Gå til innhold

Virusprog som søker etter virus før oppstart?

Anbefalte innlegg

Kort fortalt:

Da jeg åpnet "min datamaskin" og fikk lommelyk i over 30 sek, resulterte dette i et ganske så kraftig karateslag på på laptopen min. Dette likte den ikke og svarte med å ta knekken på harddisken min.... :mad:

På mirakuløst vis fikk jeg dette igjen på garantien på pcen! Fikk en helt ny harddisk og pcen fungerte helt utrolig bra igjen!

Satte inn internettkabel for å laste ned gratis antivirusprog (hadde ikke dette på cd). Etter 10 min ble pcen min helt sykt treg igjen, startmenyen tar sekunder å få fram og det meste går hakkete og tregt og jeg vurderer et ganske så kraftig karateslag igjen. Har ikke installert noe annet på pcen. Har avinstallert det gratise antivirusproget og installert Norton 2004 og adaware for å få vekk ormer, virus og div annet, men det er ikke stort å ta vekk.

Har hørt at det er mulig å kjøre et prog som heter F-prot som scanner harddisken før pcen starter operativsystemet og at det kan ta knekken på evt slemme virus.

Er det noen som har noen erfaring med et slikt prog, evt hvor jeg kan få tak i det? Eller om noen har noen råd til meg :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start i sikkermodus (trykk F8 før windows starter å laste - så får du opp en meny) go se om maskinen er treg der. Evt kan du jo kjøre HiJackThis og legge ut loggen din her (IKKE fix/edit/delete noe med HiJackThis), så får du nok hjelp.

Karateslag hjelper nok ikke...selv om det selvsagt hadde vært det enkleste.

Kjenner ikke F-Prot, men det kan du lese om her.

Lenke til kommentar

Bruker XP

Her er loggen:

Logfile of HijackThis v1.97.7

Scan saved at 12:54:02, on 24.11.2004

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccSetMgr.exe

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\SNDSrvc.exe

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccProxy.exe

C:\Programfiler\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\navapsvc.exe

C:\Programfiler\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\AdvTools\NPROTECT.EXE

C:\Programfiler\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\SAVScan.exe

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe

C:\WINDOWS\System32\00THotkey.exe

C:\Programfiler\Apoint2K\Apoint.exe

C:\WINDOWS\system32\TPWRTRAY.EXE

C:\Programfiler\TOSHIBA\TOSHIBA-kontroller\TFncKy.exe

C:\Programfiler\TOSHIBA\Wireless Hotkey\TosHKCW.exe

C:\Programfiler\MSN Apps\Updater\01.02.3000.1001\no\msnappau.exe

C:\Programfiler\D-Tools\daemon.exe

C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccApp.exe

C:\Programfiler\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe

C:\Programfiler\Apoint2K\Apntex.exe

C:\Programfiler\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\Programfiler\Messenger\msmsgs.exe

C:\Programfiler\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\Programfiler\Microsoft Office\Office10\POWERPNT.EXE

C:\ENVER\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koblinger

O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programfiler\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx

O2 - BHO: (no name) - {9394EDE7-C8B5-483E-8773-474BF36AF6E4} - C:\Programfiler\MSN Apps\ST\01.02.3000.1002\en-xu\stmain.dll

O2 - BHO: Web assistant - {9ECB9560-04F9-4bbc-943D-298DDF1699E1} - C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll

O2 - BHO: (no name) - {BDBD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - C:\Programfiler\MSN Apps\MSN Toolbar\01.02.3000.1001\no\msntb.dll

O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programfiler\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\NavShExt.dll

O3 - Toolbar: MSN - {BDAD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - C:\Programfiler\MSN Apps\MSN Toolbar\01.02.3000.1001\no\msntb.dll

O3 - Toolbar: Web assistant - {0B53EAC3-8D69-4b9e-9B19-A37C9A5676A7} - C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll

O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programfiler\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\NavShExt.dll

O4 - HKLM\..\Run: [00THotkey] C:\WINDOWS\System32\00THotkey.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Apoint] C:\Programfiler\Apoint2K\Apoint.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Tpwrtray] TPWRTRAY.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [TFncKy] TFncKy.exe /Type 10

O4 - HKLM\..\Run: [TosHKCW.exe] C:\Programfiler\TOSHIBA\Wireless Hotkey\TosHKCW.exe

O4 - HKLM\..\Run: [ashMaiSv] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashmaisv.exe

O4 - HKLM\..\Run: [msnappau] "C:\Programfiler\MSN Apps\Updater\01.02.3000.1001\no\msnappau.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools-1033] "C:\Programfiler\D-Tools\daemon.exe" -lang 1033

O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programfiler\Fellesfiler\Symantec Shared\ccApp.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [urlLSTCK.exe] C:\Programfiler\Norton Internet Security Professional\UrlLstCk.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] C:\PROGRA~1\NORTON~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programfiler\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background

O4 - HKCU\..\Run: [symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe

O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programfiler\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE

O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office10\EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: Messenger (HKLM)

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)

O16 - DPF: {3E68E405-C6DE-49FF-83AE-41EE9F4C36CE} (Office Update Installation Engine) - http://office.microsoft.com/officeupdate/content/opuc.cab

O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5co...b?1098869682089

O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwa...ash/swflash.cab

Setter pris på all hjelp jeg kan få:)

Lenke til kommentar

Skulle jo være nok i massevis til XP, Office, Norton og driverne til Toshiba PCen det da. Vanskelig å si noe om hvorfor maskinen oppleves treg, men kanskje sjekke minne og harddisk for feil (program finnes på produsenten av harddisken sin hjemmeside). Defragmentering av harddisken kan også hjelpe. Sørg også for at du har rikelig med plass ledig på disken (partisjonen med Windows dersom du har flere) slik at Windows for utnyttet virtuelt minne.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...