Gå til innhold

Queen's Speech 2004: England blir politistat!

Anbefalte innlegg

I går presenterte Dronning Elizabeth myndighetenes program for nye lover i 2005.

Talen kan leses i sin helhet her.

My government will legislate to introduce an identity cards scheme and will publish proposals to support the continuing fight against terrorism in the United Kingdom and elsewhere.

The Times: ID cards for all to fight terrorism

BBC: ID card scheme unveiled by Queen

From 2008 people applying for passports will have to accept an ID card. Eventually people will need them to obtain public services, such as healthcare.
Ikke nok med det. Målet er at alle skal ha et ID-kort innen 2010-12. Dette er ikke et vanlig ID-kort med bare personalia og bilde. Kortet skal inneholde informasjon som kan identifisere mennesker ved ansiktsgjenkjennelse, fingeravtrykk og iris skanning. Informasjonen skal også lagres i en gigantisk database som til slutt vil omhandle 60 millioner briter! Til å begynne med skal det ikke være påbudt å ha kortet på seg til enhver tid, men lovforslaget åpner selvsagt for at dette kan endres..

For meg virker lovforslaget som et kraftig overtramp i folks privatliv.

The planned bill outlined in the Queen's Speech, will ensure that access to "specified public services" will be linked to production of a valid ID card and it will include penalties for those failing to register.
Helt utrolig!

The Times: Counter-terrorist crackdown waits on the law lords

The Independent: 32 Bills in six months, the Government plan

NEW counter-terrorist measures, including telephone taps and trials of terrorist suspects without a jury, will be outlined in a draft Bill after the Queen’s Speech yesterday.
I januar blir det avgjort om engelske myndigheter kan fortsette å holde "utenlandske mistenkte terrorister" fengslet uten rettssak. Et nytt byrå skal også dannes under navnet "Serious Organised Crime Agency". SOCA blir Englands svar på FBI og skal ha ca 5000 ansatte. I samme lovforslag gis også politiet større makt til å stoppe demonstrasjoner og dyrevernaktivister. De får i tillegg tillatelse til å ta fingeravtrykk, DNA prøver og å arrestere mistenkte for enhver mindre lovovertredelse. Dette minner mistenkelig mye om PATRIOT act i USA.

The Times: How al-Qaeda's London plot was foiled

NRK: Avverget terroraksjon

AL-QAEDA terrorists had to abandon a plan to fly hijacked airliners into Canary Wharf, the London skyscraper, and Heathrow airport after being “rumbled” by British and European intelligence services.
Med ITV News som kilde kunne NRK i går fortelle at dette påståtte terroristangrepet ble avverget nylig. Andre "kilder" avviser disse påstandene og hevder planene til Al-Qaida ble avverget for minst 2 år siden. Men det er jo veldig beleilig at saken dukker opp i media samme dag som myndighetene avslører de kontroversielle lovforslagene sine. Tilfeldig?...neppe.

Med disse lovforslagene er England på god vei til å bli en politistat, der myndighetene skal ha full kontroll på alle innbyggere til enhver tid. Hvis jeg var engelsmann ville jeg ha vært veldig bekymret.

Tony Blair skal bl.a. bruke lovforslaget om ID-kort i valgkampen neste år. Skal han vinne velgere er det bedre at befolkningen skremmes til å kreve kortene innført, enn å måtte argumentere for det. Den som lever får se..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan egentlig ikke se så mye negativt i dette i praksis. Hvis dette kortet til enhver tid vil følge alle personer i England, og det må brukes med gjevne mellomrom vil jo dette redusere kriminalitet betraktelig. Ikke bare vil det være enklere å koble personer til kriminelle handlinger (både mistenkte og vitner) det vil jo også kunne frifinne feilaktig mistenkte. Personlig bryr jeg meg ikke noe om å bli overvåket på den måten hvis det bedrer sikkerheten min betraktelig.

De eneste som burde være redde er kriminelle og paranoide folk som frykter storebror. De sistnevntes frykt er ikke engang begrunnet.

Lenke til kommentar

Hovedargumentet for å innføre ID-kort er bekjempelse av terrorisme. Spania har visstnok en obligatorisk ID-kort ordning, men det hindret ikke terrorangrepet i Madrid. Øvrig krimminalitet vil ikke påvirkes i stor grad da menneskeregisteret ikke vil være tilgjengelig for vanlig politi.

Lenke til kommentar
Hva kan man si? Terroristene har vunnet.

Vel, i England har det til nå bare vært usynelige påståtte terrorister. I kildeløse propagandahistorier hevder media at myndighetene/etteretning har avverget fire-fem terrorangrep mot mål i bl.a. London. Samtidig legger Blair fram sine anti-terror(anti-frihet) lover. Blir lovforslagene vedtatt er det ikke Skybert-terroristene som har vunnet, men de som ønsker kontroll over menneskemassene.

Lenke til kommentar

Om ikke informasjonen vil være tilgjengelig for vanlig politi er det jo ikke noen stor trussel mot privatlivet(ikke det at det er noen trussel i utgangspunktet). Hvis kun denne nye lille gruppen SOCA skal ha tilgang til informasjonen vil de nok fokusere på potensielle terrorister og ikke spionere på sin egen befolkning.

edit: omformulering

Endret av Raggie
Lenke til kommentar

Anbefaler alle å se Brazil. En av mine favoritt filmer gjennom tidene. Her ser vi hva som kan skje om vi lar politikerne få det som de vil i frykt av terroristene...

For ikke å si om terroristene får det som de vil...

Finnes det forresten et norsk ord for det engelske uttrykket dystopian? Dette marerittaktige samfunnet man ofte ser i sciencefiction.. for de som er interessert i mer av dette kan jeg nevne:

- Den meste kjente av dem alle, George Orwell. Hans bøker 1984 og Animal Farm

- Aldous Huxley sin bok Brave New World

- Ray Bradbury's Fahrenheit 451 (hvis tittel er brukt i en mer kjent film av en hvis Michael Moore)

- Kurt Vonnegut's Harrison Bergeron

- Novellene til William Gibson

Kom gjerne med flere forslag...

Lenke til kommentar

Dystopisk science fiction

En dystopisk verden – dystopia – er litt enkelt sagt en verden presumptivt verre enn den man per dags dato har.

Det spørs hvor mye fiction det blir igjen til slutt hvis menneskene godtar en stadig strengere overvåkning fra myndighetene. Jeg håper protestene mot det nye lovforslaget i England blir så store at det ikke blir vedtatt.

På TV2 nyhetene i går kunne vi få vite at Europeisk etteretning har avverget 15-20 store terrorangrep de siste to årene. De avslørte aksjonene har vært på størrelse med terrorangrepet i Madrid, hvor 191 mennesker omkom. Og ifølge sjefen for Politiets sikkerhetstjeneste har Norge bidratt med etterretning.

Hvorfor kommer denne informasjonen nå?...og hvorfor har ikke myndighetene informert oss tidligere..? Hvor disse påståtte terroraksjonene skulle ha funnet sted kan selvsagt ikke sjefen for Politiets sikkerhetstjeneste si noe om...det er nok å spre uhygge og redsel blant befolkningen.

Lenke til kommentar

Spenede å sjå korleis loverket rundt det kjem til å bli i Eu. Det er vel ikkje utenkeligt at dei legger opp felles lover på slike ting i alle EU landa. Eit sentralstyrt og udemokratisk Eu vil antakelig ha vel så strenge lover som UK på det området. Udemokratiske stater har ofte mykje misnøye og demonstrasjoner der slike lover er praktiske å ha for å slå ned på all kritik av styreformen.

Lenke til kommentar

Omtrent som det gode gamle norske personnummeret dette altså. Forskjellen er kun at de fleste instanser ikke krever deg for bekreftelse på at du er den du er, det holder å oppgi nummeret. Jeg ser ikke hva som skulle være så ille med dette.

Lenke til kommentar
Omtrent som det gode gamle norske personnummeret dette altså. Forskjellen er kun at de fleste instanser ikke krever deg for bekreftelse på at du er den du er, det holder å oppgi nummeret. Jeg ser ikke hva som skulle være så ille med dette.

Fantastisk. Jeg er sikker på at du også ville tatt imot tankekontroll med åpne armer.

Om ikke informasjonen vil være tilgjengelig for vanlig politi er det jo ikke noen stor trussel mot privatlivet(ikke det at det er noen trussel i utgangspunktet). Hvis kun denne nye lille gruppen SOCA skal ha tilgang til informasjonen vil de nok fokusere på potensielle terrorister og ikke spionere på sin egen befolkning.

Jeg synes det er helt vanvittig at folk legger sin fulle tillit til slike organer. Ikke det at jeg tror alle legger sin tillit til det, for det finnes og de som vet at dette vil bli misbrukt, men som godtar det fordi det kan stoppe folk de ikke liker. Som eksempel har du kommunistforfølgelsene i USA, og i moderne tid The Patriot Act, som det er dokumentert misbruk av (Fahrenheit 9/11 viser dette). Begge er ekstreme overgrep, men det er jo selvfølgelig greit så lenge det stopper de onde (kommunistene, terroristene og alle de andre som man ikke liker). Legger forresten merke til at PelsJakob ikke er her for å kritisere statens overtramp av individets rettigheter.

Lenke til kommentar

Alltid morsomt når rødtassene skal dra frem kommunistforfølgelsen i USA, når den sannsynligvis var ennå verre (eller bedre sett utifra mitt synspunkt) her i Norge under ledelse av arbeiderpartiet og etteretningstjenesten hånd i hånd.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Alltid morsomt når rødtassene skal dra frem kommunistforfølgelsen i USA, når den sannsynligvis var ennå verre (eller bedre sett utifra mitt synspunkt) her i Norge under ledelse av arbeiderpartiet og etteretningstjenesten hånd i hånd.

Referanser plz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...