koster alt fra 500 opp mot 2000kr om man skal investere i et nytt.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
Bra tips det der.

Bare pass på å sjekke batteriet når dere kjøper brukt. Gamle pc'er har ofte slitent batteri som ikke lenger klarer å gi noe særlig med batteri-levetid. Det koster alt fra 500 opp mot 2000kr om man skal investere i et nytt.

Når det gjelder døde batterier..... Finnes det en metode for å få døde batterier i gang igjen? Jeg mener å ha vært borti noe slikt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder USB 1.1 kan jeg informere om at jeg har overført 15 gb fra en maskin med USB 1.1 til ekstern harddisk. Det tok sin tid, men det gikk finfint :)

Når jeg setter noe på nedlasting, så kommer det oftest ikke ned i samme fart som USB 2.0 klarer uansett. Bare å laste ned direkte på harddisken da med USB 1.1, om man føler for det. Men jeg skal kjøpe meg et USB 2.0 kort, slik at jeg får meg flere usb plugger, til diverse dingsebomser

- Sylvarius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...