durabit Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Begynner å bli litt lei av disse hype-ordene. Nå skal visst alle begynne å bruke ordet "veikart". Snodig ord spør du meg. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. november 2004 Del Skrevet 26. november 2004 Den første K8 var Opteron 140/240/840 på 1.4GHz som ble lansert i april i fjor, og den høyest klokkede K8 idag er Athlon 64 FX-55 på 2.6GHz altså en økning på 1.2GHz. Ok, da er jeg med . Jeg tenkte på Athlon for seg selv og Opteron for seg . Vel, for å dra inn en ting til: Da Opteron ble lansert for over 1,5 år siden så ble den lansert med høyeste speedgrade 144/244/844 på 1,8GHz. Regner man høyeste speedgrades hele veien (noe jeg ser som mest naturlig) så har altså økningen vært på 0,8GHz på drøyt 1,5 år og ikke 1,2GHz på 1 år. For intel sin del så hadde ved lanseringen av Opteron (22 April 2003) Pentium4 3,066GHz (siden 14. april samme år). I samme periode har altså intel økt med 0,733GHz. Altså ganske likt de 0,8GHz AMD forbedret K8 med. Synes bare rett skal være rett når vi prater.. Jepp, da tenker vi likt . Gadd bare ikke si mer om den saken sist Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 X-bits labs kommenterer AMD sitt nye veikart her: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20041129032549.html In the first half of 2005 AMD plans to continue supplying its 90nm processors for servers released in 2004 and plans no updates in the server space. Obviously, AMD will continue to sell its 130nm AMD Opteron and AMD Athlon MP products. At the same timeframe the company has two new desktop AMD Athlon 64 products code-named San Diego and Venice. The former is expected to be a SKU for AMD Athlon 64 FX and powerful AMD Athlon 64, the latter is mainly intended to operate as mainstream AMD Athlon 64. Besides, AMD plans to release a new incarnation of its Sempron chip code-named Palermo. According to the roadmap, AMD is expected to cease manufacturing of 130nm AMD Athlon 64 in the first half of 2005. The latest roadmap also claims AMD to substitute the current Low Voltage AMD Athlon 64 (formerly named Oakville) with code-named Lancaster processor in 1H 2005. Current Mobile AMD Athlon 64 made using 130nm process technology will be changed for 90nm SOI part called Newark. AMD Athlon 64 processor for desktop replacement notebooks will continue to be made using 130nm SOI fabrication process, but will reach the end of life in 2H 2005. Low Voltage AMD Mobile Sempron that is made using 90nm will continue to ship throughout the first half of the year, while AMD Mobile Sempron product will face its core change to 90nm SOI product called Georgetown. As expected, in 2H 2005 AMD releases its dual-core AMD Opteron processors 100-, 200-, 800-series named Denmark, Italy and Egypt. A little bit later code-named Toledo processor will bring dual-core technology to workstations and high-end desktops. Currently AMD has no serious plans for desktop and mobile families updates in the second half of 2005, the only new chips officially listed on the roadmap are Roma and Albany – Mobile AMD Sempron chips produced using 90nm SOI technology. AMD’s roadmaps typically give very brief understanding of the company’s plans, the documents lack any exact product details and timeframes. Still, AMD’s cautious step-by-step strategy is evident even from this type of roadmaps with the background known from external sources: AMD first transits to new fabrication process, then enables certain minor features, such as memory controller tweaks or SSE3 instructions and only then steps to major upgrades, e.g., dual-core implementation. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Et nytt konfidensielt veikart fra AMD har nå lekket ut (se vedlagt bilde). Endret 30. januar 2005 av snorreh Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Jaja, ikke en "vanlig" dual-core før 2006 (teller ikke med FX), er jo litt kjedelig, men ikke akkurat uventet. De har ihvertfall hatt vett nok til å kalle den opp etter meg AtW Endret 23. januar 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Et nytt konfidensielt veikart fra AMD har nå lekket ut: http://img190.exs.cx/img190/5751/full6hd.gif Tja som forventet og som jeg har nevnt tidligere, lite skjer i 2005 fordi dette året blir brukt til den første forsiktige "gamlingen" med dual core fra både Intel og amd. Moderatoredit: Bildet i sitatet er gjort om til link for å unngå at det tar unødvendig mye plass på siden. Endret 25. januar 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) De har ihvertfall hatt vett nok til å kalle den opp etter meg AtW Gratulerer! Jeg tenkte på deg da jeg så kodenavnet :-) Spennende nytt. Men jeg synes de kunne vært litt mer presise enn å bare tidfestet hendelsene innenfor halvår. Tidligere har de tidfestet med et kvartals nøyaktiget. PS. Tidligere skulle stepping E0 (den med SSE3) komme i løpet av 1Q05 men nå står det 1H05. Jeg lurer på litt mer nøyaktig når den kommer. (vurderer å kjøpe en Winchester nå eller å vente noen uker eller en måned før jeg kjøper en E0 "Venice". For ordens skyld så har jeg en Newcastle i mellomtiden så det er ikke så voldsomt hastverk) Edit: Spennende med nye sokler. Jeg regner med det er Socket 1206 som blir kalt Socket M2. 2-tallet antar jeg sikter til 2 stk minnekanaler (DDR2). Den andre sokkelen, S1, antar jeg har en minnekanal, både på grunn av tallet og fordi den siktes inn mot low-power bærbare PC'er. (dvs. så tynne og lette PC'er at antall minnekanaler er kuttet ned bl.a. for å spare plass) Endret 24. januar 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Spennende nytt. Men jeg synes de kunne vært litt mer presise enn å bare tidfestet hendelsene innenfor halvår. Tidligere har de tidfestet med et kvartals nøyaktiget. Her er et mer nøyaktig veikart: PS. Tidligere skulle stepping E0 (den med SSE3) komme i løpet av 1Q05 men nå står det 1H05. Jeg lurer på litt mer nøyaktig når den kommer. (vurderer å kjøpe en Winchester nå eller å vente noen uker eller en måned før jeg kjøper en E0 "Venice". For ordens skyld så har jeg en Newcastle i mellomtiden så det er ikke så voldsomt hastverk) Som det går frem av overfornevnte veikart så ser det ut til at den kommer iløpet av andre kvartal i år, sammen med "Venice". Se også dette: P.S. Det er en åpenbar trykkfeil på denne plansjen for Clawhammer; kun 4000+, FX-53, FX-55 finnes for disse kjernene (sokkel 939). Edit: Spennende med nye sokler. Jeg regner med det er Socket 1206 som blir kalt Socket M2. 2-tallet antar jeg sikter til 2 stk minnekanaler (DDR2). Den andre sokkelen, S1, antar jeg har en minnekanal, både på grunn av tallet og fordi den siktes inn mot low-power bærbare PC'er. (dvs. så tynne og lette PC'er at antall minnekanaler er kuttet ned bl.a. for å spare plass) Ja, kanskje det men vi vet ikke for sikkert ennå iom. at spesifikasjonene på sokkel S1/M2 er ukjent. Selv tror jeg at begge vil støtte doble minnekanaler, men at bare formfaktoren er forskjellig. Endret 24. januar 2005 av snorreh Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Edit: Spennende med nye sokler. Jeg regner med det er Socket 1206 som blir kalt Socket M2. 2-tallet antar jeg sikter til 2 stk minnekanaler (DDR2). Den andre sokkelen, S1, antar jeg har en minnekanal, både på grunn av tallet og fordi den siktes inn mot low-power bærbare PC'er. (dvs. så tynne og lette PC'er at antall minnekanaler er kuttet ned bl.a. for å spare plass) Nye sokler ja, det la jeg ikke merke til en gang. Betyr dette at de bare kommer til å kjøre en FX-variant som dual-core på 939? Det kan bli dyrt, kanskje jeg skal sitte på gjerdet enda litt lengre... AtW Endret 24. januar 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Edit: Spennende med nye sokler. Jeg regner med det er Socket 1206 som blir kalt Socket M2. 2-tallet antar jeg sikter til 2 stk minnekanaler (DDR2). Den andre sokkelen, S1, antar jeg har en minnekanal, både på grunn av tallet og fordi den siktes inn mot low-power bærbare PC'er. (dvs. så tynne og lette PC'er at antall minnekanaler er kuttet ned bl.a. for å spare plass) Nye sokler ja, det la jeg ikke merke til en gang. Betyr dette at de bare kommer til å kjøre en FX-variant som dual-core på 939? Det kan bli dyrt, kanskje jeg skal sitte på gjerdet enda litt lengre... AtW Vel, De nye soklene blir jo ikke lansert før 1H06 så da må du være veldig tolmodig. Regn også med at det tar et halvt år fra lansering før CPU'er med lav nok pris (og lavt nok PR-nummer) kommer til disse soklene. Det ser ut til at dual core kommer både på Socket 939 (Toledo i 2H05) og Socket M2 (Windsor i 1H06). snorreh: For meg ser det ut som om stepping E0 og "Venice" er to navn på akkurat det samme. snorreh: angående antall pinner og minnekanaler på Socket M2 og S1 så vet jeg selvfølgelig ikke noe spesifikt. Det er derfor jeg brukte ordet "antar" så aktivt. Endret 24. januar 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Edit: Spennende med nye sokler. Jeg regner med det er Socket 1206 som blir kalt Socket M2. 