Gå til innhold

Peltier-kjølt Shuttle SFF PC.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende, er ingen vits i a gjenta all rosen du allerede har fått, men virkelig imponerende.

En ting jeg lurer på, har du brukt din SN95G5 i normal stand også? Uten å gjøre noe som helst med den? Jeg lurer på å skaffe meg en sånn en, og vil gjerne få vite noen erfaringer om denne...

PS: Hva gjør du om to mnd igjen, når denne kassa er utdatert, og du må ha ny CPU, skjermkort og skifte hele systemet? :p

Lenke til kommentar

Jeg må bare informere at jeg fortsatt lever. ;)

Jeg skal skrive neste (og siste) update så snart jeg får skikkelig tilgang til nett for PC-en min. Jeg tror det vil si innen et par dager.

Updaten blir både positiv og litt negativ. :dontgetit:

Jeg glemte kameraet mitt på hybelen, så det får vel holde med et par screenshots (ihvertfall foreløbig), tror jeg... (Hint-hint) :whistle:

Lenke til kommentar

Loose my breath :dribble:

FY **** det der er deilig... (tima og tilrettelagt kor? eller litt lo2??)

Vanligvis bruker jeg å pirke på ting uten å si det, men her har jeg absolutt ingenting å pirke på ;) .... Normalt er jeg helt i mot kabinett mindre enn miditower... Men her utnytter du ALT +++ (Siden du legger på litt) Min personlige mening syns jeg at kabinettet ser finere ut nå enn det det gjorde før moddinga di...

(Har du ikke kamera på mobilen?)

Lenke til kommentar

Update 13:

--------------------------

"Når villdyret våkner!"

--------------------------

Da var det på tide med den 13. og siste Updaten.

Som startteksten kanskje hinter om, så fikk jeg omsider fart på raketten min! :)

På slutten av prosjektet begynte jeg å bli ganske så lei av å mekke på den. Jeg var lei av 240V støt, oppskrapinger, syyykt trange tilstander osv. Men jeg stod på. Jeg SKULLE bli ferdig. Jeg SKULLE bevise at det var mulig å peltierkjøle denne greia. Jeg nektet at alle dere som mente det var umulig å få det til, skulle få rett. (Ja, jeg vet dere er der ute, bare innrøm det...) :p

Jeg ble ikke 100% ferdig med det nye kabinettet før jeg bestemte meg for å prøve å fyre den opp for første gang. Jeg teipa igjen de stedene som ikke hadde fått metallplater på seg enda. Det så rett og slett fryktelig stygt ut til slutt. :(

Så veide jeg monsteret.

Vekta stoppet på 12kg. :ohmy:

Jeg lot vannpumpa stå å gå noen timer. Deretter slo jeg den av for å sjekke etter lekkasjer. Ingenting. Endelig klar for "the real deal"

:scared:

- Jeg trykket på vannpumpe-bryteren. Den startet.

- Jeg trykket på peltier PSU bryteren. Den startet. Nervøsitet.

- Jeg trykket på den fryktede powerknappen...

Den startet!

Fort, inn i BIOS! Skjekke temp!

Den stupte nedover og nedover på vei mot det magiske frysepunktet!

Så var det bare å gå inn i windows (Benchmark editionen min. Jeg ville ikke ødelegge hovedinstallasjonen min hvis noe plutselig skulle gå galt).

Det viste seg fort at maskinen slet litt med å få unna all varmen.

rommet var ca 22 grader. CPU-en stabiliserte seg på 6 grader under frysepunktet på idle... :w00t:

(Jeg har sett folk som har fått -15 grader med samme oppsett.)

Men:

Maskinen svevde på rundt 18 grader på max load. :thumbdown:

Jeg er ganske sikker på at det er fordi radiatorene ikke får nok luft. Det er så tett og dårlig plass inne i PC-en at lufta ikke kommer inn til radiatorene på et skikkelig vis.

Jaja.

Nå var det bare én ting å gjøre! Overklokke!

Selv om temperaturene ikke var så sykt mye bedre, så var ihvertfall spenningsnivået der det skulle være nå med 480W Antec PSU...

Jeg fyrte opp CPU-spenningen til 1,7V (Som er max på dette hovedkortet)

RAM-spenning til 2,9V (Som også er max)

Lang historie kort:

CPU max på 10x258 = 2,58GHz. Jaja. Dårlig prosessor. Bare 380MHz overklokk.

RAM max stabilt på 265MHzx2 = 530MHz. Greit nok. Det er tross alt DDR466 RAM jeg har.

Jeg kjørte derfor alle benchmarks på 2,58GHz

Idle temperaturen nå er på 4 grader C.

CPU4gradersml.jpg

Load er på 26 grader C.

:thumbdown:

Skjermkortet var stabilt på 560MHz/584MHz

:w00t: (Sett noen raskere mini PC-er?) :p

3DMark05: 6406

6406sml.jpg

DEN raskeste shuttle SFF PC-en i verden! :w00t: (Så vidt jeg kunne se.)

Nå var det blitt litt varmere på rommet og jeg måtte klokke litt ned på skjermkortet for å holde det 100% stabilt og uten artifacts. :hrm:

558MHz/574MHz

3DMark 2001: 29128

29128sml.jpg

ca 200MHz for dårlig CPU til å hevde meg her, ja...

Nå var den ikke stabil på dette heller. Jeg måtte klokke enda mer ned. Jeg er redd at vanntemperaturen må ha steget litt også faktisk.

Desverre kunne jeg ikke sjekke tempen på skjermkortet i Windows Benchmark edition. Jeg kunne faktisk ikke installere catalyst control panel pga for få services som kjørte.

551MHz/572MHz

3DMark03: 13741

13741sml.jpg

DEN raskeste shuttle SFF PC-en i verden! (så vidt jeg kunne se.)

SiSoft Sandra minnetest:

memtestsml.jpg

7,1GB/s...

:w00t:

Så det negative:

Maskinen ble rett og slett for tung, bråkete og vanskelig å holde på med.

Dessuten var den ikke solid nok til å dra på LAN med og slikt.

Jeg besluttet derfor å demontere all den fine jobben min.

Nå kjører den bare på original luft. Sorry. :no:

MEN: Jeg klarte det!

Jeg hadde i noen få dager antageligvis verdens eneste og raskeste peltierkjølte high end Shuttle SFF PC!

:w00t:

Kommentarer?

Ris?

Ros?

Forslag til neste prosjekt? (Når jeg blir lei av luft igjen...) :yes:

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...