Gå til innhold

overklokking av MSI k8n neo platinium

ratama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en clawhammer. Men lure enda på problemet med minnet, en liten oppdatering, når æ fikk maskinen min så hadde æ bare en minnebrikke på 512Mb

(512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminium Heat Spreader 2,5-2,8V)

da var det ingen problemer å klokke opp til 235Mhz x10 måtte skru cpu volten til 1.55, HDD i sata 4, AGP til 67Mhz og minnet kjørte på 195Mhz (390Mhz) da var maskinen stabil, men når æ kjøpte enda en identisk minnebrikke slik at jeg nå har 1024Mb kjøre den ikke stabilt på 220Mhz x10 minnet kjøre da på 185Mhz.

Men hvis æ tok ut ene minnebrikken var alt i orden.

Kunne også skru opp latencytidene for å kjøre på 225Mhz x10 me to minnebrikker.

Har prøvd å putte minnebrikkene i dimm 1&2 men uten resultat. kjøre AGP på 68Mhz å minnet på 2.5-2.8V.

tror ikke det er minnet som er problemet siden det har kjørt på lavere klokkefrekvenser enn orginalt når jeg overklokker FSB.

Lenke til kommentar

HT på 235 kan gå dårlig med sata .

Det burde være kjent for de fleste .

Det kan gå med 235 hvis disken(e) er tilkoplet en av nvidia portene (de to til venstre for cpu og over agp sloten) , men ikke på de to som har ekstern marvell PHY .

Uansett er over 240 bare å glemme om man ikke benytter kun pata disker.

Lenke til kommentar
HT på 235 kan gå dårlig med sata .

Det burde være kjent for de fleste .

Det kan gå med 235 hvis disken(e) er tilkoplet en av nvidia portene (de to til venstre for cpu og over agp sloten) , men ikke på de to som har ekstern marvell PHY .

Uansett er over 240 bare å glemme om man ikke benytter kun pata disker.

Jimramse kjører på 300, og han har kun S-ata..

selv kjører jeg på 260fsb med en raptor ;)

Lenke til kommentar

MSI er jo ikke akkurat noen eksperter på overklokkig. Mange dårlige løsninger og

lite informativ bios.

Tror nok at du kan finne en del løsninger på MSI sitt forum.

Ser du har forsøkt de fleste løsningene som jeg har lest om, så vi får håpe

på en fortsatt god respons slik at du og andre kan bli kloke.

I mellom-tiden kan du jo i ren missfornøye og fustrasjon bestille et DFI LANPARTY UT nF3 250Gb :mad: ...

Lenke til kommentar

Prøvde å sette ned HT ned til tre atter en gang men denne gangen fikk æ det til,

vet ikke ka æ har gjort galt de andre gangene men æ gjorde følgende,

stilte minnet til 166Mhz (333) satt HT til 3, stilte FSB til 260 x8,5 men av å til starta den i sikkermodus, da restarta æ den bare å da starta han på vanlig måte.

Sånn var den helt opp til 280FSB, men det å komme opp til 281 var vaskeligere,

da starta den i sikkermodus, da måtte æ restarte ihåp om at den ikke starta i sikkermodus. Når den starte i sikkermodus så stilles minne å CPU tilbake som om FSB sto på 200, men i biosen står det 281FSB. Burde man ta det forsiktig når den begynner å gå i sikkermodus? kan man slå av den funksjonen?

Kjørte den i natt på prime95 i 13timer uten feil.

Lenke til kommentar

Vel, noe ingen av dere har nevnt (merkelig nok) er at det faktisk ikke er garantert at CPU`n takler høyere FSB. Det er svært ofte det er CPU`n som setter begrensning på det på A64 fronten. Jeg har selv kjørt samme HK og samme minne på max 240FSB 1:1 på en cpu men kjører nå på 270 1:1 på en annen CPU. Vokn opp, minnekontrolleren på A64 systemer ligger ikke i HK men i CPU ;)

BTW ratama, når du setter minnet til 166 i bios vil minnet kjøre 166 når FSB kjører 200, det betyr at når du øker FSB på CPU`n til 260, så kjører ikke minnet 166.... Og ikke bruk 0.5MP (da kjører ikke minnet på den hastigheten du har satt heller).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Hadde Msi k8n neo s754 tidligere. Fikk ganske gode resultater med dette og min trauste amd64 3000 cpu.. Nå har jeg ram som klrare 280 (ddr 560). DETTE klarte jeg å kjøre smertefritt:

10*250 4x ldt 1:1

10*255 3x ldt 1:1

9*280 3x ldt 1:1 (men mere enn dette ville ikke rammen min.

Gikk greit med 4x LDT til og med 250 HTT, men derfra og opp, så måtte jeg ned på 3x. Kjørte da Min s-ata disk i s-ata 3.

Menne.. Hvis du har en "gammel" Clawhammer med 1mb cache, så er det ikke så himla langt disse vil klokke med luftkjøling heller. Kan det være strømforsyninga di som ikke klarer å gi nok spenning til cpu når du satt inn en ekstra rambrikke? Jeg tror ikke det, men kan hende. Se på siden av PSUen din å se hvor mange ampere som er på 12v-railen din.

Kan jo legge til at jeg hadde 18amp@12v når jeg kjørte overstående. Men jeg byttet til en større PSU, og til DFI Lanparty Hovedkort jeg:D

Msi k8n neo yter bedre enn DFI@ stock, men kan klokke mye lengre og får bedre resultater med DFI enn med msi.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...