Gå til innhold

Problemer med brente DVD'er

WeeR

Anbefalte innlegg

Et av problemene brenner produsentene har er at EEPROM brikkene de oftest bruker er på 1Mb eller 2Mb. For å få plass til nyere mediekoder i firmware hender det at de fjerner eldre koder for å frigjøre plass til nye mediekoder. Dette fører til at en del nyere 16x brennere ikke er bra på plater som er gamle. (1x/2x/2.4x og enkelte førstegenerasjons 4x plater).

Spesielt koder fra ukjente produsenter blir fjernet. For eksempel disse Hong Kong produserte 001 platene, men også andre koder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en litt eldre BenQ brenner enn deg, men jeg så et eller annet sted da jeg skulle brenne en dvd+r at det ikke gikk hvis du brant med

2.4 x hastighet. Kan jo å hende at problemet ligger her. bare en liten ekstra mulighet :)

Edit: kom en fyldigere grunn :blush: mitt ble litt tynt

Endret av zipuz
Lenke til kommentar

Heisann.

Lenge siden jeg har vært innom, så jeg såg denne tråden først i kveld.

Jeg har i en tid nå benyttet Verbatim og That's Write (både -R og +R) for å brenne filmer (DVD format). Jeg fatter rett og slett ikke hvorfor jeg får de samme problemene som er nevnt;

- tidvis uleselige plater.

- som regel de siste 20 - 25% av dvd-en (filmen)

Det mest merkelige er at det er nettopp mot slutten av platen/filmen at problemene oppstår. Det har heller ikke noe med megden av data på platen, problemet kan like gjerne oppstå på en full plate, som ved en plate som kanskje bare har blit utnyttet 75-80%.

Brenner som benyttes er en NEC 2500A, og problemet vil jeg påstå har begynt de siste par månedene. Og av gammel vane får brenneren jobbe i fred under brenne prosessen, selv om pc-en har mer en nok kraft å "ta av". Jeg har også testet med andre brennere (samme modell, men nye brennere, samt en 3500A modell).

Noen gode forslag om hva dette kan komme av?

Mvh

Lenke til kommentar

skjer det med verbatim også ??

Thats write var gode plater før, men nå er vell de gått fra rico og over til optodisc som er veldig veldig dårlige plater. og da er det ikke løye at de klikker mot slutten av platen.

men viss du ikke klarer det med verbatim (MCC) eller (TY) så vil jeg bli ganske overaska. for det skulle gå fint.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Joda, sågar Verbatim som jeg har sverget til i alle år, svikter.

Av den grunn så tror jeg faktisk at det ikke her så mye med platene å gjøre. Årsaken er at dette skjer helt vilkårlig, selv om jeg brenner Verbatim plater som er sertifisert med 8x - med 4x i Nero.

Jeg hentet en kjekk liten sak fra www.dvdinfopro.com, og ut i fra dette programmet viser det seg reelle lesefeil på de siste 10-15% av fimene på alle de platene jeg har hatt problem med. Som sagt mener jeg det er veldig merkelig at dette skjer i samme "område" av platene, på de filmene jeg har hatt problem med.

Jeg sjekket forumet på denne linken, og det var flere som var innom samme problemet. Mange antydet at kanskje SP2 kan ha hatt en innvirkning på buffer/minne, og det kan for min del stemme godt siden problemene startet omtrent den tiden jeg oppgraderte maskinene mine med SP2.

mvh

Lenke til kommentar
Hei igjen.

Joda, sågar Verbatim som jeg har sverget til i alle år, svikter.

Av den grunn så tror jeg faktisk at det ikke her så mye med platene å gjøre. Årsaken er at dette skjer helt vilkårlig, selv om jeg brenner Verbatim plater som er sertifisert med 8x - med 4x i Nero.

Jeg hentet en kjekk liten sak fra www.dvdinfopro.com, og ut i fra dette programmet viser det seg reelle lesefeil på de siste 10-15% av fimene på alle de platene jeg har hatt problem med. Som sagt mener jeg det er veldig merkelig at dette skjer i samme "område" av platene, på de filmene jeg har hatt problem med.

Jeg sjekket forumet på denne linken, og det var flere som var innom samme problemet. Mange antydet at kanskje SP2 kan ha hatt en innvirkning på buffer/minne, og det kan for min del stemme godt siden problemene startet omtrent den tiden jeg oppgraderte maskinene mine med SP2.

mvh

Forresten - hva slags maskin har du?

Har du nforce :thumbdown::sick: brikkesett på hovedkortet må du passe på at du IKKE har nforce IDE drivere - bruk kun microsoft sine (som følger med operativsystemet).

Lenke til kommentar

Takker for tipset.

Jeg benytter MS drivere både på seriell og ide diskkontrollere.

Maskinen er forøvrig en sandard masseprodusert boks, med 1gb ram, 2x160gb s-ata disker, nec2400a brenner, og et standard nVida Geforce fx5700LE/256 mb minne.

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...