NetromH Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hei, Jeg har et hovedkort med to IDE-kabler. På nr. 1 er harddisken, på nr. 2 er en DVD-brenner (master) og en CD-brenner (slave). Spørsmålet er: Kan jeg koble en CD-ROM-spiller til nr. 2, slik at det blir én master og to slaver? Eller må spilleren kobles til kabel nr. 1? Må harddisken i så fall kobles til enden av kabelen, eller kan CD-ROM-spilleren være koblet til enden som slave, mens harddisken er koblet til kontakten midt på som master? Takk! MH Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Her står du helt fritt til å koble akkurat som det passer deg. Men jeg vil anbefale deg å koble den blå kontakten i HK'et Lenke til kommentar
akerb Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 For å forvirre litt mindre: En IDE kabel kan ha MAX. TO enheter; (men det har du sikkert skjønt allerede pga. utformingen på kabelen) en master og en slave. I ditt tilfelle kan du, som du helt riktig resonnerer, koble din CD-ROM til IDE kanal 1 (den med harddisken). Det er samme hvor du plugger cd-rom'en ("i enden" eller "på midten" av kabelen), så lenge du har satt jumperen(e) til Master på harddisken og Slave på cd-rom'en. Lykke til! Lenke til kommentar
NetromH Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 OK, da har jeg fått to litt motstridende svar -- den første sier at jeg kan koble akkurat som jeg vil, den andre at jeg ikke kan ha mer enn to enheter pr. kabel. Det er det siste jeg har hørt og lest selv også, men synes det er vanskelig å finne et definitivt svar. På kabel nr. 1 er det faktisk 2-3 kontakter i tillegg til den på enden, så det var en av grunnene til at jeg lurte på om det er mulig å ha mer enn én slave, men ifølge svarer nr. 2 er det altså ikke det. Jeg har også lest at harddisken alltid bør være koblet til enden av kabelen, uansett om den er satt opp som master eller slave, men da er kanskje heller ikke det riktig, da. Får vel bare prøve meg frem litt, kanskje. MH Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 en IDE kontroller kan maks ha 2 stk enheter. En Master og en Slave. Så den blå pluggen (om den er blåfarget) skal ned i hovedkortets IDE connector (samme hvilken). Og de to andre ledige brukes til 1 Master og 1 Slave. Samme hvilkent egentlig. En hard disk har også ofte CS valg på jumperene (CS = Cable select), særlig Western digital discer har det. CS = autosjekk om du har satt den i midten eller ytterst på kabelen. WD discer anbefales å ha som CS. Men om du får problem så sjekk med å sette den i slave eller master manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå