Gå til innhold

Bios password på EVO N610c

Anbefalte innlegg

Hjelp!!!

Kommer ikke lenger inn med "Power on Password" på en Compaq EVO N610c.

Trodde kanskje det var feil m tastaturet, men etter å ha prøvd eksternt tast. ble d fort avkreftet...

Noen som har en ide om hvorda jeg kan få låst opp bios passordet på denne maskinen??

Har vært i kontakt med HP, som mente jeg måtte bytte HK på pc'n...!!! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

- Først tar du ut hovedbatteriet.

- Så må du skru ut skruene under maskinen som fester platen med touchpad'en på og løfte opp platen som touchpad'en sitter på (litt vanskelig, men du skal kunne komme til).

- Under der ser du en ledning som går til BIOS-batteriet. Du drar ut pluggen og skrur på maskinen (hovedbatteriet skal fortsatt være ute).

Da er BIOS'en resatt.

- Dereter setter du tilbake pluggen under lokket, setter i hovedbatteriet og går på nytt inn i BIOS (F10) for å sette evt. nye verdier.

Tada!

Edit: det er ikke alle på HP som vil ut med denne infoen. De sier ofte at du må sende inn maskinen forde bare de kan fikse det. Å fikse hovedkort er ABSOLUTT ikke nødvendig. De vil nok bare tjene penger...

Endret av zacka
Lenke til kommentar

- men har du satt et eget passord der selv, eller er det standard passord du ikke kommer inn på? hvis det er et standard bios-passord der så kan det hende at du finner det i dokumentasjonen til laptopen. da slipper du å skru og herje på den! :)

en annen ting: hvis du har garanti på laptopen så kan det hende at denne ryker så fort du setter en skrutrekker på skruene... sjekk dette før du gjør noe annet!

Lenke til kommentar

De på Dell holder ikke tilbake infoen bare for å være ekle, men fordi det bryter garantien på PC'n. En bærbar PC er langt ifra like lett å fikle inni som en stasjonær PC, og sjansen for at du river ut en kabel eller to er stor hvis du aldri har vært inni der før.

De oppfordrer selvsagt ikke kunder til å bryte garantien.

Edit: og/å-feil. :p

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

zacka:

Har tatt ut bios batteriet og gjort videre som du foreslo uten at det hjalp. Har også tatt av touchpad'en, men der var det bare koblinger til touchpad'en som det var mulig å fjerne.

el_cash:

Ja det er et passord som vi har satt her på jobben, men nå vil den ikke ha det lenger.... :cry:

Har gode avtaler med HP, så garantien ryker ikke selv om vi skrur litt på den her. Har byttet mange deler vi som har fått på garantien fra HP.

Takk for gode forslag!

Lenke til kommentar

Drivelock passordet går på harddisken, ja, så det er jo en annen sak. Power On passordet skal kunne fjernes. Jeg fjernet det på en N600C i går, så det VET jeg fungerer. Regner med at det skal være samme fremgangsmåte på N610 hvis ikke Compaq "flyttet" på BIOS batteriet i forhold til N600. Hvis du ikke klarer å skimte BIOS batteriet bak TouchPad'en på undersiden er det endret fra N600 og til N610.

Endret av zacka
Lenke til kommentar

Bios batteriet på N610c ligger under et lokk som må skrues av på undersiden. Får fjernet det og prøver å skru på pc'n uten noen form for strøm tilkoblet. Skjer ikke så mye mer enn at den bruker litt lenger tid på å starte, men den skal fortsatt ha "Power on password".

Regner da med at Compaq har endret litt på mulighetene for å flashe bios på disse pc'ne. :mad:

Takk for gode forslag, og er det noen som kommer på noe som jeg kan prøve så post det!! Lite sugen på å betale 7000 til InfoCare for at de skal bytte HK på pc'n (jobben betaler, men men....)

Endret av krAmer the n00b
Lenke til kommentar

...og du har dratt ut kabelen som går fra BIOS-batteriet og til hovedkortet? Jeg blir så frustrert hvis jeg ikke klarer å hjelpe deg! Det MÅ da kunne gå :(

Du kan jo ta en tlf. til HP Support. Du kan være heldig å støte på en som faktisk ønsker å hjelpe deg uten at det trenger å koste ei krone :hmm:

Edit: jeg fjernet faktisk Drive Lock passordet (!) og Power On passordet på en "HP Pavilion zt3131EA" i dag. Den er temmelig ny, så hvis HP har fjernet muligheten for resetting av BIOS på nyere maskiner burde de jo ha gjort det på alle... Jeg har aldri etter 5 år som datatekniker vært borte i en eneste maskin hvor det ikke har gått an. Det er utrolig idiotisk og utspekulert av serviceverkstedene og si at de må bytte hovedkort for å få rettet på dette!

Endret av zacka
Lenke til kommentar
Hei!

- Først tar du ut hovedbatteriet.

- Så må du skru ut skruene under maskinen som fester platen med touchpad'en på og løfte opp platen som touchpad'en sitter på (litt vanskelig, men du skal kunne komme til).

- Under der ser du en ledning som går til BIOS-batteriet. Du drar ut pluggen og skrur på maskinen (hovedbatteriet skal fortsatt være ute).

Da er BIOS'en resatt.

- Dereter setter du tilbake pluggen under lokket, setter i hovedbatteriet og går på nytt inn i BIOS (F10) for å sette evt. nye verdier.

Tada!

Edit: det er ikke alle på HP som vil ut med denne infoen. De sier ofte at du må sende inn maskinen forde bare de kan fikse det. Å fikse hovedkort er ABSOLUTT ikke nødvendig. De vil nok bare tjene penger...

Som Bitex poengterar, det er slett ikkje for å "tene pengar" at man er restriktiv med den type informasjon. Man vil helst unngå at gud og kvarmann sett igang med skrutrekkarar (eller verre, sakser og lommeknivar) i nærheita av printkort, som jo bios-batteriet sitt på.

På ein god del nyare maskiner har man tatt konsekvensen av dette, og gjort bios-batteriet lettare tilgjengeleg, til dømes i samme slot som mini-pci korta sitt, eller rett under tastaturet.

Servicemanual for EVO N610c

Endret av Junior19
Lenke til kommentar
...og du har dratt ut kabelen som går fra BIOS-batteriet og til hovedkortet? Jeg blir så frustrert hvis jeg ikke klarer å hjelpe deg! Det MÅ da kunne gå  :(

Du kan jo ta en tlf. til HP Support. Du kan være heldig å støte på en som faktisk ønsker å hjelpe deg uten at det trenger å koste ei krone  :hmm:

Edit: jeg fjernet faktisk Drive Lock passordet (!) og Power On passordet på en "HP Pavilion zt3131EA" i dag. Den er temmelig ny, så hvis HP har fjernet muligheten for resetting av BIOS på nyere maskiner burde de jo ha gjort det på alle... Jeg har aldri etter 5 år som datatekniker vært borte i en eneste maskin hvor det ikke har gått an. Det er utrolig idiotisk og utspekulert av serviceverkstedene og si at de må bytte hovedkort for å få rettet på dette!

Svært interessert i å få vite korleis du fekk fjerna drivelock-passordet, utan å bytte hdd'n. I alle fall dersom du hjalp kunde med det over telefon!

Dersom det var mogleg så har pavillions eit anna drivelock-system enn det Evo-serien har. Der blir drivelock-passordet skreve til minnechip på sjølve disken, og dersom du rotar det vekk er du solgt. Det var i alle fall ingen måte å få resatt det på utan å ha passordet.

Endret av Junior19
Lenke til kommentar

Jeg tok ut det lille BIOS-batteriet som satt under et bitte, lite lokk på undersiden og selvfølgelig hovedbatteriet og strømkabelen. Deretter startet jeg maskinen og fikk bootet på restore-CD'en. Så skrudde jeg av maskinen igjen, dro ut strømkabelen og satt i BIOS-batteriet igjen. Så ble WinXP lagt inn fra restore-CD'en igjen uten at maskinen spurte meg om drivelock-passordet :)

Det er mulig at det har blitt enklere å fjerne Drive-lock passordet på enkelte maskiner (inkludert denne) for jeg aldri klart å fjerne et slikt passord før ved å ta ut BIOS-batteriet.

Når det gjelder "fikling" med ting man ikke har greie på er det klart at man må være svært varsom og selvfølgelig burde man vite sånn nogenlunde hva man driver med, men det skal ikke være så vanskelig for en supportmedarbeider å "sile ut" amatørene via telefon. Man skjønner fort hvis de ikke har noe under chassiet og gjøre ;) Da syntes jeg at man gjerne kan gi ut infoen som trengs for at personen skal kunne få løst problemet på beste måte.

Edit: det kan være at de (HP) har utelatt muligheten for fjerning av Drive-lock passord ved å ta ut BIOS-batteriet kun på EVO-maskiner/og andre maskiner som er rettet mot bedriftsmarkedet for sikkerhetens skyld. Det er jo disse kundene som normalt setter sikkerheten høyest. Pavilion retter seg jo hovedsaklig mot hjemmemarkedet.

Endret av zacka
Lenke til kommentar
Det der funker garantert ikke på noen Evo maskiner (eller nyere NCxxxx), siden DriveLock passordet ligger på en chip på selve disken. Skrur man feks. ut disken og setter den i en annen maskin, ligger fortsatt DriveLock passordet der.

Det er jo det jeg sier, jo... Det er sikkert kun på enkelte (eller alle) Pavilion-bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...