WeeR Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Heisann. Jeg har i den siste tiden fått problemer med avspillinger av brente DVD'er. Dette har i hovedsak skjedd etter at jeg kjøpte meg en ny DVD brenner (BenQ 1620), så jeg synes det virker som om denne brenneren ikke liker disse platene så veldig godt (Husker ikke hvilke type plater jeg har, men kan sjekke når jeg kommer hjem). Så derfor lurer jeg på: Hvilke plater burde jeg kjøpe for å brenne med BenQ 1620? (Kvalitet er førsteprioritet, men pris spiller også selvfølgelig inn. Har sett på Taiyo Yuden platene, men er disse verdt de ekstra kronene? Det som også er litt rart er at filmer som jeg har sett en 2-3 ganger, plutselig ikke fungerer særlig bra lenger, dvs, hakking og slutten av filmen er det umulig å se. Jeg har vært utrolig forsiktig med platen, og det er hverken fingeravtrykk eller hakk i den, likevel fungerer det ikke. Takker på forhånd for alle svar. Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Har du prøvd aller siste firmware? Visst ikke så prøv på det. Regner med at problemet ditt er at du har problemer når du spiller av platene med din Benq 1620, har ikke vært bort i den brenneren selv men alle mener at den skal være lite krevende på media. Derfor er mitt beste tips at du tester med firmware oppgradering. Har du en vanlig dvd-rom også i pc'en hvor du har prøvd platene, eller stue dvd? Er det slik at det ikke hakker der? Selv kjøper jeg for tiden eproformance plater som er veldig gode 8x plater til hyggelig pris dersom man bor i eller nærheten av oslo så bare 95 kr for 25 stk hos digitalimpuls Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Kan høres ut som om du har brukt noen palter som ikke er av bra kvalitet, og/eller brent på for høy hastighet... Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Hei. Takk for svar! Problemene gjelder avlesing generelt. Platene hakker på 2 stue DVD spillere jeg har prøvd på. (2 stk dyrere Panasonic og Pioneer), samt på xboxen. Det som er rart er at jeg har brent ca 80 kopier før med disse platene uten problemer. Først etter jeg fikk ny brenner at problemene har kommet. Jeg Firmware oppgraderte den, men så nå at det hadde kommet 3(!) oppdatering siden det, så jeg kan prøvd dette først. Platene skal være av god kvalitet (ble jeg fortalt), dette er veldig vanskelig å si siden det ikke er noe merke på disse, hvilken program blir brukt for å sjekke "media" koden på plater? Platene ble brent på 2.4X, så det skal ikke være noe problem.. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Jeg fant frem til programmet DVD Idenfifier og det sier følgende om platene: Disc & Book Type : [DVD+R] - [Not Available] Unique Disc Identifier : [DVD+R:NO_ID_PRESENT-001-000] Dette kan da umulig være bra. *Vurdere å kaste platene i søppla* Lenke til kommentar
qwert Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Jeg fant frem til programmet DVD Idenfifier og det sier følgende om platene: Disc & Book Type : [DVD+R] - [Not Available] Unique Disc Identifier : [DVD+R:NO_ID_PRESENT-001-000] Dette kan da umulig være bra. *Vurdere å kaste platene i søppla* Høres ikke ut som de beste platene, nei... Plater uten produsentkode er gjerne det verste bunnskrapet kvalitetsmessig. BenQ 1620 kan vel sette booktype, så om du brenner dem som -ROM burde dette øke kompatibliteten med standalone-spillerene dine. Støtter forøvrig eProformance 8X (Prodisc R03) fra Digitalimpuls, nevt over, som billig og bra media. De skal brenne 12X med god kvalitet på din BenQ. Endret 24. november 2004 av qwert Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Platene er allerede brent som -ROM, uten at dette hjelper noe særlig. Det virker som om det er platene det er noe feil på. Har til og med problemer med å få kopiert plata inn på maskina igjen, men skal prøve å brenne den ut på en Verbatim plate jeg har liggende litt senere idag, og se hvordan avspillingen blir da. Hvilken program blir brukt til å sjekke lesbarheten på plater etter de er brent? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Hvilken program blir brukt til å sjekke lesbarheten på plater etter de er brent? De nye BenQ-brennerene er støttet av Nero CD-DVD Speed . Ligger under 'Extra'->'Disk Quality Test'. Testing på 4X er et greit kompromiss mellom tidsbruk og nøyaktighet, da de fleste brennere leser CLV i denne hastigheten. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Her er Quality testen på den første platen jeg brant (Platene jeg mener er av dårlig kvalitet). Testen sier meg ikke så mye, men at den får en feilmelding og Quality Score = 0% sier vel det meste Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Bilde av test2 på de platene som er av relativt god kvalitet (Verbatim). Det som er gjort er at den forrige platen ble rippet inn på nytt, og brent ut på denne platen. Dette ser ut til å fungere greit, ettersom denne platen fungerer det å se på dvd spilleren i stua, mens den forrige platen hakker og stopper ett sted mellom 60-80% ut i filmen. Er det mulig at plater blir dårligere over tid? (2-6 uker) Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 De blir ikke dårlige på så kort tid. Jeg gjorde en test på dette tidligere. Brente ut noen plater å noterte pi/po error på platene. Deretter testet jeg de på nytt 3 måneder etterpå. Da var resultatene omtrent det samme. Programmet vil ikke vise det samme på to scan så jeg vil si at platene ikke hadde tapt seg i det hele tatt. Dette var PRODISC R03 plater. Jeg tror den andre scan du viste til vil holde i lang tid. MCC er rimelig bra plater. Jeg vil imidlertid anbefale deg forumet til cdfreaks som du finner på http://club.cdfreaks.com . Der vil du finne det meste av informasjon. Man on fire er grei nok film forresten -Zachzi Lenke til kommentar
skyline Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Jeg tror det er meget mulig at Benq ikke brenner så god kvalitet som for eks. Plextor 712 osv. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Det som er rart er at for eksempel plate som er brukt i test1 har jeg sett på flere ganger uten problemer i stue DVD spilleren. Plutselig ville ikke platen mer, og det er derfor jeg spørr om de kan gå istykker så fort. Disse platene ser også ut til å fungere fint på NEC1000@1100 og NEC 1100@1300. (Har værtfall ikke hatt noe problemer med de 75stk jeg har brent på disse brennerne enda. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Dårlige plater da, sannsynligvis. Eventuelt støv på lasern i brennern? Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Jeg heller nok mot dårlige plater, ettersom denne er testet på 2 stk stue dvd spillere, samt dvd på pc. Det var ingen problemer med å se på den på de 2 stue spillerne, nå klarer ingen av de å vise hele filmen. Brenneren brenner jo Verbatim plater uten noe som helst problem, som det heller ikke er noe problem å lese av noe sted.. Tror nok jeg konkluderer med at platene er skrap, men det som er rart er at de har fungert.. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Testen sier meg ikke så mye, men at den får en feilmelding og Quality Score = 0% sier vel det meste Det skal være max 280 PI Errors og 4 PI Failures for at platen skal være innenfor standarden. Som alltid dess lavere dess bedre. En liten 'spike' over 4 gjør ingenting, og er som oftest bare en leseglipp i spilleren. Blir det større områder vil lesbarheten senkes/ødelegges. Den første platen er totalvrak etter 2.5-3GB. Om du ser på den under lys tipper jeg du vil se mørke skyggepartier ytterst på platen. Har sett dette på billigplater før. Det virker som om 'lagene' platen består av er i ferd med å separeres. Dårlig kvalitet, rett og slett. Den andre platen er fabelaktig. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 26. november 2004 Forfatter Del Skrevet 26. november 2004 Takker for alle meget gode svar Skal ta å ta noen kvalitetssjekker av disse platene i den første testen som er brent med den gamle brenneren, og se hvordan disse komme ut. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Denne tråden begynner å bli litt gammel, men poster resultat av DVD platene jeg har brukt i test1 (Platen som ble totalt ubrukelig med BenQ brenneren). Det ser ut som at disse platene fungerer greit med NEC1000@1100 og NEC1300, Quality score blir værtfall 90% mot 0% hvis jeg brenner på disse med BenQ brenneren. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Først en generell kommentar: Hvis du lagrer scan'ene fra CD-Speed og bruker PNG format blir filene mindre og i tillegg ser de penere ut (trykk på disk ikonet oppe til høyre). Hva slags plater er det som har ID 001? Mye feil på slutten kan type på at platene enten har dårlig kvalitet eller at du har brent på for høy fart. På billige noname plater må du nesten regne med at kvaliteten varierer fra plate til plate. "No additional sense information" betyr ganske riktig at platen er uleselig. Men det er ikke uvanlig at selv slike plater kan rippes. Sjekk også verdien for PO Failures, hvis denne er forskjellig fra 0 er disken pr. definisjon en coaster. Med Verbatim og andre plater av god kvalitet tviler jeg på at du vil se noen økning i feilnivået selv etter ett år eller mer. qwert: På de testene jeg har gjort har jeg fått samme resultat om jeg kjøre kvalitetssjekken på 4x eller 8x, jeg bruker derfor alltid 8x. Ikke noe poeng å kaste bort tid! skyline: Bedre kvalitet med Plextor 712 enn Benq? Jeg tror du tuller nå! Sjekk f.eks. Plextor og Benq forumene på cd-freaks. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Platene er som sagt no-name, står kun Recordable på disse. Det var en spindel med 100 plater jeg fikk fra norwaydisc før dette firmaet ble registert. (Når de bare tok inn testplater og ville ha folk til å teste disse osv). Har nå testet flere av disse platene, og kvaliteten er god (Xbox backups og DVD backups blir lest helt fint i xbox og stue dvd) hvis de blir brent med NEC1000/1100/1300. Blir de derimot brent på BenQ 1620 går det ikke ann å lese innholdet ut av de igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå