Gå til innhold

Projektor, lcd eller dlp?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått et tilbud om å kjøpe projektor(-er) relativt billig (tror jeg..).

Men det er to forskjellige typer projektorer og med forskjellig spesifikasjoner.

Den ene er en : PLUS UP-1100 Projector og den andre er :3M MP8020 Projector

(linker nederst på siden)

Men det er mye som er forskjellig på disse, og prisen de selges for er noenlunde lik, så jeg blir forvirret. Først tenkte jeg oppløsningen var jo bedre på den ene enn den andre, men den med dårligere oppløsning har 3 ganger bedre "brightness" og også en 1.3" LCD display og den andre har 0.9" DLP display. Jeg må fint innrømme at det sier meg ingen verdens ting, vet ikke hva som er best, eller om brightness-forholdet blir annerledes med en LCD enn DLP..?

Derfor håpet jeg noen her inne kunne hjelpe med litt med å si hva en burde titte på når det gjelder kjøp av projektor, eller kanskje tilogmed si hvem jeg bør kjøpe i dette tilfellet og hvorfor. (hvis det er råd til ca pris jeg bør gi så tas det imot med åpne armer..)

På siden jeg har funnet virker det som om ny-prisen på de også var noenlunde like, så det er kanskje pluss og minus med begge som veier opp hverandre?

Håper noen kan hjelpe meg!

Takk for svar! ;)

http://www.projectorcentral.com/PLUS-UP-1100.htm

http://www.projectorcentral.com/3M-MP8020.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, er du usikker, burde du velge den som er testet til 4 stjerner.. Den andre har jo ikenge test å vise til.. Dessuten, så må du ikke finne på å kjøpe en projektor med kun 640x480 pixels oppløsning!

Nei, helt klart, jeg hadde gått for PLUS UP-1100.

Lenke til kommentar

Dette stod å lese om DLP på en nettside:

DLP™ technology is a revolutionary display solution that uses an optical semiconductor to manipulate light digitally. It's also a proven and dependable technology preferred by leading electronics companies worldwide, with more than 2 million systems shipped to more than 50 manufacturers since 1996.

DLP™ technology is in use wherever visual excellence is in demand. In fact, it's the only display solution that enables movie projectors, televisions, home theater systems and business projectors to create an entirely digital connection between a graphic or video source and the screen in front of you.

The result is maximum fidelity: a picture whose clarity, brilliance and color must be seen to be believed.

(Kilde: http://www.dlp.com/dlp_technology/dlp_tech...y_overview.asp)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet noe om denne DLP-teknologien?

Jeg har lest litt på siden som sssh ga meg link til (takk forresten), og der får man nesten inntrykk av at DLP er noe "sinnsyke greier". Det står at det må oppleves for å tro det, og det står også

"By minimizing the gaps between pixels in a projected image, DLP™ projection systems create a seamless digital picture that's sharp at any size—without the pixellation or "screen door" effect apparent in other technologies. "
-dette står under "Clarity" seksjonen der.

Betyr det at en så dårlig oppløsning ikke spiller noen rolle når projektoren benytter DLP? På denne siden blir jo DLP priset gjennom taket, og siden ny-pris på produktene er like (jfr linker i første innlegg) så må det være noe som skurrer?

Utenom denne DLP-teknologien så ser jo den andre mye bedre ut, 3x bedre "brightness" og mer enn 2x bedre oppløsning.. I og med at prisen da er lik så må det vel være noe jeg ikke ser/skjønner her?

Noen som kan noe om dette? Gjør DLP så mye ekstra at den kan måle seg mot en LCD med dobbel så høy oppløsning og bedre brightness?

Takker for all hjelp jeg får, begynner å bli høyst usikker her nå.. :blush:

Lenke til kommentar

Nosferatu: Den quoten du postet der, forteller egentlig bare at du ikke vil oppleve screendoor/hønsenetting (rutenettet mellom pixlene) med DLP, i motsetning til LCD. Til gjengjeld kan du oppleve regnbuer/RGB-flimmer på DLP. I tillegg er det andre ting som taler for/mot LCD/DLP. Anbefaler at du tar turen innom www.avforum.no, der vil du få den hjelpen du trenger.

Edit: Husk at noe utviklingen går fort på denne fronten, så det som kan virke som en god pris er ikke nødvendigvis det. Projektoren min kostet 75000 i 2001, hvis jeg selger den nå, får jeg kanskje 10 lapper for den.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...