Iminzilion Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Jeg skal nå begynne å legge inn Linux from scratch. Og når jeg er ferdig med å legge det inn og det er bootable så vil jeg ta backup av det slik jeg har det til senere tid (viss jeg får problemer) Hvordan kan jeg lage backup av /dev/hda6 ?(der har jeg lagt linuxen) Vil booten følge med viss jeg tar backup av den? Hva program trenger jeg for backup av den? Håper på eit raskt svar. fra: Tommy Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Quote: Den 2002-05-29 11:08, XeLix skrev:Jeg skal nå begynne å legge inn Linux from scratch.Og når jeg er ferdig med å legge det inn og det er bootable så vil jeg ta backup av det slik jeg har det til senere tid (viss jeg får problemer)Hvordan kan jeg lage backup av /dev/hda6 ?(der har jeg lagt linuxen)Vil booten følge med viss jeg tar backup av den?Hva program trenger jeg for backup av den?Håper på eit raskt svar.fra: Tommy tar -cvf /archive.tar / gzip /archive.tar (det kan være feil - jeg bruker ikke Linux hver dag, les man tar og man gzip for mer info) Det er mulig at dette også funker: tar -cvf /archive.tar / | gzip Booten (bootsector) følger ikke med, det er bare filer som blir lagret i backupen. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 29. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2002 takk, skal prøve det senere i dag, sidder nå på skulen og sjekker litt ut om det. Noen her som har prøvd "Linux from scratch" her? Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Ja, har prøvd LFS, men blei litt tungvint da jeg hadde bare 56k modem.... Men det er en del hints på hints.linuxfromscratch.org/hints.html . Der er det 2 guider om hvordan du kan lage en boot cd av ditt LFS system. Ta den som er mest oppdatert. Lenke til kommentar
olasverre Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Quote: Den 2002-05-29 11:21, DidzisK skrev: Quote: Den 2002-05-29 11:08, XeLix skrev: Jeg skal nå begynne å legge inn Linux from scratch. Og når jeg er ferdig med å legge det inn og det er bootable så vil jeg ta backup av det slik jeg har det til senere tid (viss jeg får problemer) Hvordan kan jeg lage backup av /dev/hda6 ?(der har jeg lagt linuxen) Vil booten følge med viss jeg tar backup av den? Hva program trenger jeg for backup av den? Håper på eit raskt svar. fra: Tommy tar -cvf /archive.tar / gzip /archive.tar (det kan være feil - jeg bruker ikke Linux hver dag, les man tar og man gzip for mer info) Det er mulig at dette også funker: tar -cvf /archive.tar / | gzip Booten (bootsector) følger ikke med, det er bare filer som blir lagret i backupen. Prøv heller: dd if=/dev/hda6 of=backup.img tar -zcvf backup.img backup.tgz da kopierer du hele partisjonen, med bootsektoren osv, samt pakker den ned til backup.tgz for å restore: tar -zxvf backup.tgz cat backup.img > /dev/hda6 Restoring tar litt tid, siden du må pakke opp .tgz'n først, men tar har en kommando for å kun vise innholdet i fila som det er, men den husker jeg ikke i hodet.. hvis du ser den på tar --help så er kommandoen tar -parameterne > /dev/hda6 ... Mvh. Ola Lenke til kommentar
hahomdal Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Det er liten vits i å bruke tar når det bare er snakk om en enkelt fil. Om man er interessert i å spare enda litt mer diskplass, så bruker du >$ bzip2 backup.tar Just my .02$ :smile: Mvh Hans Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå