Gå til innhold

Kvalitet på miniDV-kassetter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er lagt ett strekk med opptak (=jevn tidskode) først, kan man risikere tidskodebrudd hvis man stopper og starter mye. Det vil si at tidskoden starter fra null igjen midt på tapen. Hvis man da logger tapen, vil man få flere klipp med lik tidskode. I TV verdenen er det fy-fy da det skaper mye kluss fordi redigereren ikke vet hvilken av tidskodene som loggeren har ment, om det finnes flere like tidskoder på kassetten. Det kan også gå i surr for datamaskinen om man logger først, og deretter henter klippene inn, eller redigerer i lavkvalitet for deretter å hente klippene inn i fullkvalitet før mastring (spare harddiskplass).

 

Ble rotete forklart, men håper dere forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det noen som vet forskjellen på disse to MiniDv tapene.

 

Panasonic AY-DVM63MQ

og

Panasonic AY-DVM63PQ

 

Det eneste jeg vet om dem er at de er PRO kvalitet. Förstnevnte et par kroner dyrere.

 

Skal kjöpe en del, og vet ikke hva jeg skal velge

Lenke til kommentar

Altfor mange sparer penger på tape, det man kanskje må stille seg av spørsmål er hvor viktig optaket er, kan det gjøres igjen eller er det noe unikt du ikke vil miste.Selv kjøpte jeg Panasonic AY-DVM63MQ da jeg enten skal "arkivere" tapene og ha den leeenge eller spille over flere ganger. Man finner ikke ut om man har kjøpt feil tape før den plutselig er ubrukelig....og er det virkelig verdt å spare ett par hundre lapper. AY-DVM63PQ er vel ikke akkurat dårlig den heller, men prisforskjellen for min del på 10taper ble ikke mer en en 200lapp...og da gikk jeg for den beste.

Lenke til kommentar
Selv kjøpte jeg Panasonic AY-DVM63MQ da jeg enten skal "arkivere" tapene og ha den leeenge eller spille over flere ganger.

Da tenker du nok litt feil (hvis jeg forstår deg rett).

 

De dyreste tapene er ment for mastring. Men de passer IKKE til å bli spilt over flere ganger. Grunnen?

 

De dyreste tapene ment for mastring har veldig liten beskyttelse på båndet, slik at signalene skal få mulighet til å lagres så sterkt som mulig på tapen slik at opptaket varer lenge uten å miste informasjon. Selve tapen er nok også laget for å lagre signalet sterkt og er derfor noe dyrere. Ettersom tapen har mindre beskyttelse, er den derimot lite egnet til å bli spilt over gang på gang da det vil slite mer på denne tapen (og ødelegge den mer og mer) enn taper med mer beskyttelse.

 

Billigere tape har altså mer beskyttelse, og egner seg mer til å bli brukt flere ganger. Selve kvalitetsforskjellen på dyr og dårlig tape er så godt som ikke-eksisterende selv om man kan oppleve enkelte drop-outs på de aller billigste tapene fra mindre gode produsenter (Sony og Panasonic er f.eks helt trygge uansett).

Lenke til kommentar
Selv kjøpte jeg Panasonic AY-DVM63MQ da jeg enten skal "arkivere" tapene og ha den leeenge eller spille over flere ganger.

Da tenker du nok litt feil (hvis jeg forstår deg rett).

 

De dyreste tapene er ment for mastring. Men de passer IKKE til å bli spilt over flere ganger. Grunnen?

 

De dyreste tapene ment for mastring har veldig liten beskyttelse på båndet, slik at signalene skal få mulighet til å lagres så sterkt som mulig på tapen slik at opptaket varer lenge uten å miste informasjon. Selve tapen er nok også laget for å lagre signalet sterkt og er derfor noe dyrere. Ettersom tapen har mindre beskyttelse, er den derimot lite egnet til å bli spilt over gang på gang da det vil slite mer på denne tapen (og ødelegge den mer og mer) enn taper med mer beskyttelse.

 

Billigere tape har altså mer beskyttelse, og egner seg mer til å bli brukt flere ganger. Selve kvalitetsforskjellen på dyr og dårlig tape er så godt som ikke-eksisterende selv om man kan oppleve enkelte drop-outs på de aller billigste tapene fra mindre gode produsenter (Sony og Panasonic er f.eks helt trygge uansett).

Sjekket med butikken som igjen sjekket med panasonic.

Ingen taper tåler overspilling mange ganger, men den skal tåle et par ganger som andre taper. En ting er at man kan si dette for å selge dyrere tape, på en annen side om så vil de få en misfornøyd kunde om det ikke funker.

 

For min del er bruken at 90% blir skutt en gang og lagret, mens en tape eller to i løpet av året blir overspillt en gang eller to. Dette skulle ikke ha nevneverdig å si uansett om det var MQ eller PQ bånd. En ting til er jo at det jeg evnt bruker tapen jeg spiller over på til er; skyt, capture/rediger, spill over med nytt. Så selv om det er litt dyr tape har jeg et MQ bånd liggende til småklipp, testing av kamera og vinkler etc. som blir redigert eller spillt over når tapen er brukt opp. Sannsynligvis kaster jeg tapen til høsten uansett når jeg har spillt over en gang.

 

Får vel rette meg selv litt, "spille over en gang eller to" :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...