Morten_87 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hva er best? Alu. eller kobber kjøleribb? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Kobber leder varme best, men er kjempetungt i forhold til alu. Det finnes gigantiske alublokker (TR XP120), men de er fortsatt ikke like bra som de beste kobberblokkene. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Alu er vel bedre til å gi fra seg varme enn kopper også... hvis jeg husker rett... Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg er ikke helt skråsikker, men mener å ha lest at kobber leder varme raskest og vil da fungere best som f.eks. heatpipe og vannblokk, mens aluminium avgir varme til luft best, slik at de fungerer best som kjøleribber. Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Kobber leder varme best, men er kjempetungt i forhold til alu. Det finnes gigantiske alublokker (TR XP120), men de er fortsatt ikke like bra som de beste kobberblokkene. Kobber leder ikke varme like godt som ALU, men har mye tettere masse, slik at CU kan "holde" på mye mer varme med samme volum. Det vil i praksis si at med to kjølere med samme størrelse vil den av ALU bli mye raskere varm, mens den av CU vil være litt "treigere". Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Kan stemme det ja. *surrete* Men hvis ALU leder varme best vil den jo avgi mer varme fortere? Eller er massen så høy i forhold til varmeledeegeskapene at det vil gå opp i opp? Må vel være det. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 alu. tror jeg ike er like "effektivt" som kobber. men kobber er litt tyngre... Men det mest effektive(og absolutt dyreste ) tror jeg må bli gull Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 gull ville smeltet. Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 alu. tror jeg ike er like "effektivt" som kobber. men kobber er litt tyngre... Men det mest effektive(og absolutt dyreste ) tror jeg må bli gull Der tar du grundig feil! Gull leder varme dårlig. Det du tenker på er nok sølv. Sølv er det grunnstoffet som leder varme best. Finn deg bare en tabell en plass og les selv. Det måles i C/W (grader Celsius delt på effekt i watt) og kalles termisk motstand. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 alu. tror jeg ike er like "effektivt" som kobber. men kobber er litt tyngre... Men det mest effektive(og absolutt dyreste ) tror jeg må bli gull Der tar du grundig feil! Gull leder varme dårlig. Det du tenker på er nok sølv. Sølv er det grunnstoffet som leder varme best. Finn deg bare en tabell en plass og les selv. Det måles i C/W (grader Celsius delt på effekt i watt) og kalles termisk motstand. Det var vel ikke snakk om hva som ledet varme best, men hva som egnet seg best til kjøleribbe. Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) alu. tror jeg ike er like "effektivt" som kobber. men kobber er litt tyngre... Men det mest effektive(og absolutt dyreste ) tror jeg må bli gull Der tar du grundig feil! Gull leder varme dårlig. Det du tenker på er nok sølv. Sølv er det grunnstoffet som leder varme best. Finn deg bare en tabell en plass og les selv. Det måles i C/W (grader Celsius delt på effekt i watt) og kalles termisk motstand. Det var vel ikke snakk om hva som ledet varme best, men hva som egnet seg best til kjøleribbe. Er du med på at dersom du bruker det metallet som leder varme best, vil du få en mest mulig effektiv kjøleribbe? Neivell.... La oss for guds skyld bruke et metall som nesten ikke leder varme, *det blir bra! EDIT: Letme spell this out for you: Sølv er best å lage kjøleribbe av, så CU grunnet at det kan "lagre" mere effekt enn ALU. Men en CU kjøler bruker å ha tynnere ribber grunnet at det lagres såpass mye mer varme effekt i ribbene. Endret 24. november 2004 av okidoki Lenke til kommentar
Morten_87 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Trur bare at jeg får laget meg en sølv kjøleribb så slipper vi å diskutere det! Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 La oss for guds skyld bruke et metall som nesten ikke leder varme, *det blir bra! EDIT: Letme spell this out for you: ............. Du er så sur du!!! Lenke til kommentar
gsn Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Dette blir vell litt lite relevant men på tide att folk får in i hodet at gull verken leder varme eller elektrisitet noe spesielt bra.. Gull blir brukt i plugger osv pga det skal veldig mye til at det irrier. Btw, jeg har av egenerfaring fått intrykket av at kobber fungerer best som kjøleribbe men det kan jo også vere at jeg har hatt en dårlig alu kjøler Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 gull ville smeltet. Bare dersom temperaturen på CPU overstiger 1000 grader... Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Dette blir vell litt lite relevant men på tide att folk får in i hodet at gull verken leder varme eller elektrisitet noe spesielt bra..... Gull leder både varme og elektrisitet godt. I tillegg er gull et meget fleksibelt metall som kan tøyes og bøyes svært mye. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Men gull er litt vel dyrt til å lage kjøleblokk av. Lenke til kommentar
rasputin_g Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Dette blir vell litt lite relevant men på tide att folk får in i hodet at gull verken leder varme eller elektrisitet noe spesielt bra..Gull blir brukt i plugger osv pga det skal veldig mye til at det irrier. Sølv er best på å lede varme, gull er best på å lede elektrisitet. påstår du noe annet bør du skru av pc'en og gi hjemmeleksene et forsøk. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Må eg minne nokre av posterene her om bastante /feilaktige påstander, og kor ønskelege slike poster er på forumet. Veit du det ikkje eller ikkje kan bevise det iform av andre kjelder så la vere å trykk på reply knappen. JanEirik Moderator Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Sølv er best på å lede varme, gull er best på å lede elektrisitet. påstår du noe annet bør du skru av pc'en og gi hjemmeleksene et forsøk. Sølv leder elektrisitet bedre enn gull. Gjort hjemmeleksene dine i det siste du dah..? EDIT: en liten link http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=3991 Endret 24. november 2004 av smale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå