Gå til innhold

Åpent grafikkort fra TechSource

Anbefalte innlegg

Nyheten var postet her på forumet for noen uker siden, men nå ser det ut som de har fått vann på mølla, aktiviteten på E-Post listen øker jevnt og ihvertfall to Tech Source ansatte er aktive der.

Til nå har man laget et forslag til specs, det ser ut som det blir en enkel 3D motor med 128MB 128 bits DDR400 i half-length PCI og AGP 3.0 versjon. Det blir altså ingen ATi eller nVidia killer (målet er egentlig å holde seg under 'radarhøyde' for de store), men å lage et åpent kort bygget rundt X og de viktigste utvidelsene som GLX, xv, xrender, DAMAGE osv... Av ytelse er det nevnt to pixelpipelines på 200MHz med 1 pixel per syklus, det skulle bli 400 megapixels/s og kanskje nok 3D funksjonalitet til å kjøre Quake 3 eller tilsvarende (rene gamere blir ikke kunder uansett).

De driver nå å kartlegger interessen for noe sånt og hvor mye folk er villig til å betale. Nedre grense for pris er satt til ca $100, det skulle bli i undarkant av en høvding her på berget, tar man i betrakting at man da potensielt kan få et kort som man plugger inn og får aksellerert X rett ut av boksen skulle ikke det være så ille. (Hvis ikke ATi tar seg samme er det ihvertfall en av de store som må se seg slått)

Så; signer og si om og hva du vil betale for noe sånt:

http://www.petitiononline.com/3dc4rdlb/petition.html

Tidlig forslag til specs:

http://open-graphics.duskglow.com/openspec.pdf

E-Post arkiv (for spesielt interesserte):

http://lists.duskglow.com/open-graphics/

I think the online petition that Alexandre put online is going to be a

very helpful source of information for me to help justify the project to

management.  Already, there have been 98 signatures in less than 24 hours!

However, there are something on the order of 113 list members.  If the

only people who have signed are list members, then soon, the signatures

will stop.

It's very important that the word get out!  I hope that it won't be long

before we'll have minimum pricing and volumes figured out, and people

will have to know about that too.  We need more than just the 100 or so

people on this list to buy the product.  I implore all of you to please

try to publicize this for me.  This isn't about free advertizing for

Tech Source--this is about opening up the potential to have a

free-software-friendly graphics card!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke misforstå jeg kunne gjerne tenkt meg et slikt kort, men $100 for et slikt kort er ganske dyrt når man får ATI 75/85/90/9100 kort til halve prisen (kanskje under det også). Alle ATI kort mellom 7000-9100 (tror også 9200) har "out of the box" full 3D støtte.

Lenke til kommentar
Ikke misforstå jeg kunne gjerne tenkt meg et slikt kort, men $100 for et slikt kort er ganske dyrt når man får ATI 75/85/90/9100 kort til halve prisen (kanskje under det også). Alle ATI kort mellom 7000-9100 (tror også 9200) har "out of the box" full 3D støtte.
Å konkurere på lik linje med ATi med tanke på volumet de pumper ut er nok helt umulig ja, det var snakk om at kostnadene kunne mer enn halveres bare man fikk stort nok volum til å få produsert en ASIC hos f.eks IBM, og da får man minst dobbel klokkefrekvens med på kjøpet i forhold til en FPGA brikke. Et annet problem er begrensninger i antall transistorer man får inn på en FPGA, prisen stiger eksponensielt med størrelsen.

Et annet moment som jeg glemte å nevne er at det har så godt som blitt lovet signalkvalitet på Matrox G550 nivå, hvis man ser på produktene Tech Source har til nå så skal man ikke se bort ifra at det kan bli en realitet. De lager i dag skjermkort for medisinsk bruk, flykontroll, militære produkter osv... Flygeledere liker gjerne store paneler i 3840 x 2400 oppløsning (!), så de kan rute analoge signaler :D

Markedet her blir dem som har behov for et fjellstøtt 2D kort og ikke har behov for å rendre 3D scener med 20000 polygoner og 6xFSAA i sanntid (dvs. gaming) En viss ideologisk overbevisning er nok gjerne også nødvendig. En kundegruppe er CAD-, Sci-vis og desktop publishing brukere som ikke krever tung 3D, de er i dag låst fast til dyre nVidia Quadro kort for å få 'ok' signalkvalitet og offisiell støtte for noe annet enn Windows.

Jeg er selv svært skeptisk til om dette kan lykkes, det kommer an på hvor høyt dem legger lista når dem avgjør produksjonskvantum og pris hvis dem faktisk setter noe i produksjon, men jeg er fasinert over at man faktisk ønsker å lage hardware etter open source metoden og håper de kan lykkes med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...