2-tallet antar jeg sikter til 2 stk minnekanaler (DDR2). Den andre sokkelen, S1, antar jeg har en minnekanal, både på grunn av tallet og fordi den siktes inn mot low-power bærbare PC'er. (dvs. så tynne og lette PC'er at antall minnekanaler er kuttet ned bl.a. for å spare plass) Nye sokler ja, det la jeg ikke merke til en gang. Betyr dette at de bare kommer til å kjøre en FX-variant som dual-core på 939? Det kan bli dyrt, kanskje jeg skal sitte på gjerdet enda litt lengre... AtW Vel, De nye soklene blir jo ikke lansert før 1H06 så da må du være veldig tolmodig. Regn også med at det tar et halvt år fra lansering før CPU'er med lav nok pris (og lavt nok PR-nummer) kommer til disse soklene. Det ser ut til at dual core kommer både på Socket 939 (Toledo i 2H05) og Socket M2 (Windsor i 1H06). snorreh: For meg ser det ut som om stepping E0 og "Venice" er to navn på akkurat det samme. snorreh: angående antall pinner og minnekanaler på Socket M2 og S1 så vet jeg selvfølgelig ikke noe spesifikt. Det er derfor jeg brukte ordet "antar" så aktivt. Ja jeg vet, det kan ta langt tid, sukk. Trenger ikke ny maskin egentlig, så jeg tenkte å ihvertfall vente til situasjonen med dual-core 939 er oppklart. Kjedelig om dual-core til 939 blir så dyrt at de ikke blir noe bra alternativ. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg har sittet å sett litt mer på det nye veikartet og sammenlignet med det gamle fra 24 november. Forskjellene er som følger: * Alle desktop-prosessorene (San diego, Venis og Palermo) har fått spesifisert at de får støtte for SSE3 og hvilken sokkel de skal komme til, og hvor mye L2-cache de skal få. Dette var ikke spesifisert på det gamle veikartet. Min analyse av dette er at det ikke er noen endringer siden forrige gang, kun mer info. * Dobbeltkjernede Toledo har også fått spesifisert det samme som i punktet over. Også her er det ingen forandring i dato, kun mer info. * I det gamle veikartet sto det ingenting om 2006. Nå er dette fylt ut med mye interresant. Bl.a. de nye soklene og støtten for DDR2. Og noe interesant: "Security and Virtualization" for to av de tre nye kjernene. (Billigversjonen får ikke dette). Virtualisation betyr vel at man kan kjøre flere OS samtidig, men er det noen som vet litt mer spesifikt om dette? Og hva "security" innebærer? PS. Snorreh: Det hadde vært fint om du hadde redusert størrelsen på bildene i postene dine. De tar veldig stor plass i bredden og gjør at folk med 1024 i oppløsning må scrolle horisontalt. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 PS. Snorreh: Det hadde vært fint om du hadde redusert størrelsen på bildene i postene dine. De tar veldig stor plass i bredden og gjør at folk med 1024 i oppløsning må scrolle horisontalt. Hvordan gjør jeg det med BBCode? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg vet ikke. Tror ikke det går. Jeg tenkte mer på det å redusere selve bildefilene, men da må du selvfølgelig ha en plass å lagre bildene. Jeg trodde i farta at de lå på ditt område. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Sånn. . EDIT: Har laget den øverste klikkbar Endret 25. januar 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Et nytt uoffisielt og mer detaljert desktop-veikart har nå lekket ut: http://vr-zone.com/?i=1829 Noen stikkord: "San Diego" (Athlon 64 FX-57, Athlon 64 4200/4400+), "Venice", "Palermo", SSE3, "Toledo", dobbelkjerne, "Windsor", "Orleans", "Manila", Sokkel M2, DDR2-667, "Pacifica" & "Presidio". Endret 7. mars 2005 av snorreh Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Hvor er Athlon 64 (uten FX )med dualcore? Sagt på en annen måte: I følge dette kommer AMD ikke med noen prisgunstige dualcore cpu'er før tidligst 2.kvartal 2006 (forutsetter da at FX ikke går under kategorien prisgunstig)? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Hvor er Athlon 64 (uten FX )med dualcore? Sagt på en annen måte: I følge dette kommer AMD ikke med noen prisgunstige dualcore cpu'er før tidligst 2.kvartal 2006 (forutsetter da at FX ikke går under kategorien prisgunstig)? Spent på det selv som sagt, vil gjerne ha en dual 2.0 ghz, men har ikke så lyst til å betale noe mer enn 3000 for den. Vi får se. Det er jo uansett sprekt om de klarer å kjøre dualcore opp til 2.4 ghz som jeg fikk inntrykk av når jeg så lenken til snorreh. AtW Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 AMD har nå også oppdatert sitt offisielle veikart her: http://www.amd.com/us-en/Corporate/Virtual...104_608,00.html Eneste forskjellen fra sist er såvidt jeg kan se at Turion 64 erstatter low-power Mobile Athlon 64. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Et nytt uoffisielt veikart for Opteron har nå lekket ut: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050328034526.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå