Kozesmurf Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Har selv 2 stk Hydor L20 pumper. dem var rolige i begynnelsen men nå.. Bråker ja Ser du fjerna skimmen rundt GPU. flink gutt Ikke glem Ram-Sinks eller noe da. Den rammen der går VARM!!! og henger maskinen fort ved spilling syns det var en fantastisk dårlig ide av utgiverene av dette kortet å ikke sette på noe der. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Update 7 Viftekontrollen får en overhaling. Det var tydelig fra dag én at viftekontrollen, som er ørten cm lang ikke skulle få plass i det 2-3cm lange rommet foran den ene harddisken... Derfor måtte det mekkes litt. Rheobusene og LEDs-ene måtte loddes av kretskortet sitt. Deretter måtte det strekkes kabler fra kretskort til rheobuser/LEDs. Slike så den ut etter at "skallet" var fjernet: Etter en god time lodding satt jeg igjen med dette resultatet: Så måtte nye ledninger loddes på: Mange ledninger! For mange ledninger! Hvilket kaos! Derfor: Krympestrømper! Takk til aeinstein for hjelp til lodding! Fortsatt ser alt ut til å gå riktig vei... Men: Hvor lenge vil det holde? Og hvorfor har ingen (så vidt jeg har sett) Peltierkjølt en ekstrem shuttle SFF PC på verdensbasis tidligere? Kommer jeg snart til å finne ut årsaken til det? Det begynner å bli litt creepy nå... Jeg kan ikke garantere når neste oppdatering kommer. Tiden frem til onsdags- og fredagseksamen skal brukes til å lese. Én ting kan garanteres: Neste post på programmet er montering av CPU blokk. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 kverna, ccalz, BaX, LenniZ: Takk og værsågod (Update 7) Flames, Data_Smurfen: Takk! PioUs-JiN: Det stemmer... Vanvittig tykt lag! Definitivt ikke sunt. F-14, Kozesmurf: Vi får se hva jeg gjør med pumpa. Den er jo så billig at det er nærmest "bruk og kast"... Det er sykt dårlig plass inni her da. Jeg har en Eheim 1048 stående. Kanskje jeg får plass, men jeg tviler sterkt. Kozesmurf: Jeg skal ha på ribber, Veit bare ikke hvor lange/brede de kan være enda. Dessuten er det særdeles dårlig plass på baksiden av skjermkortet. Der har jeg nemlig en Audigy 2ZS... Og ja: De brikkene blir syyykt varme! Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Dette blir jo bare rått da! Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Blir spennende om du klarer å kvitte deg med all varmen inne i denne lille boksen uten å sette på så kraftige vifter at den letter. Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Blir spennende om du klarer å kvitte deg med all varmen inne i denne lille boksen uten å sette på så kraftige vifter at den letter. hm... tviler på at han skal ha noe problem med det siden han har peltier kjølte blokker... tror han kommer nærmere minusgradene enn "melt down" Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Blir spennende om du klarer å kvitte deg med all varmen inne i denne lille boksen uten å sette på så kraftige vifter at den letter. hm... tviler på at han skal ha noe problem med det siden han har peltier kjølte blokker... tror han kommer nærmere minusgradene enn "melt down" ehhh. Tror du har misforstått litt. Et pelltier element blir kaldt på den ene siden og varmt på den andre. Desuten har han to PSUer og et bra skjermkort og en bra cpu, dette genererer en del varme. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 En del varme er vel å ta i litt lite... Ca 600W har jeg regnet med. 320W fra det største peltier-elementet 75W fra det minste elementet 80W fra hele skjermkortet til sammen 100W fra hovedkort + CPU +RAM 40W til alt annet Kan dette regnestykket stemme? Alt skal voltes opp så klart. Og ja, det blir *veldig* spennende om jeg klarer å ta unna all varmen på en fornuftig og mest mulig stillegående måte... I den forrige PC-en min blåste viftene mine lett rundt 300W vekk. Det var 2x120mm pluss én 2x120mm radiator. Viftene snurra rundt på 3-4V når jeg spilte vanlig. Nå har jeg dobbelt så mye varme, dobbelt så stort radiator-areal, dobbelt så stor viftekapasitet, men mye dårligere plass. Dette kan bli litt -for- spennende. Gjett hvem som kommer til å nistirre på CPU temp i BIOS etter første bootup... Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Når du først er i gang der.. se om du ikke kan få tak i en ekstern føler som du plasserer under CPU. Har selv slik en føler under socket 754 og det va fantastisk trangt igrunnen (du skal jo bli vandt med det etterhvert) siden senterhuller i socketen e en del mindre enn socket A. Temperaturforskjellen mellom BIOS og den eksterne kan komme opp i 10 grader. spesielt da når temperaturen ligger fali høyt. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Blir spennende! Lurer litt på hvordan det blir med lydnivået på den boksen...selvom det er viftestyring. Forstod det som at PSU'en vil stikke ut på toppen av boksen? Vil det isåfall se noe pent ut. De 6 Papst viftene inne i boksen, ligger de vannrett eller loddrett? Endret 6. desember 2004 av kennethdammyr Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg vet ikke heeelt hvor jeg skulle få plassert den på et fornuftig vis, selv om jeg begynner å bli veldig vant til ordene "trang" og "dårlig plass". Det er jo ikke noe hull i den hvite greia til socket 939. Dessuten har jeg et par andre problemer som jeg må finne ut av: 1: Shuttle hovedkortet har ikke den ordinære festemekanismen med hull for store kjøleribber/-blokker. Socket uten festehull (Bildet er fra "[H]ard | OCP", håper de ikke dreper meg for å linke...") Kjøleblokka trenger definitivt de hullene. Her må jeg vel finne på et eller annet lurt. Improvisere på et eller annet vis. 2: Jeg må på et eller annet vis relé-styre de to PSU-ene samt pumpa, slik at de starter ca samtidig når jeg slår på maskinen. (Litt forsinkelse mellom pumpe -> Peltier-PSU -> normale PSU hadde vært det beste.) Er det noen her som vet hvordan jeg skal gjør det? Jeg hadde håpt på å bruke bare én kabel inn til maskinen og ikke tre. Kabelen jeg hadde håpt på å kunne bruke er 3x1,5mm. Er det noen som vet om dette er tykt nok til 320W+480W+pumpe = ca 800W+ ? Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Wtf?^^ Er da festehull der! Må ta av festerammen som er der originalt da, mann! Sier det utifra bildet fra ocp.. Edit: Presisere; de hvite knottene på den svarte rammen går gjennom hk. Du må ta de utav, så kan du klemme løs den svarte delen som også går gjennom... Tar forbehold om at du ikke feilbildet. Endret 6. desember 2004 av Kauder Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Jeg vet at de 4 festehullene der kunne blitt brukt, men blokka krever 2 festehull. Ikke 4. (Dumme, dumme blokk...) Endret 6. desember 2004 av oddarne84 Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 PS: Hadde du ikke eksamen i dag? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg vet at de 4 festehullene der kunne blitt brukt, men blokka krever 2 festehull. Ikke 4. (Dumme, dumme blokk...) Du skulle ha visst at Shuttle bare bruker socket 478-montering for alle sine shuttles. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Det skulle jeg nok. Men uansett: Jeg er rimelig sikker på at jeg har funnet en veldig god løsning på problemet! I alfaversjon av "patentet" mitt sitter blokka *dønn* fast. Kanskje update i morra. Relé derimot... Lenke til kommentar
alexern Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 digg da å få alt inn i den lille boksen der. utrolig nice arbeid også!!! hvorfor har jeg ikke sett denne før Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 kennethdammyr: Hvis det viser seg at jeg kan få adekvat kjøling med viftene på 7V, har jeg det man kan karakterisere som en stillegående PC. Hvis jeg får til 5V bryteren som jeg har planlagt, og samtidig får god nok kjøling (I 2D ihvertfall) , vil jeg få en *veldig* stille PC. Jeg har herja villt med én av de stakkars papstene de siste dagene... Den går ganske stille på 7V og veldig stille på 5V (selv om det egentlig er uten for specs til papst) ATX PSU-en vil ligge på toppen av boksen. Rett over DVD brenneren. Jeg tenkte at jeg skulle ha viftene her i området et sted også. Helt nøyaktig hvor, gjenstår å se. (Plasshensyn. Nok en gang...). 2 foran og 4 bak PSU-en kanskje. Med alu-plater e.l. til å dekke eventuelle åpninger mellom viftene/PSU-en. Jeg har lekt litt rundt med komponentene. Jeg har funnet ut at Meanwell peltier PSU-en passer akkurat der hvor jeg trodde (håpte, er vel kanskje et riktigere ord...) den ville passe. Dessuten er jeg ganske sikker på at radiatorene passer der jeg mente de ville passe. Slik det ser ut for øyeblikket vil shuttelen vokse med følgende mål før jeg blir ferdig: I bredden: ca 5,5cm høyre side, 5,5cm venstre side I høyden: mellom 7,5cm og 9,5 cm. Spørs hvordan jeg får plassert vifter og PSU... I lengden: 1-2cm(?) Det er fortsatt litt i største laget, så jeg må prøve å krympe litt her og der. Ihvertfall i bredden. Jeg er ganske sikker på at jeg skal klare å kutte ned et par cm til her (tilsammen). Ikke eksamen i dag, nei. Eksamen i matte (kalkulus) på onsdag og "Materialer og Energi" (MEF) på fredag. Rent teoretisk burde jeg derfor holde meg totalt borte fra dette avhengighetsskapende forumet i dag, og heller lese mer, men slik gikk det altså ikke. alexern: 1: Digg, ja! 2: Takk! 3: Vet ikke. Kanskje litt anonym Topic? Lenke til kommentar
Raphaug Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Nice Oddarne84, dette blir rå fett:D Du får komme med så mye bilder som mulig, er skikkelig kult å følge med på et slikt prosjekt som dette Blir passe sykt med peltier i en shuttle :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå