Gå til innhold

AGP eller PCIe?

GunSystem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå for PCI-e du.

Den største grunnen jeg kan tenke meg er at de fleste nye grafikkkort (og hovedkort forsåvidt) kommer som PCI-e, ikke AGP.

Så om du kjøper PCI-e nå, så slipper du å skifte hovedkort når du bestemmer deg for å skaffe deg et nytt skjermkort. (og andre veien forsåvidt, du slipper å tenke på å skaffe nytt skjermkort om du skal ha nytt hovedkort :p).

Som det ble sagt tidligere her så er det dårlig tilgjengelighet på PCI-e hovedkort som passer til AMD-prosessorer, av den enkle grunn at PCI-e nettopp har kommet ut på den siden med nvidia nForce4 og VIA K8T890(ellernoslikt?)-chipsettene.

Grafikkkort i dag klarer ikke å utnytte AGP 8x fullt ut, og da klarer de såklart ikke å utnytte PCI-e 16x heller. Men fortsatt lønner det seg nok å kjøpe PCI-e for å være klar for fremtidens kort. :)

Lenke til kommentar

Det er bare to situasjoner der du har en god grunn til å gå for PCI-E foreløbig:

1) Du skal kjøpe et nytt hovedkort nå uansett, og du er avden typen som bruker samme hovedkortet lenge mens du oppgraderer de andre delen i PCen i stedet for å kjøpe alt nytt.

2) Du skal ha en SLI skjermort konfigurasjon.

Hvisdu ikke faller under en av disse to, så vil du egentlig bare oppnå litt høyere kostnader ved å gå for PCI-E, og ingen merkbar fordeler.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg tror PCI-Express er pr. idag underutviklet. Så ved senere skjermkort vil det være mye mere aktuell å bytte til PCI-Express. Holder på å skifte ifra AthlonXP system til Athlon 64 (s939) system og jeg fant ut at ytelsen er større pr. idag med et AGP skjermkort enn et PCI-Express kort i et Athlon64 (s939) system :hmm:

Men dette kan jo igjen snu fort :roll:

Selv vil jeg vente til ATI kommer med R500 chipen før jeg skifter til PCI-Express :thumbup:

Mvh
[WarRUs]AlucarD alias DocF666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...