Gå til innhold

overklokking av MSI k8n neo platinium

ratama

Anbefalte innlegg

klokket fsb`en til 235 men høere kom æ ikke.

Har stilt minne på 166 så det skal takle overklokkinga. Men det var med ett geil pc3200 512Mb, så kjøpte æ et til minne av samme type å da ble det bare verre, da måtte jeg klokke den ned til 210Mhz for å kunne starte opp maskinen, så gikk jeg opp 1Mhz hver dag, men da jeg nådde 220Mhz å spilte farcry da ble skjermen blå å maskinen startet på nytt å da ble prosessoren og minne nullstilt, men fsb`en sto på 220Mhz. har sotte hdd på sata 4, å AGP`en på 67Mhz. Hvordan kan jeg nå opp til 235Mhz på fsb`en, å ka er det som forårsaker problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjetter på at du bare vilkårlig har kjøpt 512MB Geil-minne til, uten å sjekke hvilken modell? Det er stor klokkeforskjell på Value-serier kontra Ultra X f.eks. Derfor vil en kombinasjon av en superbrikke og en budsjettsbrikke gi dårlige(re) klokkeresultater.

Ellers kan du prøve å sette AGP på 68MHz, det er ikke alltid AGP-låsen kicker inn når den står på 66 eller 67.

Og du har satt S-ata-harddisken din på s-ata_4, flink gutt som har fått det med deg!

Du har selvfølgelig stilt på CPU- og minnevolt? Og også prøvd å senke Hypertransport?

Lenke til kommentar

De to minnebrikkene har samme varenr (GE5123200B)

Når det gjelder volten så kjørte æ lett på 233Mhz på fsb`en på orginale volt instilinger, AGP`en måtte æ sette på 67Mhz når æ passerte 230Mhz, men det var da jeg hadde en minnebrikke. nå når jeg har to minnebrikker så satt jeg AGP`en tilbake til 66MHz, tror ikke det er AGP`en.

Lenke til kommentar

På MSI k8n neo platinium og andre nForce3 250-hovedkort er det et kjent faktum at AGP-sperren ikke alltid kicker inn hvis den står på 66/67 og HTT/FSB økes. Dette har jeg selv erfart, som følger av artifacts i oppstartsvinduet. Så det er ganske greit og risikofritt å sette AGP til 68, så du vet at du ikke blir hindret av det.

Hva heter de Geil-brikkene dine da? Value? Ultra? Golden Dragon? Ultra X?

Lenke til kommentar

De to minnebrikkene har samme varenr (GE5123200B)

Når det gjelder volten så kjørte æ lett på 233Mhz på fsb`en på orginale volt instilinger, AGP`en måtte æ sette på 67Mhz når æ passerte 230Mhz, men det var da jeg hadde en minnebrikke. nå når jeg har to minnebrikker så satt jeg AGP`en tilbake til 66MHz, tror ikke det er AGP`en.

Lenke til kommentar

Kjører du singel eller dual minne kanal? Hvis du ikke har kjøpt brikkene i matchede par, kan du glemme å kjøre de i dual. Da må du nokk bruke singel kanal.

Husk at overklokking er ganske krevende. Du må først å fremst ha en kraftig psu som kan levere min. 18-20 ampere på 12V rail'en din. Du trenger også brukbare ram brikker, med litt høy spenning.

For ikke å snakke om go kjøling i kassa di.

Jeg anbefaler deg en tur på MSI forumet, der finner du mange råd om dette emnet til ditt HK.

Lykke til,

Lenke til kommentar
Kjører du singel eller dual minne kanal? Hvis du ikke har kjøpt brikkene i matchede par, kan du glemme å kjøre de i dual. Da må du nokk bruke singel kanal.

Husk at overklokking er ganske krevende. Du må først å fremst ha en kraftig psu som kan levere min. 18-20 ampere på 12V rail'en din. Du trenger også brukbare ram brikker, med litt høy spenning.

For ikke å snakke om go kjøling i kassa di.

Jeg anbefaler deg en tur på MSI forumet, der finner du mange råd om dette emnet til ditt HK.

Lykke til,

Såvidt vi kan lese er hans hovedkort socket 754, og altså ikke med støtte for dual channel..

Du kan nok og kjøre 2 ulike brikker i Dual Channel, men må være lik str og like timings ;)

Jeg vet at enkelte nfroce3-kort har hatt endel problemer med å kjøre 2 brikker og overklokke de. Selv kjørte jeg med 2x256 og klokket til 240 (DDR480) på hver av de ;)

En annen kamerat, Nikkor, hadde vel problemer på sitt Gigabyte kort med 2x512mb og masse klokk. SNakk med han om hvordna han løste det ;)

Lenke til kommentar

har sotte AGP`en på 68Mhz, men som forventet så ga det ingen resultater.

Det ser jo ut som at det overklokke bedre med 1x512MB enn med 2x512MB minne, brikkene er plassert på dimm 1 og 3.

er det noen som kjenner til dette problemet og eventuelt har en løsning på dette problemet?

Lenke til kommentar
har sotte AGP`en på 68Mhz, men som forventet så ga det ingen resultater.

Det ser jo ut som at det overklokke bedre med 1x512MB enn med 2x512MB minne, brikkene er plassert på dimm 1 og 3.

er det noen som kjenner til dette problemet og eventuelt har en løsning på dette problemet?

de skal i 1&2, ikke i 1&3!

Lenke til kommentar

Har prøvd 1&2 men uten resultat. prøvde også å justere latencey tidene til 3-5-5-9

dette fungerte fint, vel dårlige tider men nå kjøre æ på 225Mhz x10 å skal prøve å justere den opp jevnlig. det er jo litt rart at man må kjøre på så dårlige latencey tider når minnet bare kjøre på 185Mhz. tar gjerne imot flere tips

Lenke til kommentar

hey dude ;)

Må bare hive meg med på trenden med å si at er nok valuebrikken(e) dine som ikke er helt klokkevillige.

nå vet ikke jeg så altfor mye om amd64, men før var det hvertfall sånn at det ble mer krevende av minnet å kjøre to brikker når man overklokker. og når man kjører høy fsb, så blir det bare enda mer krevende av brikkene hvis du i tillegg skal presse dem ned på timings! du har pc3200 =ddr400 brikker som du kjører på 225mhz\ddr450 skal man regne rett om. det er en forholdsvis bra overklokk det, med normale\lave timings.

når du i tillegg har TO valuebrikker, så minsker bare det sjansen til å få ned timings og høy fsb samtidig...

har du forresten prøvd å bytte på brikkene? se hvilken som klokker best?

all ram er i utgangspunktet "bra" brikker, men etterhvert som dem stryker på tester, så blir de degradert, og evt ender som valuebrikker :) derfor klokker dyr ram bedre enn billig ram.

litt synd egentlig, at man skal være nødt å bruke tusenvis med kroner på å kjøpe seg dyrt utstyr for å få pint de siste mhz ut av utstyret...er jo ikke det som er meningen med overklokking, i utgangspunktet..

meneh, dette var bare min mening, så vi prates.

gl hf med overklokkinga ^^

Lenke til kommentar

Lure også på hvorfor æ ikke kan gange opp multiplikatoren? Har bare valget

fra x4-x10 i biosen. Mens i instruksjons manualen og alle andre plasser æ har lest om dette kortet står det at æ kan gange den fra x4 til x20. setter stor pris alle som har svart og håper på fortsatt go respons

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...