Gå til innhold

Nynorsk - Trenger vi det?

Oovz

Anbefalte innlegg

Sidemål (nynorsk/bokmål) burde vært redusert til å være et valgfag, imho.

Vi snakker alle norsk og forstår hverandre skriftlig og muntlig... basta bom. Obligatoriske skoletimer burde brukes på fag vi har mer å tjene. :)

Helt enig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er gått en god del bortkastet tid med til sidemål. Med de problemene barn og ungdom har på skolen idag er det nok til alles beste at man setter inn andre fag fremfor sidemål. Kan være valgfag for de spesielt interesserte.

Jeg er ikke sikker på om at løsningen på dumme elever er en dum skule. Å kutte ned på undervisningen fordi elevene ikke klarer den skaper bare en ond sirkel.

Lenke til kommentar
Er gått en god del bortkastet tid med til sidemål. Med de problemene barn og ungdom har på skolen idag er det nok til alles beste at man setter inn andre fag fremfor sidemål. Kan være valgfag for de spesielt interesserte.

Denne uttalelsen hadde vært et gyldig argument dersom det at nynorsk er bortkasta var en enighet. :shrug:

Lenke til kommentar

Denne uttalelsen hadde vært et gyldig argument dersom det at nynorsk er bortkasta var en enighet. :shrug:

valgfag? snakker vi ungdomskole her får en ikke hatt tysk da!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om at løsningen på dumme elever er en dum skule. Å kutte ned på undervisningen fordi elevene ikke klarer den skaper bare en ond sirkel.

Er ikke snakk om å kutte ned på undervisningen. Er snakk om å erstatte sidemål med mer matte, naturfag o.l

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å bli en enighet. I dag er sidemål pensum, er bare slik det er. Men min perosnlige mening er at sidemål bør erstattes av annen undervisning

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om å kutte ned på undervisningen. Er snakk om å erstatte sidemål med mer matte, naturfag o.l

Ok, men jeg er ikke enig i at nynorsk skal ofres. Kutt ut tysk/fransk og det udugelige formgivningsfaget i ungdomsskolen, og ha mer undervisning i både hovedmål og sidemål. Jeg ser ikke poenget i at ungdommen skal lære å strikke og snakke tysk, når det bare er såvidt de mestrer norsk noenlunde greit.

Og nei, det er ikke sidemål som ødelegger for hovedmålet i skolen. For en del år siden (når jeg gikk på ungdomsskolen), var dette ikke noe problem i hele tatt. Man må nok lete etter synderen et annet sted.

Lenke til kommentar

Ok, men jeg er ikke enig i at nynorsk skal ofres. Kutt ut tysk/fransk og det udugelige formgivningsfaget i ungdomsskolen, og ha mer undervisning i både hovedmål og sidemål. Jeg ser ikke poenget i at ungdommen skal lære å strikke og snakke tysk, når det bare er såvidt de mestrer norsk noenlunde greit.

Og nei, det er ikke sidemål som ødelegger for hovedmålet i skolen. For en del år siden (når jeg gikk på ungdomsskolen), var dette ikke noe problem i hele tatt. Man må nok lete etter synderen et annet sted.

Er uenig i deg der. Sidemål har jeg aldri vært i nærheten av å ha behov for i nen som helst sammenheng i mitt liv etter skolen. Men tysk og fransk kunnskaper ville gitt meg langt flere muligheter innenfor bl.a arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...