Gå til innhold

FSB sperrer på xp-mobile 2500


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg prøver å klokke følgende oppsett:

 

*AMD XP-Mobile 2500+ 45Watt

*ABit NF7-S v2.0

*Twinmos Original PC2700 CL2

*Alpha PAL 8045 + Enermax 80mm vifte på 50%

 

Prosessoren går lett opp til 2400 MHz hvis jeg kun klokker multiplier, men jeg får ikke systemet over 173 MHz FSB (med 1:1 ratio fsb/minne).

 

Har prøvd å sette passive timings på minnet, uten at det hjalp (2.5-3-3-11.5). Noen som har forslag til hva som kan gjøres ? Minnet er vel egentlig PC3200-minne som ikke er sertifisert for pc3200 ?

 

Har også prøvd å overvåke temperaturen på cpu, og det virker som om den ligger på ca. 44-48 grader idle, og 51-54 grader under load. Dette betyr vel at jeg har en god del å gå på ? Hvor høy idle kan jeg presse den opp mot ? Har lest at xp'ene skal tåle opp mot 75 grader under load.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at minnet sperrer, men i følge folk på #ocshoot.no, solgte minneprodusentene de samme brikkene som pc2700 og pc3200 i starten.

 

Høres ulogisk ut for meg, da de fleste minneprodusenter vel tester max hastighet og rater brikker etter dette, slik som med cpu'er og gpu'er.

 

Uansett, får klokke på multiplier inntil videre da, men hvor høy idle-temp og load-temp er det safe å ha ? Føler meg litt uggen når idle kryper over 50 grader...

Lenke til kommentar
Dette lurte jeg også på med min XP-M 2400+ 35W. Det er visstnok en av bokstavene som sier at disse mobile cpu-ene tåler sinnsykt mye mer. Skal visst være maks på 90 grader (tror jeg, kanskje 100). Men holder man seg en del under, skal det gå greit. Jeg har i hvert fall flyttet min psykiske sperre fra 50 til 60 på min.

Hvis du ser på tallet etter 2400 i 1 rad av steppingen, er det bokstav nr. 3 som angir max temp. Vet at Q=100C, ellers er det vel 90 grader. Vanlige xp'er er vel sertifisert til mellom 85 og 90, når jeg tenker meg om, men da går de til helvete også. Vet ikke hvor høyt de er fungerende på.

Lenke til kommentar

rett meg noen viss jeg tar feil :) men jeg tror ikke det er noen vits i å fortsette å klokke cpu (XP-m iallefall) over 50grader (46er det jeg mener å ha lest) ettersom elektronene "går" seinere ved høy temp så vil høyere klokk gå opp i opp med seinere elektronhastighet... (tror jeg, tar alle forbehold om at dette kan være feil) men kjernen tåler nok godt over 60grader uten å ta skade av det, men 100 er nok ikke å anbefale :)

 

minnet kan godt være sperren, jeg har XP-m2400 35w og ozc premium ddr400 2.5-3-3-7 by spd, har slakket til 3-3-3-11@2,7v og får fsb opp i 217 stabilt, tror det går mer med lavere mp, men gidder ikke prøve mer nå...

 

fikk forresten minnet opp i 238Mhz med 2,5cas (474 blir det vel egentli, tenkte på fsb) med mp på 9, men når jeg økte mp for å få mer på cpu så gikk det ikke, noen som vet hvorfor??? :hmm:

Lenke til kommentar
rett meg noen viss jeg tar feil :) men jeg tror ikke det er noen vits i å fortsette å klokke cpu (XP-m iallefall) over 50grader (46er det jeg mener å ha lest) ettersom elektronene "går" seinere ved høy temp så vil høyere klokk gå opp i opp med seinere elektronhastighet... (tror jeg, tar alle forbehold om at dette kan være feil) men kjernen tåler nok godt over 60grader uten å ta skade av det, men 100 er nok ikke å anbefale :)

Takk for erfaringer.

 

Når det gjelder elektronhastighetteorien, skurrer det litt i mine ører..

Klokkefrekvensen sier jo hvor mange instruksjoner per sekund den kan utføre, dette må da være avhengig av "elektronhastigheten" i transistorene ?

 

Klokken bestemmes vel av en egen krystall på hk, og sakkes derfor ikke selv om man oc'er cpu ?

Lenke til kommentar
Altså..

 

Minne er ikke så sabla dyrt for tiden.. Ville kanskje prøvd å legge noen hundrelapper i en PC3200 brikker hvis du ønsker å klokke mer.

 

Men hvis du har så mye som 1024 MB n¨å så blir det kanskje litt dumt :)

Joa, det er bare at mange bekker små blir til en stor Å :)

 

Det begynte med at jeg bare skulle oppgradere cpu (og legge 200 mellom), men så måtte jeg kjøpe nytt hk for å klokke også, og så funnel til cpu-vifta, osv. osv.

 

Nå er jeg vel snart der hvor det hadde vært mer lønnsomt å bare oppgradere hele skiten til A64 og DDR2.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
rett meg noen viss jeg tar feil :) men jeg tror ikke det er noen vits i å fortsette å klokke cpu (XP-m iallefall) over 50grader (46er det jeg mener å ha lest) ettersom elektronene "går" seinere ved høy temp så vil høyere klokk gå opp i opp med seinere elektronhastighet... (tror jeg, tar alle forbehold om at dette kan være feil) men kjernen tåler nok godt over 60grader uten å ta skade av det, men 100 er nok ikke å anbefale :)

Takk for erfaringer.

 

Når det gjelder elektronhastighetteorien, skurrer det litt i mine ører..

Klokkefrekvensen sier jo hvor mange instruksjoner per sekund den kan utføre, dette må da være avhengig av "elektronhastigheten" i transistorene ?

 

Klokken bestemmes vel av en egen krystall på hk, og sakkes derfor ikke selv om man oc'er cpu ?

 

Fakta: Når temperaturen i halvledermaterialer øker, øker også motstanden i dem. (motstander og transistorer er eksempler på halvledere)

Økt motstand fører til større spenningsfall over hver av transistorene.

Større motstand fører til at elektronene går saktere. dvs. strømmen blir mindre.

(Det finnes også halvledere der motstanden minker med økende temperatur men det enste stedet vet disse brukes er i temperaturmåling)

 

Teori: Når signalet blir mindre for hver transistor det går gjennom blir signalet veldig lite når det til slutt kommer frem dit det skal.

 

Fakta: Når signalet er lite "drukner" det lettere i elektrisk støy. Dette fører til ustabilitet siden støyen kan gjøre at det oppstår en logisk 1 et sted det skal være 0, eller omvendt.

Eller at signalet er så dempet når det kommer frem at mottakeren ikke oppfatter logisk 1 som fordi signalspenningen for logisk 1 er for lav. (logiske kretser har en grense på hvor stort inngangssignalet må være for å oppfattes som logisk 1, dette er for å hindre at støypulser oppfattes som klokkepulser)

Endret av snoopafella
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...