Gå til innhold

Bokmål eller dialekt?


Newt32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skriv bokmål!

 

Nynorsk er noe dritt, tungvindt å lese for mange.

Ja hvorfor ha norsk i det hele tatt, engelskmennene synes det er så tungvindt å lese det. :roll:

Hvorfor få et nytt 'norsk' språk når vi allerde har et som 'nesten' alle er fornøyde med.

 

 

Min mening om nynorsk er at det er vannvitig tungvindt å lære et nytt språk, etter vi har hatt 'bokmål' i lang tid og at jeg ikke klarer å høre på folk som snakker nynorsk eller skriver det.

Lenke til kommentar

For de som ikke har bestemt seg om de skal skrive bokmål/nynorsk eller dialekt:

 

Det er noe som heter en mellomting. Radikalt bokmål. Noe jeg prøver å skrive så mye av tida som overhode mulig.

Hva er Radikalt bokmål?:

Poenget er at alle hunkjønnord skal bøyes SOM hunkjønn, og ikke hankjønn. Intetkjønssord i best.form.flertall bøyes oftest med -a istedet fo -ene ("husene" -> "husa" etc.) Verb: svake a/e-verb bøyes med -a fortid (e.g. "hoppet" -> "hoppa").

Pluss at så brukes den forma som er felles (eller likner) i bokmål vs nynorsk ("selv" -> "sjøl" etc.). Egentlig litt rart hvor utbredt "konservativt"-bokmål er, til og med til de som snakker mer radikalt

 

Linker:

http://home.no.net/einarnod/SPRREFORMER.htm

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=244

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=374

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Til alle som hatar nynorsk

 

Eg synest det er patetisk å klage over at det er "tungt å lese". Om du ikkje klarar å LESE nynorsk eingang, då kan du berre ha det så godt. Bokmål - nynorsk blir meir og meir likt på kverandre (ja, begge endrer seg mot kverandre FAKTISK.) - og nynorsk er meir ekte norsk enn bokmål, så om et av språka skal vekk så er det iallefall bokmål.

En ting er å skrive det, men å klage over at du ikkje klarer å LESE det - ja, det er lavt.

 

Uansett - skriv på bokmål eller nynorsk. :p

Lenke til kommentar
nynorsk er bare tull ;)

Og det var jo akkurat det denne tråden handla om.

 

Ser ikkje problemet med å skrive nynorsk. Skriver vel fort litt dialekt innimellom. Men siden eg stort sett skrive nynorsk, og et par dialektord innimellom, så trur vel doke alle at det finst i nynorsk-ordboka.

 

Test: Finn ordet i denne teksten som ikkje er lov å skrive på nynorsk :)

 

Edit: hokus pokus...

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar
nynorsk er bare tull ;)

Og det var jo akkurat det denne tråden handla om.

 

Ser ikkje problemet med å skrive nynorsk. Skriver vel fort litt dialekt innimellom. Men siden eg stort sett skrive nynorsk, og et par dialektord innimellom, så trur vel doke alle at det finst i nynorsk-ordboka.

 

Test: Finn ordet i denne teksten som ikkje er lov å skrive på nynorsk :)

 

Edit: hokus pokus...

"Doke" vel ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...