Black&White Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Installerte win2k i går pga av diverse problemer med å kjøre eldre programvare under win XP. Og noen kompatibilitets problemer. Opprettet en FAT32 partisjon til win2k ved hjelp av Partition Magic 8.0. Installasjonen gikk greit og alt, men når jeg skulle boote over i XP igjen så gikk det ikke. Enda den partisjonen er satt som aktiv. Det kom opp en feilmelding når xp skulle til å lastes inn, men jeg rakk ikke å lese den. Gikk ca en brøkdel av et sekund så var den borte, deretter svart skjerm. Kanskje noen utifra dette bildet av PMagic kan se om jeg har gjort noe feil? edit: Fikk vist ikke lagt til noe bilde. Skal se om jeg ikke får opp noe straks. Sånn, nå har jeg lagt til Bilde. Håper at noen kan hjelpe meg. Vil gjerne ha begge operativsystemene oppe å gå. Endret 24. november 2004 av Black&White Lenke til kommentar
Black&White Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Ingen som har en idè on hva som kan være galt? Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Vet ikke hva som eksakt er galt hos deg. men jeg husker å ha lest en anbefaling fra Microsoft engang - at hvis man skal installere to eller flere versjoner av Windows på samme maskin, så skal man bestandig først installere den eldste (2k), så den nyeste (xp). Har du sjekket hva som står i Boot.ini forresten. Det er filen som skal gi deg valget om hvilket os som skal starte, mulig det er der feilen ligger. Virker sånn.. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hvis du tar en kjapp boot runde med windows xp platen, og velger å reparere boot sektoren så blir det i orden igjen. Lenke til kommentar
Black&White Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Ok. Skal prøve det. Mener du at jeg skal logge meg på windows XP installasjonen å skrive fixmbr? Eller bare vanlig automatisert systemgjeoppretning? Prøvde forresten å skrive nytt MBR i går uten hell. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Ok. Skal prøve det. Mener du at jeg skal logge meg på windows XP installasjonen å skrive fixmbr? Eller bare vanlig automatisert systemgjeoppretning? Prøvde forresten å skrive nytt MBR i går uten hell. Prøv også fixboot Virker ikke det, prøv bootcfg /scan (leter etter windows installasjoner) bootcfg /rebuild (rydder opp i boot.ini (opstartsfila)) Først den ene og så den andre rett etterpå Lenke til kommentar
Black&White Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 (endret) hmm, trengte vist en diskett som jeg ikke har for å kjøre ASR. Så jeg fikk ikke kjørt det. Prøvde også å skrive fixboot c: Ny oppstarts sektor skrevet uten feil, men fikk allikevel ikke startet opp XP installasjonen min. Er det virkelig ingenting annet å gjøre en å REinstallere win-x? *grøss* edit: Så ikke det siste svaret fra HappyRay. Joda, jeg har prøvd FIXMBR, ny ?masterboot record? ble skrevet uten feil, men fikk fortsatt ikke startet opp. Takker! Skal prøve bootcfg /scan og bootcfg /rebuild. Endret 25. november 2004 av Black&White Lenke til kommentar
Black&White Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Det virket ikke. Fikk bare to valg til i oppstartlisten. Men jeg fikk ikke startet opp fra Win-XP. Akkurat som før. Mulig jeg har angitt feil laste ID? Skrev i allefall inn C: på det første alternativet, som jeg regnet med var plasseringen av OS. Andre alternativ skrev jeg inn Win-XP, som jeg regnet med var navnet på OS. Når fixmbr, fixboot, bootcfg ikke virker, hva i huleste skal jeg forsøke da? Og enda verre. Hva kan være galt? Dette virker jo totalt ulogisk. Hadde lite lyst å REinstallere. Men hvis det ikke er andre alternativer så må jeg vel det. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 1. Mest sannsynlig ligger windows xp på c: 2. Windows ligger i mappen som heter windows 3. I menyen du får på platen velger du installere på første alternativ, så velger du reparere i neste meny. Ett raskt søk etter "repair windows xp" på google burde gi deg enda bedre veiledning Lenke til kommentar
Black&White Skrevet 25. november 2004 Forfatter Del Skrevet 25. november 2004 Reparasjons installasjonen gikk greit, men nå får jeg bare blåskjerm ved oppstart. Ser ut som jeg må formatere c: alikevel. Hvis det ikke er noe annet jeg kan gjøre da? Muligens får jeg blåskjerm pga Forceware driverne mine fra Nvidia ikke hadde bestått windows xp serftifiseringen, eller hva det nå heter. Skal prøve å starte opp i sikkermodus for å fjerne de, hvis det ikke funker så formaterer jeg bare for Nte gang. Begynner å bli temmelig lei det her nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå