Gå til innhold

Stille kjøling til S753 A64 3400+

Skagen

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en socket 754 AMD Athlon 64 3400+ (den eldre med 1 MB L2 cache) og EpoX 8KDA3+.

Nå kjører jeg med boxedvifta som fulgte med prosessoren, men det bråker litt. Den overdøver mitt X800PRO grafikkort, harddisker etc.

Jeg overklokker ikke og har heller ikke planer om dette (fine CPU'en min :love:).

Så jeg lurte på noen tips til en stille men god kjøleløsning (vannkjøling utelukket)

Jeg liker det stille og kaldt :)

Har tittet litt på Zelman CNPS7000B-Cu - den skal visstnok bare gi 20 dB og kjøle ganske effektivt. Men den veier jo mere enn en Deathstar i utbrent uran!

Er kanskje den med mye aluminium et bedre valg med tanke på vekta?

Tips, forslag, ideer o.l mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva så om den veier mye? Er du redd for at den skal herpe hovedkortet ditt?

I min erfaring er vektgrensene produsentene mener hovedkortet/bracketsene skal tåle temmelig latterlige. Det er ikke noe problem å sette på en kjøler rett under kiloen med mindre man ikke kaster PC'n ut av vinduet eller har planer om å flytte til et jordskjelvbefengt sted...

Dessuten er vel ikke Zalman-kjølerne så høye? Det hjelper jo også på.

Lenke til kommentar

har selv CNPS7000B-CU og A64 3400+ ..

Uklokket, og med vifta på ULTRA-LOW (Helt uhørbar. Du kan ikke høre den ved mindre du bøyer deg helt inntil, og da bare bittelitt. Helt fantastisk stille) så har jeg 45 grader celsius IDLE, 58 grader celsius MAX LOAD (Prime95, In-large place FFT's (varmeste mulig..))

Ingen kabinettvifter, annet enn 120mm vifta i PSU'en....

Gidder ikke teste med kabvifter og kjøleren på "bråkemodus", men det burde jo bli rimelig bra ;)

Lenke til kommentar

Takk eXZire!

Tror jeg skal gå for den 7000B-CU vifta. :yes:

Jeg har i tillegg en 80x80 19 dB bak-case-vifte som pøser 33 m^3 luft/time rett over CPU kjøleblokken, så det burde hvertfall holde seg rimelig kaldt.

Blir morsomt å montere - har hørt det er litt knotete, men sitter godt når det er på plass.

Foresten, må jeg ta ut hovedkortet for å feste den for 754? :hmm:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

(Obs.. Jeg har brukt Arctic silver goop da! Det hjalp MYE (-5 grader) i forhold til Zalman goop'en :) (Endringen kom dog etter ca 200 timer, noe den faktisk skal gjøre :) ))

Om du ikke har bakplate (festeplasten til CPU =) ) på hk'et ditt må du ta det ut. Hvis du har bakplate på hk'et ditt, og det ikke er noen "forhøyninger" som stikker opp på oversiden av HK i form av skruehull eller lignende, festa i bakplata, så kan du bare skru i vei :p

(OBS: På mitt MSI K8N Neo Platinum var det en sær bakplate på, med "skruehull" som stod opp på HK.. løsningen ble å bruke noen eldre skruer istedet for de Zalman leverte.. har ikke falt av ennå :p )

Lenke til kommentar

Jeg har en ubrukt tube med Spire Silver Grease liggende fra da jeg kjøpte 754-systemet mitt i sommer - den er dyrere enn Artic Silver så jeg satser på at det også betyr bedre varmeledning :p

Om det begynner å brenne kan jeg få tak i Artic Silver og se om det blir mindre røyk og flamer.

Skjønte ikke helt det med de platene dine.. ? :dontgetit:

Er noe plastikk der men vet ikke om det kvalifiseres til en bakplate slik du beskriver de - kan fort bare være selve sokkelen jeg tenker på.

Men jeg får improvisere litt når jeg kommer til de kirurgiske inngrepene.

EDIT: Foresten, hvor mye kjølepasta skal jeg kline på? Mere enn hva det vanligvis er på boxed-kjølere?

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...