Gå til innhold

Bokmål eller dialekt?

Newt32

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har mange ganger lurt på om jeg skal skrive på bokmål eller dialekt....

Jeg har bestandig skrevet på bokmål her på forumet, men siden jeg kommer fra tromsø, tenkte jeg om det hadde vært lettere å snakke dialekt.

Mange klager her på forumet, men har ikke sett så mange som klager på forståelig dialekt.

Så hvis jeg skal skrive på dialekt, skriver jeg nesten som jeg uttaler det. Samtidig er det på en måte litt sms-språk inni det hele, eller forkortelser.

Eksempel Bokmål: "Jeg dro en tur til byen, for å kjøpe meg et spill."

Dialekt: "Æ dro en tur t byen, før å kjøpe mæ et spæll."

Setter stor pris på svar.

Hva synes du om dette, bør jeg skifte til dialekt?

Edit:

Jeg har fått svar på det jeg trengte å vite, så for meg er denne tråden nå verdiløs!
Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv bokmål, eventuelt nynorsk.

SMS-språk som: d e berre slik d e

er ikkje lov etter rettningslinjene

#3: Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på.

Postane som du skriv skal være lettleselige for alle andre også.

Lenke til kommentar
Skriv bokmål, eventuelt nynorsk.

SMS-språk som: d e berre slik d e

er ikkje lov etter rettningslinjene

#3: Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på.

Postane som du skriv skal være lettleselige for alle andre også.

Ok... Men da må det vel bli en slags blanding da...

Lenke til kommentar
Dialekt skal ikke skrives, punktum finale.

Hvorfor det? Har sett noen her som har skrevet på dialekt. SnowDOG f.eks...

Om andre skriver på dialekt har da ikke noe å si. Du skal ikke skrive på dialekt fordi det er for jævlig å lese.

*Skjønner ikke hvorfor alle absolutt må skrive på dialekt*

Lenke til kommentar
Tror dette forumet er det eneste jeg vet om hvor folk har innsett at "Sånn SNAKKER vi, og sånn SKRIVER vi..."

Og takker faen for det.

Det er fælt å lese når folk skrive dialekt. Hører ikke hjemme en plass.

Eg skriv eigentleg nynorsk. Men av hensyn til forum-brukarane her har eg valt å skriva på bokmål, då det fort kan bli vanskeligare enn naudsynt for ein bokmålsperson å lesa det eg skriv. Eg tykkjer ein burde variere skriftspåket sitt etter kvar og i kva samanheng ein skriv. Då får det heller gå om eg får nokre skrivefeil i bokmål.

Lenke til kommentar
Synes det burde gå an å skrive dialekt, vi må jo fremme og akseptere variasjoner i språket, og akseptere at noen andre snakker på en annen måte enn oss

Til dere som ikke FORSTÅR dialekt: Dra utafor kommunegrensene deres, for Jubalon!!

Poenget er at dialekt skal snakkes, ikke skrives.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...