DesertGlow Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Dialekt-skriving er bannet fra dette forumet, så jeg vil anbefale deg å holde deg til en av de to hovedskriftspråkene vi har her i Norge - samisk er det neppe så mange som forstår. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Ka i hælvette æ gale mæ dialækt? :!: jeg skriver bokmål, snakker dialekt..(og JA, jeg banner som en nord-lending også) edit: per var innom Endret 24. november 2004 av BUNDY Lenke til kommentar
Jan Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 BOKMÅL BOKMÅL BOKMÅL hæi, jnt3 13 hær. Skjer søtn? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Skriv bokmål! Nynorsk er noe dritt, tungvindt å lese for mange. Ja hvorfor ha norsk i det hele tatt, engelskmennene synes det er så tungvindt å lese det. Lenke til kommentar
Greez Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Skriv bokmål! Nynorsk er noe dritt, tungvindt å lese for mange. Ja hvorfor ha norsk i det hele tatt, engelskmennene synes det er så tungvindt å lese det. Hvorfor få et nytt 'norsk' språk når vi allerde har et som 'nesten' alle er fornøyde med. Min mening om nynorsk er at det er vannvitig tungvindt å lære et nytt språk, etter vi har hatt 'bokmål' i lang tid og at jeg ikke klarer å høre på folk som snakker nynorsk eller skriver det. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Bokmål!! IKKE nynorsk. Jeg vil heller lære samisk enn nynorsk på skolen. Da lærer vi iallfall et språk vi ikke kan, nynorsk kan man jo forstå. Men det er ikke like greit å skrive. Lenke til kommentar
Greez Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 nynorsk er bare tull Lenke til kommentar
bernini Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg har nynorskeksamen i morgen og trenger forhåpentligvis ikke å skrive ett eneste ord til på nynorsk, noensinne. Dialekt skal ikke skrives. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) For de som ikke har bestemt seg om de skal skrive bokmål/nynorsk eller dialekt: Det er noe som heter en mellomting. Radikalt bokmål. Noe jeg prøver å skrive så mye av tida som overhode mulig. Hva er Radikalt bokmål?: Poenget er at alle hunkjønnord skal bøyes SOM hunkjønn, og ikke hankjønn. Intetkjønssord i best.form.flertall bøyes oftest med -a istedet fo -ene ("husene" -> "husa" etc.) Verb: svake a/e-verb bøyes med -a fortid (e.g. "hoppet" -> "hoppa"). Pluss at så brukes den forma som er felles (eller likner) i bokmål vs nynorsk ("selv" -> "sjøl" etc.). Egentlig litt rart hvor utbredt "konservativt"-bokmål er, til og med til de som snakker mer radikalt Linker: http://home.no.net/einarnod/SPRREFORMER.htm http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=244 http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=374 Endret 24. november 2004 av dabear Lenke til kommentar
-=Makaveli=- Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Nynorsk og gammal norsk e tingen Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Nynorsk er vel det som kan kalles for "norsk", da det er oppbygd fra det faktisk norske språket rundt om kring, og ikke fra dansk slik som bokmål. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Jeg vil heller lære samisk enn nynorsk på skolen. Riiiight, jeg gir deg lillefingeren min på at du hadde valgt nynorsk over samisk. Endret 24. november 2004 av kaiern Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg vil heller lære samisk enn nynorsk på skolen. Riiiith, jeg gir deg lillefingeren min på at du hadde valgt nynorsk over samisk. Jeg gir pekefigeren til kaiern på det også! Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Til alle som hatar nynorsk Eg synest det er patetisk å klage over at det er "tungt å lese". Om du ikkje klarar å LESE nynorsk eingang, då kan du berre ha det så godt. Bokmål - nynorsk blir meir og meir likt på kverandre (ja, begge endrer seg mot kverandre FAKTISK.) - og nynorsk er meir ekte norsk enn bokmål, så om et av språka skal vekk så er det iallefall bokmål. En ting er å skrive det, men å klage over at du ikkje klarer å LESE det - ja, det er lavt. Uansett - skriv på bokmål eller nynorsk. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Jeg gir pekefigeren til kaiern på det også! No! den trenger jeg til å spille gitar, du kan få gi lilletåa mi Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) nynorsk er bare tull Og det var jo akkurat det denne tråden handla om. Ser ikkje problemet med å skrive nynorsk. Skriver vel fort litt dialekt innimellom. Men siden eg stort sett skrive nynorsk, og et par dialektord innimellom, så trur vel doke alle at det finst i nynorsk-ordboka. Test: Finn ordet i denne teksten som ikkje er lov å skrive på nynorsk Edit: hokus pokus... Endret 24. november 2004 av Whiteshit Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 nynorsk er bare tull Og det var jo akkurat det denne tråden handla om. Ser ikkje problemet med å skrive nynorsk. Skriver vel fort litt dialekt innimellom. Men siden eg stort sett skrive nynorsk, og et par dialektord innimellom, så trur vel doke alle at det finst i nynorsk-ordboka. Test: Finn ordet i denne teksten som ikkje er lov å skrive på nynorsk Edit: hokus pokus... "Doke" vel Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 "Doke" vel argh...dette kunne jo ha vore en test for dei "uvitande" Lenke til kommentar
merkur Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 teit med dialoekt i et forum. Skriv bokmål! Lenke til kommentar
nixtus Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Dialekt skal ikke skrives, punktum finale. word! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå