Newt32 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Hei Har mange ganger lurt på om jeg skal skrive på bokmål eller dialekt.... Jeg har bestandig skrevet på bokmål her på forumet, men siden jeg kommer fra tromsø, tenkte jeg om det hadde vært lettere å snakke dialekt. Mange klager her på forumet, men har ikke sett så mange som klager på forståelig dialekt. Så hvis jeg skal skrive på dialekt, skriver jeg nesten som jeg uttaler det. Samtidig er det på en måte litt sms-språk inni det hele, eller forkortelser. Eksempel Bokmål: "Jeg dro en tur til byen, for å kjøpe meg et spill." Dialekt: "Æ dro en tur t byen, før å kjøpe mæ et spæll." Setter stor pris på svar. Hva synes du om dette, bør jeg skifte til dialekt? Edit: Jeg har fått svar på det jeg trengte å vite, så for meg er denne tråden nå verdiløs! Endret 24. november 2004 av Newt32 Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Har lurt på det samme. Æ e ækkte norlænnjing Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Har lurt på det samme. Æ e ækkte norlænnjing Kult. Håpe ikkje vi e helt aleina om d... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Dialekt skal ikke skrives, punktum finale. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Skriv bokmål, eventuelt nynorsk. SMS-språk som: d e berre slik d e er ikkje lov etter rettningslinjene #3: Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på. Postane som du skriv skal være lettleselige for alle andre også. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Dialekt skal ikke skrives, punktum finale. Hvorfor det? Har sett noen her som har skrevet på dialekt. SnowDOG f.eks... Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Skriv bokmål, eventuelt nynorsk.SMS-språk som: d e berre slik d e er ikkje lov etter rettningslinjene #3: Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på. Postane som du skriv skal være lettleselige for alle andre også. Ok... Men da må det vel bli en slags blanding da... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Blir irritert hver gang jeg ser folk skrive dialekt.. Takler det ikke.. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Kun bokmål eller nynorsk er greit. Skal man begynne å skrive dialekt blir det fort uforståelig og tungt å lese for andre... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Dialekt skal ikke skrives, punktum finale. Hvorfor det? Har sett noen her som har skrevet på dialekt. SnowDOG f.eks... Om andre skriver på dialekt har da ikke noe å si. Du skal ikke skrive på dialekt fordi det er for jævlig å lese. *Skjønner ikke hvorfor alle absolutt må skrive på dialekt* Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Man skriver på bokmål eller nynorsk. Dersom dialekta di ligger nynorsk nærest: skriv nynorsk! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Man skriver på bokmål eller nynorsk. Dersom dialekta di ligger nynorsk nærest: skriv nynorsk! Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Ok. Tror bare jeg fortsetter å skrive bokmål. Gir mer trening og jeg er mest vandt til det... Jeg har fått svar på det jeg trengte å vite, så for meg er denne tråden nå verdiløs! Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Tror dette forumet er det eneste jeg vet om hvor folk har innsett at "Sånn SNAKKER vi, og sånn SKRIVER vi..." Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Tror dette forumet er det eneste jeg vet om hvor folk har innsett at "Sånn SNAKKER vi, og sånn SKRIVER vi..." Og takker faen for det. Det er fælt å lese når folk skrive dialekt. Hører ikke hjemme en plass. Eg skriv eigentleg nynorsk. Men av hensyn til forum-brukarane her har eg valt å skriva på bokmål, då det fort kan bli vanskeligare enn naudsynt for ein bokmålsperson å lesa det eg skriv. Eg tykkjer ein burde variere skriftspåket sitt etter kvar og i kva samanheng ein skriv. Då får det heller gå om eg får nokre skrivefeil i bokmål. Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hmm er stavangersk nærmest nynorsk? Tror uansett ikke jeg orker å bytte Men d hadde jo vert digg d då, eg foretrekke jo å skrive sånn så dette (eksempel på stavangers, mild variant) Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Synes det burde gå an å skrive dialekt, vi må jo fremme og akseptere variasjoner i språket, og akseptere at noen andre snakker på en annen måte enn oss Til dere som ikke FORSTÅR dialekt: Dra utafor kommunegrensene deres, for Jubalon!! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Synes det burde gå an å skrive dialekt, vi må jo fremme og akseptere variasjoner i språket, og akseptere at noen andre snakker på en annen måte enn oss Til dere som ikke FORSTÅR dialekt: Dra utafor kommunegrensene deres, for Jubalon!! Poenget er at dialekt skal snakkes, ikke skrives. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Synes det burde gå an å skrive dialekt, vi må jo fremme og akseptere variasjoner i språket, og akseptere at noen andre snakker på en annen måte enn oss Til dere som ikke FORSTÅR dialekt: Dra utafor kommunegrensene deres, for Jubalon!! Og derfor har vi nynorsk. Lenke til kommentar
Greez Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Skriv bokmål! Nynorsk er noe dritt, tungvindt å lese for mange. Endret 24. november 2004 av Greez Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå