ahpadt Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Neste Update: I kveld klokka 20.00 GMT+1Festing av radiatorer og Peltier PSU (Meanwell) Jeg gleder meg som en liten unge! Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Update 9 Montering - 2x radiator + Meanwell Peltier PSU Hu hei, va det går! Da var det på'n igjen. Alle som har prøvd å åpne en SFF PC, vet hvor "god" plass det er inne i den... De som har prøvd å vannkjøle den vet ihvertfall dette. Et av de største problemene med å vannkjøle en shuttle er å få plass til stor nok radiator til å kjøle en normal, ikke nødvendigvis overklokket "High-End PC". En av de vanligste løsningene er å montere en 80mm/92mm radiator på baksiden, med vifte der den gamle ICE-kjølingen blåste ut. En annen løsning er å plassere en liten radiator slik at denne blåser den varme lufta ut og opp rett bak CD/DVD-ROM-en. I såfall må det kuttes hull i topplokket. Det er lang ifra uvanlig å vannkjøle en SFF PC, selv om resultatet skjelden blir vannvittig bra. (Rent kjøle-/lydmessig). Så: det er sjelden man ser større enn én 1x 80mm/92mm radiator i en vannkjølt shuttle. Case nr.1: Jeg må ha to 2x 120mm radiatorer for å (ihvertfall rent teoretisk) klare å avkjøle hele greia på en stillegående måte. 8cm x 8cm = 64cm^2 12cm x 12cm x2 x2 = 576cm^2 Jeg får da altså ca akkurat 9 ganger så stort kjøleareal som en nogenlunde "normal" vannkjølt shuttle. (Men ikke nødvendigvis kjøleevne. Jeg har to 2,5cm brede Black Ice Pro II radiatorer. Black Ice Extreme, f.eks, er en god del bredere.) Case nr.2: Det sier seg selv at her nytter det ikke å "kutte litt forsiktig her og der" Spesielt ikke siden et av målene mine er at det skal være mulig å selge de fleste PC-delene til "sixpack Joe" når jeg er ferdig med å leke med dem. Da kan de ikke ha store kosmetiske feil... (Slik som et digert 120mmx240mm i bunnen eller noe sånnt.) Derfor skal jeg ikke kutte hull i det gamle kabinettdekselet i det hele tatt. Ihvertfall ikke slik planen er nå. Case nr.3 De fleste delene skal være mulig å bytte uten så altfor mye stress. Hvis jeg har lyst til å bytte skjermkort, f.eks, ser jeg helst at kan slippe å måtte demontere hele boksen for å komme til. Case nr.4: PC-en skal ha vokst så lite som overhodet mulig i bredde, høyde og lengde etter at jeg er ferdig med å mekke. Lettere sagt enn gjort... Oki. Let's roll. Festing av PSU. Type 320W: Dette gikk ca 10 ganger lettere enn jeg hadde håpt på! Først bøyde jeg metalldingsen som ble brukt til å feste den gamle PSU-en inn, så den ikke skulle være i veien. Deretter simpelthen dytta jeg ledningsfestene til Meanwell-en inn i kanten av kabinettet på baksiden. Det var akkurat plass. Resultatet av ledningsfestedyttingen kan såvidt sées til høyre i dette bildet hvis man legger til litt godvilje. PSU-en hadde en tykk plastikkting under seg da den lå i sitt gamle alu-skall. Denne plasserte jeg mellom PSU og kabinettvegg sammen med litt neopren for å fjerne muligheten for kortslutning. Deretter festet jeg PSU-en til kabinettet ved hjelp av to små metallbiter, 4 skruer og muttere, én gummiring og to skruehull som -tilfeldigvis- passet perfekt... Metalldingsen jeg bøyde tidligere er med på å gjøre slik at PSU-en sitter bom fast. Den kan så vidt rikkes noen mm hvis du virkelig tar i. Flaks igjen. Hvor skal dette ende? Det er akkurat plass til litt luft mellom RAM-brikker og PSU: Festing av 2 feite radiatorer... Så var det bare å gå i gang med et av de to vanskeligste delprosjektene av dette prosjektet. Nemlig festing av radiatorene. (Den andre vanskelige delen ser ut til å være å få plassert vifter og den siste PSU-en på en vettug måte. Jeg fant fort ut at de eneste stedene det er mulig å feste så store radiatorer på denne PC-en er i sidene. Problemet er at her sitter det også et skjermkort med stor kjøleblokk på den ene sida og en PSU på den andre. Dessuten vil jeg, som allerede forklart, helst at det skal være mulig å bytte komponenter uten å demontere "alt". Tenke... Dagdrømme... Tenke... Jeg klarte såvidt å forklare meg selv løsningen til dette problemet i går kveld før jeg sovna: Bruk hengsler! Doh. Hengsler på radiatorer på en peltierkjølt SFF PC. Hvor mye verre kan det bli lissom... OK, din galning, tenkte jeg til meg selv. Vi prøver. Så var det om og gjøre å finne et sted hvor jeg kunne feste hengslene fast i selve kabinettet. -Tilfeldigvis- var det massevis av huller i front. Jeg fant 4 hull som -tilfeldigvis- passet perfekt med skruene mine etter å ha festet litt av de etterhvert så berømte metallbitene fast i hengslene. Dessuten var det mulig å plassere radiatoren slik at klareringen mellom radiator og PSU var ca 0,1mm... flaks igjen. Dette begynner å grense til det vannvittige. Muhahaha! Det funker jo! radiatorene ser *nesten* 100% identiske ut uansett hvilken vinkel du ser fra. Omtrent samme høyde og samme vinkel med bordet. Dessuten sitter de godt fast. Kabinettet vil gå istykker før radiatorene ramler av... Det eneste som manglet nå var en møte å feste radiatorene på i kabinettsida i enden uten hengsler. Den utemmede delen av hjernen min insisterte på å bruke magnetlåser. Den temmede delen av hjernen gikk motvillig med på idéen. Først måtte jeg feste selve magneten i et hull som -tilfeldigvis- var akkurat hvor jeg trengte det. Det var i dette hullet at det gamle "kabinettskallet" ble festet ved hjelp av en thumbscrew. Jeg brukte samme skrue og samme hull til å feste magnetene på hver side av kabinettet. Så brukte jeg noen fint tilklippede metallbiter til å feste den andre delen av magnetene fast i radiatorene. Første forsøk... ...ble ikke helt bra, så jeg gjorde et nytt forsøk: Nå ble jeg fornøyd. Veldig fornøyd. Et bilde for å vise avstanden mellom radiator og PSU når magnetfestet er montert: Slik passer vannslangene med radiatorene lukket: Slik passer vannslangene med radiatorene delvis åpne: PC-ens vitale mål har med dette økt med: 4,5cm på høyre side 4,5cm på venstre side 0,2cm på baksiden Ikke så aller verst, alt tatt i betraktning. Jeg må tette områdene rundt radiatorene. Bortsett fra det, er jeg ferdig med alt som heter radiatormekk. Så, mot slutten et par "skrytebilder": Med "vingene" foldet langs siden: Med "vingene" slått ut i "angrepsposisjon" (Slik har du aldri sett en shuttle før): Helt til slutt en liten videosnutt som viser en demo av åpning og lukking av en radiator: Demo Siden jeg personlig haaater videoer i lav oppløsning er fila litt stor: 2,2MB, Avi, 640x480, 4sek (!) Beklager kvaliteten. Jeg tok opp videosnutten med digitalkameraet mitt Muligens minsker jeg filstørrelsen seinere en gang. Hvis jeg gidder. Alt i alt må jeg si meg fornøyd med dagens action. Endret 8. desember 2004 av oddarne84 Lenke til kommentar
kverna Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 konge update! gleder meg til videre arbeid.. likte måten du løste plassproblemet og radiatorene på Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 O_O Det er bare å bøye seg i støvet. Meget immponert. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Dette kommer til å bli helt sykt Flaks at det passer sammen Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 kverna, Natrium, wolfenkill, ManagHead, Perrrry: Det er sånne tilbakemeldinger som gir hvem som helst masse energi og lyst til å virkelig fortsette med prosjektet. Gjøre det skikkelig når man først er i gang. Hvis alt kommer til å funke like greit i virkeligheten som det gjør inne i skallen min for øyeblikket, kan dette bli ganske så interessant til slutt... Jeg bare gruer meg sååå til å trykke på power knappen for første gang når jeg endelig blir ferdig. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Ja.. Hav skal'n si... Har du vurdert høstutstillinga? Detta er fine greier. PS: Lotto må være tingen får deg, med den flaksen Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 hehe... må si at jeg likte de vingene... funnet ut hvor tung den er enda? Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2004 kennethdammyr: Høstutstilling? Hva? Hvor? Når? Hvorfor? Hvordan? Enkelte dager har jeg styggflaks faktisk. Alt jeg gjør og tar i "blir til gull". Jeg burde kanskje prøve lotto en gang... PioUs-JiN: Jeg vet ikke hva den veier enda. Jeg skal vente med å veie til alt er på plass. Vannet, når det kommer på plass, bidrar jo også litt til vekta, får en si. Lenke til kommentar
Empty Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Jeg skal faktisk innrømme en ting her. Det er første gang jeg har blitt litt redd for en Shuttle. Shuttlen din ser bare helt rå ut, men som sagt litt skummel Får litt inntrykk av at du er en ganske kreativ person. Nok en gang, helt konge ! Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Sinnsykt bra!! Og jeg klager over å ha for liten plass til vannkjøling i min midi atx! Likte veldig bra løsningene dine Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Et spørsmål: Skal du ikke bruke "skallet" rundt boksen lenger? ..ellers kjempebra! Lenke til kommentar
Heimen Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Så sinsykt bra. Dette er noe av det morsomste jeg har sett på lenge. Du får det virkelig til! Grattis så langt. Får håpe det ikke blir lenge til neste! Du kan jo kanskje prøve å lage til noe slik for å løse ut radiatorene automatisk. Målestokken er nok litt feil.... Endret 8. desember 2004 av Skjalg85 Lenke til kommentar
Full Metal Jacket Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) Et spørsmål: Skal du ikke bruke "skallet" rundt boksen lenger? ..ellers kjempebra! ville vært pent om han fikk kuttet til så skallet passet på ja visst du prøver på det så håper jeg du får det til! kjempe prosjekt *angre på at han ikke kjøpte shuttle og vannkjøling ,isteden for å klaske vann inn i et tungt chieftec * Endret 8. desember 2004 av F-14 Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 hm.. men man har jo plass til en del mer i en chieftec enn i en shuttle da.. tenker ikke bare på vannkjøling men hd'er osv.. men dette er super nice du kunne jo laget en liten slott til en uttagbar Hd på toppen Lenke til kommentar
Full Metal Jacket Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 (endret) hm.. men man har jo plass til en del mer i en chieftec enn i en shuttle da.. tenker ikke bare på vannkjøling men hd'er osv.. men dette er super nice du kunne jo laget en liten slott til en uttagbar Hd på toppen og tyngre skal det bli skal bygge en svær satan i sløydprosjektet etter jul. men som sagt way to go odd arne OT : WOOOOHOOO nr. 400! Endret 9. desember 2004 av F-14 Lenke til kommentar
Flames Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Steike. Den ser jo rett og slett fryktinngytende rå ut Og flaksen, kreativiteten og arbeidsviljen din er det heller ikke noe å si på.. Stå på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå