ManagHead Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg begynte å tenke litt her, de PSU'ene dine. Skal du ha den 226W 12V PSU'n til det største peltier-elementet? En gang jeg holdt på å regnet på hvor mange W et slikt element (220W) trekker fra PSU så kom jeg fram til; for å få 220W kjøleeffekt så måtte det tilføres ca.340W? Kan være at det er jeg som enten har regnet feil, eller misforstådt hele opplegget Stå på videre! Dette blir veeeldi bra tror jeg Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Jeg begynte å tenke litt her, de PSU'ene dine. Skal du ha den 226W 12V PSU'n til det største peltier-elementet? En gang jeg holdt på å regnet på hvor mange W et slikt element (220W) trekker fra PSU så kom jeg fram til; for å få 220W kjøleeffekt så måtte det tilføres ca.340W? Kan være at det er jeg som enten har regnet feil, eller misforstådt hele opplegget Stå på videre! Dette blir veeeldi bra tror jeg Ikke sikkert du regna så helt feil... Jeg skrev ihvertfall feil der oppe. PSU-en er på 320W. (Ikke 226W) "Measured power draw at 12 VDC: 18A" " We recommend the "Meanwell S320-12" power supply, rated for 25A at 12 Volts, and available here." rett fra SwiftTech sin hjemmeside. Det er akkurat den PSU-en jeg bestillte. Så jeg får da 800W(!) PSU effekt tilsammen. Og her snakker vi ikke Q-tec strømforsyning. Dette er Antec... Så det tilsvarer vel ca ytelsen til en imaginær 1000W Q-Tec PSU? Digg da! nesten 1kW PSU i en shuttle. Jeg blir nesten litt shaky her... edit: Faktisk 320W på den Endret 25. november 2004 av oddarne84 Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Hei Odd . Platene skal du få . Skal jeg ta dem med i morgen? Dette ser dritbra ut forresten! og sist men ikke minst Lenke til kommentar
Kauder Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Fikk ikke med meg: skal du putte psuene utenpå eller skal du skvise dem hardt inni? Kongeprosjekt! (Masse penga du ha!) Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Fikk ikke med meg: skal du putte psuene utenpå eller skal du skvise dem hardt inni? Kongeprosjekt! (Masse penga du ha!) De skal skvises så mye som fysisk sett er mulig. Med tanke på airflow og capacitators o.l. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Jeg begynte å tenke litt her, de PSU'ene dine. Skal du ha den 226W 12V PSU'n til det største peltier-elementet? En gang jeg holdt på å regnet på hvor mange W et slikt element (220W) trekker fra PSU så kom jeg fram til; for å få 220W kjøleeffekt så måtte det tilføres ca.340W? Kan være at det er jeg som enten har regnet feil, eller misforstådt hele opplegget Stå på videre! Dette blir veeeldi bra tror jeg Ikke sikkert du regna så helt feil... Jeg skrev ihvertfall feil der oppe. PSU-en er på 300W. (Ikke 226W) "Measured power draw at 12 VDC: 18A" " We recommend the "Meanwell S320-12" power supply, rated for 25A at 12 Volts, and available here." rett fra SwiftTech sin hjemmeside. Det er akkurat den PSU-en jeg bestillte. Så jeg får da 780W(!) PSU effekt tilsammen. Og her snakker vi ikke Q-tec strømforsyning. Dette er Antec... Så det tilsvarer vel ca ytelsen til en imaginær 1000W Q-Tec PSU? Digg da! nesten 1kW PSU i en shuttle. Jeg blir nesten litt shaky her... Okey, da var det kanskje riktig det jeg regnet likevel da Ser det er 15V element, det var antagelig 15V jeg regnet med da. Så når du får det på 12V PSU'en din så blir det sikkert perfekt *glede seg på update* Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 har du tenkt til å ta PSU'ene ut av skallene? Jeg vil ihvertfall anbefale det hvis du har dårlig plass.. har gjort det før, og du sparer sinnsykt mye plass på det Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 har du tenkt til å ta PSU'ene ut av skallene? Jeg vil ihvertfall anbefale det hvis du har dårlig plass.. har gjort det før, og du sparer sinnsykt mye plass på det Skal det... Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Hei Odd . Platene skal du få . Skal jeg ta dem med i morgen? Dette ser dritbra ut forresten! og sist men ikke minst Ja. Ta de med i dag du! Lenke til kommentar
MagE Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 likte dette prosjektet hvilken formel skal man bruke nå man rekner strømbruk fra peltier ?? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Dette blir helt sinnsykt! Gleder meg! Lenke til kommentar
svingstang Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Nice prosjekt!! Stiller mine tvil til om det går, men lykke til PS: tror kanskje den pumpa er for svak, et peltier system trenger vel høy flow??? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 likte dette prosjektet hvilken formel skal man bruke nå man rekner strømbruk fra peltier ?? Da må du bruke ohm's lov, U=R*I og P=U*I (U=Spenning (Volt), R=Resistans (Ohm), I=Strøm (Ampere) og P=Effekt (Watt). Husker ikke helt hvordan jeg fant det, satt en god stund og tenkte da Skal se om jeg får til å sette opp en oversiktlig formel Lenke til kommentar
AutoExec Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Blir det da riktig at et 226W peltier som er beregnet på 15V vil gi en effekt på 180,8W hvis det kjøres på 12V? P=U*I 226W=15V*I I=226W/15V I=15,06667A P=12V*15,06667A P=180,8W Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 likte dette prosjektet Dette blir helt sinnsykt! Gleder meg! Takk! Nydelig test av den shuttlen der du! Og --> vanilla coke ruler! <-- Nice prosjekt!! Stiller mine tvil til om det går, men lykke til wink.gif PS: tror kanskje den pumpa er for svak, et peltier system trenger vel høy flow??? Ah... ja. Hvem har vel ikke tvilt på både det ene og andre gjennom livet sitt? Patience young padawan, patience... Det er pumpa jeg er mest skeptisk til. Det må jeg innrømme. Det er stor sannsynlighet for at den ikke er sterk nok, men det får jeg bare vurdere etterhvert. Det som er fint med den er at den er så bitteliten. Og stillegående. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Takk! Nydelig test av den shuttlen der du! Og --> vanilla coke ruler! <-- Takk, takk. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Update 3: Som den trofaste overklokkeren jeg er bare *måtte* finne ut av hva denne boksen var god for før god-kjølingen virkelig kom i gang. Fra starten av hadde jeg laget 4 partisjoner på RAID arrayen: C: 10GB - Windows XP Professional edition E: 10GB - Windows XP Benchmark edition F: 176GB - Spill G: 176GB - Alt annet :!: C:\ -er en vanlig installasjon av Windows XP med diverse tweaks skins/styles bare for at jeg skal føle meg hjemme. E:\ -WinXP Benchmark edition er en virkelig bad-boy... Her har jeg innstallert bare de mest nødvendige driverne for god 3D-ytelse (jeg har ikke lyddrivere, nettverksdrivere osv) Jeg har sørget for at nesten ingen services starter opp når windows starter. Hele Windows tar ikke mange MB av minnet, for å si det sånn... Det er så få services som kjører at jeg sliter seriøst med å installere(!) noe som helst uten å få feilmeldinger. Jeg kan kjøre div. benchmarks + paint, samt at jeg kan manuelt innstallere drivere. Noe mer trenger jeg strengt tatt ikke for å produsere gode benchmark scores. Selv i paint dukker det opp feilmeldinger når jeg skal lagre bilder... WinXP Benchmark Edition tar litt i overkant av 10 sek å starte opp (ifølge MS BootVis. I følge meg tar det kanskje et par sekunder mer enn det. Første gang jeg startet opp etter hissig tweaking, rakk ikke skjermen å vise noe før jeg var kommet til welcome screen inne i windows... Forskjellen i ytelse mellom en vanlig topptrimmet installasjon (I mitt tilfelle C: ) og den ultra-trimmede benchmark versjonen min er litt over 300 3DMark 2001 poeng på en god dag. Så var det til med overklokking. Kort skjermkorthistorie gjort enda kortere: Jeg nådde omtrent X800XT PE hastigheter på skjermkortet (fra 500MHz/500MHz til 520MHz/560MHz) før både jeg og ati Tool ble enige og sa stopp. Det var antydinger til artifacts enkelte steder i 3DMark. Temperaturen på den stakkars kanadiske grafikkbrikken var av en annen verden... En ganske varm sådann (merkur kanskje?): Jeg har sett den enda et par grader varmere, og 80 grader C er litt for varmt for min del... Dessuten fikk den nok litt lite spenning å jobbe med. CPU ville fra 2,2GHz til 2,46GHz, noe jeg er ganske fornøyd med. Ihvertfall med tanke på spenning på 1,55V og temperatur på opp mot 50 grader. Minnebrikkene kjører greit på 492MHz. Jeg har testet at de er 100% stabile opp til 500MHz, men de blir syyykt varme. Litt bedre kjøling og høyere spenning, så får jeg de vel opp et par MHz til. Noe særlig mer har jeg ikke testet ut enda. Minnet kjører fremdeles på default timings. Jeg har ikke prøvd å tweake mer enn det jeg allerede har nevnt Jeg prøvde å øke spenning til CPU, men da ville ikke PSU mer og bare bråstoppet. Det var vel overstrømsbeskyttelsen som slo til tenker jeg. Den kjører derfor ikke på mer enn 1,55V til vanlig. I BIOS kan jeg stille opp til 1,7V, så det skal være noe å gå på der. Alle strømlinjene er forholdsvis lave. Det kan ha hindret ytterligere overklokking. Stakkars Shuttle PSU! Nå sliter den... 3DMark er elektronisk morro! Ikke sant? Poengsummene før den nye kjølingen har kommet på plass: (Jeg har med vilje ikke postet linker enda, fordi jeg vet det vil bli så mye bedre etterhvert.) 3DMark 2001: 27156 poeng (Håper å nå 30k med bedre kjøling) 3DMark03: 12980 poeng (13k poeng så nært, likevel så fjernt...) 3DMark05: 5986 poeng (Jeg klarer nok 6k på en kaldere dag) SiSoft Sandra Memory benchmark: 6,6GB/s er bedre enn jeg hadde håpt på! Sisoft Sandra File System benchmark: Selv om man merker lite til det i vanlig bruk, er det greit å vite at man har ekstra krefter under panseret. SiSoft Sandra Multimedia Benchmark: Greit nok Da var jeg ferdig med benchmarks for denne gang. Neste gang blir det "The real deal"... Det skal ikke være så lenge til, men er ikke heeelt sikker når den dukker opp: I neste update håper jeg å ha fått så mye av kjølingen at jeg kan begynne å modde litt. Jippi!! Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Du kunne vil klart å pressa CPU'n opp litt mere? Du hadde jo mye å gå på såg det ut som! Endret 26. november 2004 av BaX Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 (endret) Du kunne vil klart å pressa CPU'n opp litt mere? Du hadde jo mye å gå på såg det ut som! Ikke slik som PC-en står nå. kanskje 2,5GHz på en god dag. Jeg trenger mer spenning og bedre kjøling. Kanskje 2,7GHz++ er innenfor rekkevidde når kjølingen er på plass? Endret 26. november 2004 av oddarne84 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå