zipuz Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 I en liten stund nå har jeg siklet etter ny pc/mac. Først tenkte jeg på å kjøpe en stasjonær, som jeg allerede har. Så gikk tankene til bærbar, deretter til barebone og så tilbake til bærbar. Jeg har lyst på en bærbar sak som er bra til videoredigering og spill, men er ikke sikker på hva som er best for dette bruket. Har fått med meg at mac skal være bedre på videoredigering + at mac os x briefer med et os som ikke kræsjer (for godt til å være sant?) Har noen noe tips angående dette dilemmaet?? Takker for alle svar ! Lenke til kommentar
SHU Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Har fått med meg at mac skal være bedre på videoredigering + at mac os x briefer med et os som ikke kræsjer (for godt til å være sant?) At mac ikke kræsjer... Kikk her da. Lenke til kommentar
ponke Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Har fått med meg at mac skal være bedre på videoredigering + at mac os x briefer med et os som ikke kræsjer (for godt til å være sant?) At mac ikke kræsjer... Kikk her da. Det der blir bare for dumt å linke til. Begge operativsystemene har sine problemtråder. Vi må heller se på operativsystemene i det store og hele. Og der er begge plattformene stabile og gode, og det er gjerne smak og behag hva man lander på. Den største avgjørende faktoren burde være, mener jeg; skal du spille eller ikke? For om du vil spille spill anbefaler jeg deg å holde deg på Windows-siden. Ellers er begge plattformene proppfulle av gode programalternativer til det du skal drive med når det gjelder videoredigering, så den diskusjonen burde legges død også. Igjen blir det gjerne avgjort ut ifra hva vedkommende (du) som skal ha seg maskin er vant med fra før og eventuelt har forhåndskjennskap til av programvare og arbeidsmåte. Men når du vil spille spill er dette en døfødt diskusjon, så fremt du ikke er ute etter et spesielt spill, som finnes til Mac OSX, og det er bare det du tenker spille (eller noen av de andre som er tilgjengelige til Mac). Hilsen ponke Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Skal du drive med video er mac'en å foretrekke, en av grunnene er 6-pins firewire port på Apple sine bærbare. FireWire er et must om du skal drive med video, er overlegen USB når det gjelder realtime streaming. Er selvsagt "FireWire" på Win maskiner også, men har selv kun sett 4 pins kontakt, den er pinglete... Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Da er spørsmålet? Har du bruk for 6 pins firewire når du redigerer fra et DV kamera? NEI for de kjører også 4 pins. eneste forskjellen er at de 2 ekstra pinnene gir strøm, noe et videokamera fint klarer å levere selv. Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Da er spørsmålet? Har du bruk for 6 pins firewire når du redigerer fra et DV kamera? NEI for de kjører også 4 pins. eneste forskjellen er at de 2 ekstra pinnene gir strøm, noe et videokamera fint klarer å levere selv. Nå er det ikkje sagt at det bare er et DV kamera som skal koples til... Dessuten er en 6-pins mye mere stabil i festet, 4 pins ser ut som det skal knekke når som helst. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Hvis han skal bruke den til videoredigering er det nok nærliggende og tro. Er faktisk enig at den ser litt shabby ut den 4 pins tilkoblingen, men de skal holde godt. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Here we go! Diskusjoner som dette kan foregå inn i evigheten. Du kjøper hva du har lyst på, men det å sette opp mac mot pc blir vel litt teit, i og med at de har vidt forskjellige bruksområder. Men det sies at mac skal være bedre for billed og videobehandling. På den andre siden har jeg sjeldent sett noe så lekkert som en mac. Design er satt høyt i kurs og du må betale deretter... Mitt tips er at du tenker igjennom hva du bruker maskinen din til. Skal du surfe, bruke den til skolearbeid og slike ting, er det akkurat det samme hva du velger. Det ligger ingen begrensninger hos hverken den ene eller den andre. De som sier noe annet, basere sine utsang på fordommer. Mac er pent å se på, for mitt vedkommende hadde jeg valgt pc, da det finnes et hav av programvare for ting du vil gjøre. Har selv liten erfaring med Mac, men det ser ut til å funke bra! Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 (endret) Til spill trengs rask cpu og et kraftig skjermkort. Og til videoredigering vil masse ram, og rask hardisk (gjerne flere) være en fordel. Du kommer da mye lenger for samme summen dersom du velger stasjonært istedet for bærbart. Så behovet for bærbart bør vurderes nøye dersom bruksområdet vil være videoredigering, og nyere spill. Endret 25. november 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå