adsfiklam Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Er helt fersk på BitTorrnet og lurte først og fremst på 2 ting: 1) Hva betyr "seeds" og er det om å gjøre å ha mange eller få? 2) Hva betyr "leechs" og er det om å gjøre å ha mange eller få? Hva mer trenger jeg å vite ang. BitTorrnet? Vet at jeg trenger en BitTorrnet klient (det har jeg) og en torrent fil for å laste ned det jeg skal ha. Er det noe mer jeg trenger å vite? F. eks. for å øke hastigheten på nedlastingene eller noe sånt. Har også hørt at i noen tilfeller må man åpne en port. I tilfelle jeg må det, hvordan gjør jeg det? Tusen takk Endret 24. november 2004 av yrjan Lenke til kommentar
riktig Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 1) Hva betyr "seeds" og er det om å gjøre å ha mange eller få? En seed er en person som har filen du skal laste ned. Seeds er kun brukere som har hele filen (tror jeg). Jo flere seeds jo bedre hastighet er det mulig å få, men det spiller en viss rolle hvor bra linje du har og seeds`ene har. 2) Hva betyr "leechs" og er det om å gjøre å ha mange eller få? En leech er en som laster ned en fil fra en seed. Altså, laster du ned noe er du en leecher. Det spiller ingen rolle hvor mange som "leecher" deg, men pass på å ikke sette opp-hastigheten for høyt, da vil linja kveles og du får dårligere nedlasting. Setter du den for lavt kan det også begrense hvor mye du får igjen. Det er nødvendig å åpne porter for å få maksimal ytelse på opp og nedlasting. Har du en brannmur må du gå inn og åpne de angitte portene der. Disse portene er vanligvis 6881 til 6889. Har du router må det samme gjøres der. Det kommer helt an på hva slags brannmur/router du bruker. Fortell gjerne hva det er så kan kanskje jeg eller andre hjelpe til med å finne det ut. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Hva betyr "seeds" og er det om å gjøre å ha mange eller få? Seedere er torrentbrukere som har fullført nedlastingen, altså en helt vanlig "leech" med 100% av filen. Så lenge de brukerene du er koblet til har mer enn 1 distribuert kopi mellom seg, trenger du egentlig ikke en seeder. Få/mange seedere trenger ikke ha betydning for farten, da er det heller interessant å se på forholdet mellom seedere og leecher (s/l-ratio). Som oftest er torrentfiler med et stort seeder/leecher-forhold kjappe iom at det er færre som slåss om den samlede nedlastinghastigheten. Hva betyr "leechs" og er det om å gjøre å ha mange eller få? Leechere (forresten et vanvittig dårlig ordvalg) er torrentbrukere med mindre enn 100% av filen. Antall leechere + antall seedere utgjør total peer-mengde for en gitt torrent. Leecher betyr også en som laster ned uten å dele med seg, en slags båndbreddegrådigper om du vil. Nettopp derfor mener jeg at det er et dårlig ordvalg. F. eks. for å øke hastigheten på nedlastingene eller noe sånt. Har også hørt at i noen tilfeller må man åpne en port. I tilfelle jeg må det, hvordan gjør jeg det? Sammenlign gjerne torrentbruk i de to tilfellene med og uten åpen port med bruk av Direct Connect i passiv og aktiv modus. Du bør være i aktiv modus for å utnytte tjenesten maksimalt. I BT-sammenheng betyr det å være i aktiv modus at du får koblet deg til flere brukere og at du sannsynligvis får bedre opp/nedhastighet. Les manualen til ruteren/modemet ditt for å finne ut hvordan. Brannvegger kan også lage krøll for torrentklienten din. Du trenger ikke åpne 6881-6889, de gode klientene har mulighet for å sette portnummer selv. Personlig bruker jeg Azureus og port# 1401 (Azureus trenger kun én port). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå