Lættis Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Moderniseringsminister Morten Meyer (Gode gamle Norge. Vi har da en minister til alt ) sier han vil ha en slutt på "monopolet" til Microsoft på offentlige dokumenter. Greit nok det, men når vi snakker om monopol. Se hva som står i linken til LYD OG VIDEO. "Meyer går i mot Gatesmonopol. (Avspilling krever Windows Media)" :!: :!: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4289705.html Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Ironien til side, det er jammen på tide at norske politikere også tar tak i dette. Det burde være et krav at alle offentlige tjenester som baserer seg på internett eller IT generelt skal benytte seg av åpne standarder tilgjengelige for alle. Det vil si at tjeneste på nett følger standarder som er åpne, og som kan implementeres av alle. Og ikke lukkede standarder som binder en til en spesiell teknisk løsning. Og alle dokumenter bør distribueres i format som er åpne og kan implementeres av alle, og ikke lukkede format som eies og kontrolleres av spesielle firma. Svenskene har så vidt jeg vet allerede innført dette ved lov, og det er på tide at Norge følger etter. Noe annet er ikke akseptabelt. Sånn apropos, jeg har klaget inn filmarkivet.no for forbrukerombudet. Bl.a fordi de hevder på sinforside at det som kreves for bruk er 'gratis programvare', samtidig som de krever Microsoft Windows. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Ja men... Windows er jo "gratis". ;) Lenke til kommentar
bleak Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 spørs litt det ja.... er ikke alle "gratis" versjonene som har fungerende mediaspiller etter det jeg har hørt.. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Det finnes en normalt en link for hva Linux- og Mac-brukere skal gjøre for å spille av NRK-programmer. Har gjort det selv for radioprogrammer. Har man Windows er Media Player inkludert. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Det finnes en normalt en link for hva Linux- og Mac-brukere skal gjøre for å spille av NRK-programmer. Har gjort det selv for radioprogrammer. Har man Windows er Media Player inkludert. Joa, men det er da ikke en ønskelig situasjon at jeg som linuxbruker må installere juridisk usikre pakker for å kunne se NRK. Det beste ville da vært å streamet i åpne formater? Lenke til kommentar
Calm Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 (endret) Hvilke åpne formater finnes det for streaming? Det er jo disse som burde vært tatt i bruk hos f.eks. NRK. Kan ikke husket å ha sett streamet media i noe annet enn Windows Media, Real Media og QuickTime jeg ass... edit: når de allikevel bruker et proprietært format er de fint at de har valgt WMV, for QuickTime og RM er noe herk... Endret 29. november 2004 av Calm Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Ja men... Windows er jo "gratis". ;) Jaha?, lyst til å si meg hvor jeg får det gratis på lovlig vis? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Hvilke åpne formater finnes det for streaming? Det er jo disse som burde vært tatt i bruk hos f.eks. NRK. Kan ikke husket å ha sett streamet media i noe annet enn Windows Media, Real Media og QuickTime jeg ass... edit: når de allikevel bruker et proprietært format er de fint at de har valgt WMV, for QuickTime og RM er noe herk... MP3 (riktignok ikke fri.) kan streames, frt mrnrt jrg på at også ogg kan. Så vidt jeg vet så kan også mpeg streames, men det kan bli svært båndvredde krevende. ogm kan vel streames? Lenke til kommentar
Calm Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Ja men... Windows er jo "gratis". ;) Jaha?, lyst til å si meg hvor jeg får det gratis på lovlig vis? Dra til Iran og få kopiert et eksemplar der. Iran er ikke medlem av WTO, og internasjonale lover om beskyttelse av åndsverk og opphavsrett er ikke rettskraftige der. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Hvilke åpne formater finnes det for streaming? Det er jo disse som burde vært tatt i bruk hos f.eks. NRK. Tenkte på det samme. Lurer på om ikke Ogg er gratis. mp3 og alle andre MPEGer er bare standarder. Implementasjoner (dvs. DivX, Xvid, osv.) er proprietære. (Og ja, jeg vet at det ikke er noe supert for streaming.) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Implementasjoner (dvs. DivX, Xvid, osv.) er proprietære. Xvid er fri programvare, altså ikke proprietær. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Programvare kan både være proprietær og gratis, selv om kildekoden er åpen. Det er forøvrig ingen standard. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 hvorfor ikke bruke en standard som de fleste spillere kan spille av? Lenke til kommentar
Cera Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 hvorfor ikke bruke en standard som de fleste spillere kan spille av? Men hvem skal bestemme standarden? Har det ikke vært en del slike kamper opp gjennom årene? Lenke til kommentar
Lungemannen Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 hvorfor ikke bruke en standard som de fleste spillere kan spille av? Ble faktisk i godt humør da jeg leste den kommentaren. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Programvare kan både være proprietær og gratis, selv om kildekoden er åpen. Det er forøvrig ingen standard. Xvid er lisensiert under GNU General Public License (GNU GPL), og er altså fri programvare i alle ordenes betydning. DivX er derimot proprietær software. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) Men DivX er fortsatt fritt tilgjengelig for alle (i hvertfall Win,Mac,Linux og mest sansynlig BSD) plattformer og koster 0,- DivX støtter også MPEG4-standarden fullt ut, og denne standarden er åpen (tror jeg). WMV er basert på MPEG4, men støtter ikke standarden og bruker i stedet M$ egne proprietære løsning. Endret 30. november 2004 av JBlack Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 DivX støtter også MPEG4-standarden fullt ut, og denne standarden er åpen (tror jeg). Det er mer korrekt å si at DivX er en implementasjon av MPEG-4. Alle MPEG standarder er åpne, uten at jeg helt vet hvordan det fungerer for kommersielle produkter. Så vidt jeg vet er det et par som mangler i DivX i forhold til MPEG-4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå