Gå til innhold

skrapelyder fra h-disk, vil ikke boote

PloKooN

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har hatt litt problemer med en 80 gb harddisk her. (Husker ikke merket på disken i farta, kan sjekke det ut om det blir aktuelt).

Har fungert greit i et par år, men den siste tiden falt den ut når jeg var i windows. (Forsvant fra min datamaskin rett og slett).

Men nå er problemene rundt den blitt større. Når jeg prøver å boote så lager den bare noen rare skrapelyder, og pcen står bare i booten uten at noe skjer. Klarer ikke å komme inn i bios. Trekker jeg ut strømmen til harddisken, så fungerer selvsagt alt fint.

Virker som harddiskens dager er talte. Men er det noe mulighet å redde den? Har mye viktig på den disken, som jeg ikke har lyst å miste! (Harddisken er forøvrig koblet til et ide-kort, da jeg ikke har flere ledige plasser på hovedkortet).

Nå er gode råd dyre!

MVH Steffen

Endret av PloKooN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Har hatt litt problemer med en 80 gb harddisk her. (Husker ikke merket på disken i farta, kan sjekke det ut om det blir aktuelt).

Har fungert greit i et par år, men den siste tiden falt den ut når jeg var i windows. (Forsvant fra min datamaskin rett og slett).

Men nå er problemene rundt den blitt større. Når jeg prøver å boote så lager den bare noen rare skrapelyder, og pcen står bare i booten uten at noe skjer. Klarer ikke å komme inn i bios. Trekker jeg ut strømmen til harddisken, så fungerer selvsagt alt fint.

Virker som harddiskens dager er talte. Men er det noe mulighet å redde den? Har mye viktig på den disken, som jeg ikke har lyst å miste! (Harddisken er forøvrig koblet til et ide-kort, da jeg ikke har flere ledige plasser på hovedkortet).

Nå er gode råd dyre!

MVH Steffen

Blir vel bare IBAS som kan redde den nå...? Men det koster sikkert litt (uten at jeg har sjekket prisene hos dem). Hvis det er dyerebare data som er på den HD'en, så kan du jo ringe eller maile dem for å forklare situasjonen, kanskje de gir rabatt? :D

Lenke til kommentar
Hva er IBAS? Er snakk om dokumenter og bilder hovedsaklig. Betyr mye for meg rent privat.

Det finnes ingen andre ting jeg kan prøve selv?

IBAS er et firma som har spesialisert seg på å redde data fra bla. HD som har krasjet. Men hva det koster å få hjelp fra det firmaet vet jeg ikke noe om.

Det er ikke så mye du kan gjøre selv. Det høres som om lesehodet ligger borti mediet inne i HD' en, derfor denne skrapelyden :ermm: Jo flere ganger du prøver å starte disken, jo mer på den blir ødelagt!

Lenke til kommentar
skjønner.. tør jeg åpne opp disken? kanskje jeg kan fikse noe? hehe

OK det FINS et par "Langbeinmetoder", når det ser ut til at du allerede har gitt opp..... Men skyld ikke på meg hvis det går galt :whistle:

Metode 1)

(Denne metoden egner seg best hvis disken ikke snurrer i det hele tatt)

Man tager en identisk disk som virker, fjerner "printplaten" under, og bytter denne ut med den på den ødelagte disken. Dette kan fungere, men hvis man ikke vet hva man gjør ender man opp med 2 identiske ødelagte disker.....

Metode 2)

"Langbein metoden"

Ta disken ut av kabinettet, og dask den vannrett mot låret ditt! Dette kan få lesehodet til å "slippe", eller ødelegge den for godt :D

Kids, dont try this at home!

Lenke til kommentar

Kraften du bruker når du slår disken mot noe kan varieres. Jeg klarte å redde data fra en disk på 6Gb en gang - jeg begynte med å banke den veldig forsiktig med fingertuppene (ingen reaksjon), for så å droppe den på bordet fra halvmeters høyde (hjalp heller ikke), så avsluttet jeg med å banke den med full kraft mot bordet mitt. Det kunne høres godt i hele etasjen - flere kolleger kom til meg for å sjekke om alt var i orden :)

Og da begynte den plutselig til å virke - jeg fik overført alle data fra den til en annen HDD.

Ja, en ting til - jeg hadde en tykk avis på bordet for å ikke ødelegge bordoverflaten.

Lenke til kommentar

Er det ikke det som kalles COD på fagspråket? IBAS er vel omtrent eneste safe løsning... Men de har jo klart å redde data fra disker som har blitt slått og bøyd med hammer for så å ha blitt dumpet i havet.... Så bare prøv metodene over om du er villig til å betale IBAS etterpå...

Lenke til kommentar
Er det ikke det som kalles COD på fagspråket? IBAS er vel omtrent eneste safe løsning... Men de har jo klart å redde data fra disker som har blitt slått og bøyd med hammer for så å ha blitt dumpet i havet.... Så bare prøv metodene over om du er villig til å betale IBAS etterpå...

Å sende til IBAS eller ikke kommer jo ann på innholdet... Det er jo forskjell på om innholdet er regnskapet til en middelsstor bedrift og doktorgradsavhandling i atomfysikk enn 50GB "Carmen Electra" + 10GB "Odd Nordstoga's greatest" :whistle:

Lenke til kommentar

Ikke for å høres kvalm eller bedrevitende ut, men når du får sånne indikasjoner så tar du sikkerhetskopi av dataene med en gang... Man venter ikke da på at den skal krasje helt, noe den mest sannsynlig da kommer til å gjøre.

Hvis det er en Deskstar 75GXP, så vet jeg IBM har kommet med en firmware fiks for denne slik at det skal minimere sjansene for at den skal krasje. Men spørs om det gjør noe godt når den har krasjet.

Men ett konstruktivt forslag: Hvis dette er boot disken din, forsøk å sett den i en annen PC som slave. Det har faktisk funket for meg ett par ganger, og broder'n hadde flaks med det for kun noen uker siden (en WD 120GB som takket for seg).

Som nevnt, IBAS er nok eneste redningen. Men det tar rundt 10000,- for sjekk, og så timepris for å hente ut data, hvis jeg ikke husker helt feil. Men det skader ikke å ringe dem.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
En annen måte jeg har hørt om er at du skal legge disken i fryseren i et par timer. Og så setter du den inn i maskina og booter og kopierer det som er viktig.

tenkte jeg skulle prøve det først.. men saken er jo at den greia skraper.. er poenget å fryse den fast slik at den ikke skraper?

Lenke til kommentar

Jeg har også brukt fryser metoden med middels suksess på en HDD. Problemet er bare at disken blir varm ganske fort - så du har ikke engang 20 minutter på å hente data fra den. Det virket for meg en gang - men maskinen var en dårlig 486 med ikke mer enn 32Mb ram og Windows NT 4 (var det i 1996?). Så det tok nesten 10 minutter til jeg fikk opp desktop og da hadde jeg veldig lite tid til å kopiere ting.

Husk å legge den i en plastpose før du legger den i fryseren.

Ellers kan jeg anbefale at du booter fra annen HDD enn denne, slik at den belastes litt mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...