Gå til innhold

Gratis bildegalleri, uten å bryte loven

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et bildegalleri med gratis bilder. Jeg håper på å etter hvert ha ca. 1000-5000 bilder i databasen. Men jeg har ikke muligheten til å gå ut i verden med mitt digitalkamera å knipse 5000 bilder. Jeg kunne alltids bare søke å laste ned fra Googles bildesøk, men det er jo ikke alltid lov med hensyn til kopirettigheter etc. Så hvordan kan jeg forsikre meg om at bildene jeg laster ned ikke er kopibeskyttet?

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hvordan kan jeg forsikre meg om at bildene jeg laster ned ikke er kopibeskyttet?

Det er de alltid, med mindre annet er opplyst på noe vis, hvertfall er det den smarteste måten å forholde seg på, spør alltid før du bruker noe, med mindre rettighetsinnehaver har opplyst at materialet står fritt til å bruke, så slipper du å bæsje på leggen.

Lenke til kommentar

Om du laster ned bilder fra f.eks. scx.hu, så får du opp en liten boks der det står om fotografen tillater at bildet blir brukt uten spesiell tillatelse, eller om du må ha tillatelse av fotografen eller kreditere fotografen ved siden av bildet.

Om du legger ut et bilde der fotografen på forhånd har gitt deg tillatelse til det, slik som i eksemplet over, så er det jo i og for seg greit.

Lenke til kommentar
QUOTE (kvikks @ 25/11/2004 : 10:09)

Kan du ikkje gjøre slik at fotografer kan laste opp om de ønsker å dele sine

bilder.. 

Omtrent som sxc.hu. Genialt =)

Tror noen trenger en virkelighetstest her.. Dere skjønner at det der blir et ødeland før du får sagt kake?

jaha, hvorfor det?

men klart med den innstillingen lykkes man jo ikke!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Pass på å ha "terms of services" og la folk bli medlemmer for å få laste opp og ned.. og opplys om at det IKKE er lov å laste opp bilder som den som laster opp ikke har rettighetene til, og fraskriv deg ansvaret om så måtte skje.. (se litt på hvordan f.els. sxc.hu og istockphoto.com gjør det.. ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...