Gå til innhold

Bokmål eller dialekt?

Newt32

Anbefalte innlegg

Til alle som hatar nynorsk

Eg synest det er patetisk å klage over at det er "tungt å lese". Om du ikkje klarar å LESE nynorsk eingang, då kan du berre ha det så godt. Bokmål - nynorsk blir meir og meir likt på kverandre (ja, begge endrer seg mot kverandre FAKTISK.) - og nynorsk er meir ekte norsk enn bokmål, så om et av språka skal vekk så er det iallefall bokmål.

En ting er å skrive det, men å klage over at du ikkje klarer å LESE det - ja, det er lavt.

Uansett - skriv på bokmål eller nynorsk. :p

Jeg er vel en av de som "hater" nynorsk. Men det er kun fordi jeg blir tvunget til å lære det.

Jeg greier helt fint å lese nynorsk, utenom noen få ord som jeg ikke forstår. Jeg synes ikke at noen av målformene våre skal vekk, men jeg vil at det skal være frivillig å lære dem. Bokmål-folk trenger ikke å bli påtvunget nynorsk og omvendt.

Så jeg sier ikke vekk med nynorsk, men vekk med sidemål. (Noe som i mitt tilfelle er nynorsk).

Men nå er det igrunn det samme for meg for jeg er akkurat ferdig med mitt siste nynorskarbeid noensinne :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bokmål. Ingen over og ingen ved siden av. Hvis de som hevder at de skriver nynorsk faktisk hadde skrevet nynorsk, så hadde det nesten vært greit. Men når det kommer syke, sære dialekter på skriftlig form, kjenner jeg det nesten begynner å koke over hos meg.

Lenke til kommentar
Jeg er fra Tromsø, og jeg skriver bokmål.

Dialekt er forsåvidt greit, men hva er vitsen med å skrive "spæll" istedenfor "spill" når du ikke tjener tid på det?

Det er riktig, skriv det som tar kortest tid.

Forøvrig ønsker jeg mer dialekt for da kan jeg lett trekke ut hvor folk kommer fra, uten å måtte gå inn i profil for så ikke å finne noe. Jeg skal fra nå av bruke radikalt bokmål, som ligger nærmest den dialekta jeg snakker (Oslo Øst)

Lenke til kommentar
Jeg er fra Tromsø, og jeg skriver bokmål.

Dialekt er forsåvidt greit, men hva er vitsen med å skrive "spæll" istedenfor "spill" når du ikke tjener tid på det?

Det er riktig, skriv det som tar kortest tid.

Forøvrig ønsker jeg mer dialekt for da kan jeg lett trekke ut hvor folk kommer fra, uten å måtte gå inn i profil for så ikke å finne noe. Jeg skal fra nå av bruke radikalt bokmål, som ligger nærmest den dialekta jeg snakker (Oslo Øst)

Må bare bryte litt inn her... Når jeg skriver innlegg i et forum, tar jeg meg god tid.

Jeg har ikke dårlig tid jeg... Skriver spæll i stede for spill bare fordi det blir naturlig i forhold til hvordan jeg sier det.

Mener i vert fall at skriftlig Tromsø dialekt ikke er så vanskelig å forstå. Men jeg skjønner at det er andre byer i norge som har litt mer avansert-dialekt. Som kan være vanskelig å forstå.

Så hvis alle skulle prate dialekt, kan det være at mange hadde missforstått.

Og det er sant at man finner fort ut hvor folk kommer fra når man skriver på dialekt.

Lenke til kommentar
teit med dialoekt i et forum. Skriv bokmål!

Den påstanden der var omtrent rasistisk. Kvifor skal ikkje vi i "nynorskland" få bruke vårt eget skriftspråk? Det er tross alt vi som beheld det norske i språket vårt.

En ting skal vere sagt - oldschool, hardcore nynorsk har faktisk eit par ord som er tilnærma uforståelige, men dei orda her har ein vanlegvis lov å skrive på samme måte som bokmål - så dei blir skjeldan eit problem.

Og ja, eg er enig i at sidemål er tull. Bokmål i skulen er døll :p

Lenke til kommentar

Eg kan stort sett skrive nett ka eg vil her inne på forumet av dialekt. Ingen "bokmålsfolk" legger merke til det likevel.Kan ikkje sei at navnet mitt florerer i "Klagemuren - ergring over grammatiske skrivefeil"- tråden heller. :D

Og jada, det er dialekt ord i denne posten også. Seek and destroy! :)

Lenke til kommentar
Eg kan stort sett skrive nett ka eg vil...

Og på nynorsk heiter det "Florerar" og "Legg merke til..." ;)

:w00t:

Litt off-topic, men er det ikkje lov til å skrive noken av desse orda i klamme form eller noke lignande?

Enig i at dialekt på forumet er ut, men folk veit jo faen ikkje ka som er dialekt og ikkje på nynorsk sida, so what the hell liksom :p

Lenke til kommentar

arve87:

Om du absolutt må klage på nynorsken til andre brukarar her på forumet, må du for all del ikkje miksa nynorsk og bokmål slik du gjer.

For meg som har skreve nynorsk heile live svir det i auga når eg les det du skriv.

Du presterar faktisk å bruka "En" og "ein" i same linja. Dessutan skriv me "me" og ikkje "vi". (sjølv om det er lov(?))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...