Gå til innhold

Nynorsk - Trenger vi det?

Oovz

Anbefalte innlegg

Ivar Aasen og Henrik Ibsen levde på samme tiden, Aasen var vel ca 10 år eldre en Ibsen.

Ja, jeg fant ikke ut at det var et Ibsen-sitat før etter at jeg hadde svart. Jeg tror imidlertid at ditt sitat har blitt «modernisert» i ettertid, da jeg fant dette på Språkrådets sider:

I Norge sendte departementet alt i 1877 ut et rundskriv om at de skolene som ønsket det, kunne tillate elevene å skrive liten forbokstav i substantivene. Likevel var de store forbokstavene i en viss utstrekning i bruk helt til den første verdenskrigen.

Eller begynte Ibsen å skrive liten forbokstav allerede før det ble tillatt? I sitatet er det også å istedenfor aa, noe som først ble innført ved rettskrivningsreformen i 1917. Men dette er gjerne en aldri så liten digresjon ... :blush:

Aasen har mye av æren for at vi har et eget skriftspråk i dag.

Bokmål er jo også et norsk skriftspråk. Personlig kan jeg ikke se nytten av å ha to tilnærmet like skriftspråk; hvorfor ikke gjeninnføre den tilnærmingspolitikken som ble ført på deler av 1900-tallet? Ved å tillate flere sideformer i både nynorsk og bokmål, kunne man til slutt ende opp med ett språk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aasen har mye av æren for at vi har et eget skriftspråk i dag.

Bokmål er jo også et norsk skriftspråk. Personlig kan jeg ikke se nytten av å ha to tilnærmet like skriftspråk; hvorfor ikke gjeninnføre den tilnærmingspolitikken som ble ført på deler av 1900-tallet? Ved å tillate flere sideformer i både nynorsk og bokmål, kunne man til slutt ende opp med ett språk.

Poenget med to svært like skriftspråk i dag er lite fornuftig, det er jeg enig i.

For 150 år siden var riksmålet tilnærmet dansk, og Aasen sitt språk stod i skarp kontrast til dette. I språkreformene som fulgte ble riksmålet fornorsket kraftig og ble til bokmål, og nynorsk har hatt stor innvirking på dette. Det jeg reagerte på var uvitenheten til enkelte som håner Aasen som en nissemann som laget et elendig språk, siden "bokmål er så mye bedre". Til etteretning hadde vi ikke et eget skriftspråk på den tiden, og et eget språk var sårt trengt i løsrivelsen fra unionen med sverige.

Lenke til kommentar

bli kvitt nynorsk, og la Aasen brenne. jeg er lei av den driten.

når jeg tenker meg om, er jeg lei bokmål også. forstår faktisk engelsk bedre, selv om jeg aldri har satt en fot på noen land som har engelsk som nasjonalspråk.

bli kvitt begge sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Tja...

Det er en diskusjon det og. Er virkelig Norsk så viktig for Norge og indentiteten vår?

(Eg mener ikke dette, eg bare stiller spørsmål)

Nei, vi kan jo selvfølgelig snakke engelsk. Vi kan jo bli med i storbritannia og, eller slå oss sammen i union med sverige igjen! Eller hva med den 52. staten i USA?.

Ja, jeg mener språket er viktig.

Lenke til kommentar
bli kvitt nynorsk, og la Aasen brenne. jeg er lei av den driten.

når jeg tenker meg om, er jeg lei bokmål også. forstår faktisk engelsk bedre, selv om jeg aldri har satt en fot på noen land som har engelsk som nasjonalspråk.

bli kvitt begge sier nå jeg.

Du spiller masse dataspill, ikke sant?

Lenke til kommentar

7 sider allerede, eg har gått glipp av noe.

Jeg er for en nedleggelse av nynorsken, og en liberalisering av bokmål (altså det som går under samnorsk).

Dette fordi jeg ser ikke poenget. Hver dag så ser jeg bokmål i aviser, nettsider, tv og film osv. Nynorsk er forferdeligt. Å gå på prog sidene til hw.no er forferdelig fordi der er det et par nynorske folk. Klarer ikke å lese det tullet.

Jeg skriver ikke rent selv, men det har mer med at jeg snakker mer dialekt, og et forsøk på hjernevasking fra staten sin side som ville ha meg til å skrive nynorsk.

Men uansett. Jeg er mer for at vi skal ha 1 skriftspråk, enn at det MÅ være bokmål. Hadde vi bestemt oss for nynorsk ... så ok. Slippe det 2 språkelige tullet.

Men mitt syn på nynorsk er at jeg ikke føler tilknytning til språket. Det er rart, tullete, sinnsykt lite brukt, og gammeldags. Å høre og lese nynorsk har en form som er .... rar, mulig det er slik jeg snakker det, men å høre det opplest eller lese det .... høres forferdeligt ut.

Lenke til kommentar

Har 3 norsk stiler til fredag der 2 skal være på sidemål. Jeg synes at det er sløsing med ofentlige midler og sløsing med tid. Istedenfor å ha 2 språk så burde vi ha et. De fleste i klassen sliter med norsk alerede og det er værre når vi har nynorsk. Så synes vi kan kutte ut nynorsk og heller ha mer vanelig norsk eller engelsk. Så kanksje jeg kunne bli kvitt alle skrivefeila jeg har :blush:

Lenke til kommentar
Jeg synes Nynorsk skulle blitt fjernet. Og alle skulle ha Bokmål. Istede for side mål burde det heller blitt lagt mer vekt på Engelsk.

Jeg synes det burde bli lagt mer vekt på norsk rettskriving, så kansje folk lærer korrekt tegnsetting og orddeling, og hvor man skal sette stor bokstav.

Alle lærer forresten bokmål, men dessverre er det ikke alle som mestrer det. :roll:

Lenke til kommentar

Helt enig der! Mange vet for lite om Bokmål også må de prakkes på Nynorsk også?!

Synes ikke det er helt rett. Om elevene har kunnet velge har jo det vært fint.

Hvordan er Nynorsk viktig for individets framgang i livet?

Har Nynorsk noengang vært et krav på en jobbsøknad?

Må også legge til at jeg synes Nynorsk er finere å høre på enn Bokmål, men synes ikke Nynorsk må være påkrevd i skolen.

Lenke til kommentar
Må også legge til at jeg synes Nynorsk er finere å høre på enn Bokmål, men synes ikke Nynorsk må være påkrevd i skolen.

Farlige ord her på forumet. Ver klar for full flaming på de neste 10 postene :p

Det er ingen grunn til å argumentere mot folks personlige preferanser. Jeg argumenterer for valgfritt sidemål, som jeg har presisert i 5-10 andre poster i denne tråden.

Lenke til kommentar

syns nynorsk er et språk som ikke utvikler seg, noe som gjør at det er rart å lese og skrive med.

Skal jeg skrive nynorsk så må eg tenke dialekt ... ikke værre.

Men nå tror ikke jeg at man skriver bedre om man kutter det ene målet, tror folk er like udugelige for det.

Kom over noe ganske bra linjer på skolen her en dagen.

En gjeng radiografer (de som tar røntgen) skrev:

blabla .... derfor må vi "møte" disse andre passientene på en mer "profesjonell" måte ....

der de hadde en oppgave om pasienter med hjerneblødning. Skulle tro de mente negrer, eller noe annet skremmende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...