baronKanon Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Nå har jeg sett et par folk her på forumet som misforstår kraftig hva kondens er og hvordan det oppstår. Det står godt forklart her hvordan kondens virker. Påstand: Kondens oppstår når man kjøler ned varme komponenter med kald luft. Faktum: Komponentene blir kalde ved nedkjøling med kald luft Påstand: Man får kondens ved å bruke pc i kalde omgivelser Faktum: se over. Påstand: Hvis jeg setter radiatoren utenfor vinduet vil jeg få kondens. Faktum: Tja. Det kommer an på radiatoren og hvor kaldt vannet blir. Får vannet en temperatur som er nevneverdig under kabinettemperatur, bør slanger og evt. vannblokk isoleres. Har dere enda ikke skjønt det bruker jeg (nok en gang) brillemetaforen min: Mange av oss nerder bruker briller. Om vinteren må man dessverre ut en gang iblant (for å kjøpe cola og pottis ). Man går ut i kulden og er glad og fornøyd på vei til butikken, for man ser alt rundt seg. Så kommer man inn på butikken Man ser INGENTING, fordi brillene er fulle av dugg. Hvorfor? Når man går ut, er brillene varmere enn luften. Glassene kjøles ned på vei til butikken. Man går inn i butikken, og da er plutselig luften varmere enn glassene. Brilleglassene kjøler dermed ned luften i umiddelbar nærhet. Som dere leste i artikkelen på overklokking.no, kan kald luft ikke holde på så mye vann som varm luft. Derfor må den varme luften "kvitte seg" med vanndamp, og denne legges da på brilleglassene i form av dugg (eller svak kondens). Håper en god del av dere leser dette før dere spør om dere vil få kondens. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hvis man ønsker å gå litt mer vitenskaplig til verks er et fuktig-luft diagram (hx-diagram) et greit sted å begynne. Y-aksen, eller oppover om du vil, angir temperatur. X-aksen er ikke viktig i denne forklaringen. De buede kurvene, markert med grønne linjestykker angir relativ fukt. Du har kanskje hørt uttrykket "50% luftfuktighet" e.l. Luftfuktigheten er altså konstant langs disse linjene. Den røde buede linjen nederst markert som "kondensasjonslinje" angir når kondensasjon oppstår. De horisontale linjene angir konstant temperatur, og den øverste linja som jeg har tegnet rød viser en innetemperatur på 24 grader. Forvirret ennå? Ikke? Godt, da skal jeg forklare hvordan du kan benytte deg av dette diagrammet til å anslå om du vil få kondensasjon! Første skritt vil være å finne luftfuktigheten i rommet der du har pcen. Luftfuktigheten kan variere med vær, årstid og bruk av rommet, men vil vanligvis ligge mellom 20 og 80%. Et soverom med dårlig lufting vil f.eks. ha relativt høy luftfuktighet, fordi personer avgir fuktighet gjennom svette og pust. Luftfuktigheten kan også måles med et såkalt "våtkuletermometer" som kan kjøpes for en billig penge (<100 kr). Når du har funnet luftfuktigheten finner du den tilhørende grønnmalte linja, og skjæringspunktet mellom denne linja og den røde linja som representerer 24 graders innetemperatur. Følg så den lyseblå (eller røde) vertikale linja til du krysser "kondensasjonslinja". Leser du av temperaturen på y-aksen i dette punktet (den er også påskrevet med rød skrift) vil du finne temperaturen der kondensasjon oppstår! Eksempel: Hvis jeg har 60% luftfuktighet ved 24 grader, vil kondensasjon oppstå på flater som har en temperatur under 16 grader celcius. Til sist: "Trenger jeg forstå dette diagrammet hvis jeg har vannnkjøling?" tenker du kanskje nå. Nei, det trenger du ikke. Har du vannkjøling med radiatoren utendørs vil jeg absolutt anbefale deg å i det minste forstå hovedpunktene. Vær obs på at ved en luftfuktighet på 80% og en romtemperatur på 24 C kan kondensasjon oppstå allerede ved en vanntemperatur på 20 C! Takk for meg Lenke til kommentar
jingt Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 denne fortjener en stickers! Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 abraxa: meget god forklaring, denne burde forklare at om kondens og når det oppstår. Nå må jeg kjøpe meg hygrometer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå