RockOn Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Hei! Har et D70 med en Nikkor 18-70. Har i det siste blitt endel flekker/prikker på bildre tatt mot en lys bakgrunn. Gikk ut ifra at det var skitt på bildebrikken, men når jeg skulle rense den, så var det ingenting der... Tror at de prikkene som vises er støv som er inni objektivet, altså bak det ytterste glasset om dere skjønner...Når jeg tørker at det ytterste glasset, kan jeg se noen støvkorn innenfor... Hvordan kan jeg få bort dette støvet? Må jeg levere inn objektivet for rensing? hva koster isåfall det? Takk fro svar! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Støvet kan godt være usynlig på bildebrikken, hver piksel er fantastisk liten. Ta to bilder, et på f/22 og et på f/3.5 med blenderprioritering som instilling. Hvis bildet viser prikker på f/22 og ingenting eller veldig diffuse flekker på f/3,5 så er det nesten garantert støv på brikken. Hvis du poster et av bildene her så vil det være lettere å avgjøre hva problemet er. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Støv i objektivet vil ikke vise seg som prikker. Fokus ligger langt foran glassene inne i objektivet, så det vil kun medføre litt tap i kontrast og skarphet, men da skal objektivet være meget skittent også. Noen små støvkorn som man kan se i et objektiv vil man som regel aldri kunne se på et bilde. Om du bruker endel mellomringer på objektivet vil du klare å få fokus inn i selve objektivet og dermed kunne ta bilde av støvkornene, men dette er jo egentlig ikke noe man kommer ut for så ofte så eventuelle støvkorn forblir nok usynlige som regel Dette er helt sikkert støv på brikka. Som overstående sier er det slett ikke sikkert at du kan se noe av det med øynene, men om du har godt lys og et forstørrelsesglass kan man få øye på det meste som vises på bilder ivertfall. Vær også obs på at det ikke bestandig er støv, men også partikler fra saltvann etc. som sitter fast på brikken. Dette kan ikke blåses vekk og må fjernes med en Sensor Swab med Eclipse (eller lignende metoder) for å vaske vekk dritten. Husk å blåse veldig godt rent før man begynner med Swaben på brikka, da harde partikler som måtte være igjen kan lage riper. Lenke til kommentar
RockOn Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Takk for svar! Er nok noe på bildebrikken ja...tok bilde på f/22 der ganske mange sorte prikker viste seg. Har ikke anskaffet meg noe for å rengjøre med - så hva bør jeg kjøpe? En sånn blåsedings, sånn man klemmer på, med en tupp der luften kommer ut? Og hvis ikke skitten forsvinner - hva var det da jeg burde bruke? Finnes det sett med slike ting, slik at jeg ikke behøver å bli blakk? Og isåfall hvor? Student her jah... Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 En sånn blåsedings, sånn man klemmer på, med en tupp der luften kommer ut? Husker ikke hva det heter, men jeg kjøpte min på apoteket - for en femtilapp! Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Fotobutikker pleier også ha disse blåsebelgene, i alle fall de litt større fotoforretningen. Og du blir IKKE ruinert. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 En sånn blåsedings, sånn man klemmer på, med en tupp der luften kommer ut? Husker ikke hva det heter, men jeg kjøpte min på apoteket - for en femtilapp! Apoteket er nok den rimeligste plassen å få tak i denne sorten blåsebelg ja Har selv kjøpt både en liten en for øreskylling og en større en for setting av klystér. Vær obs på at det neppe er lurt å bruke den sistnevnte slik som den egentlig er ment for før man går løs på brikka med den Ellers må jeg kanskje legge til at jeg ikke bruker disse lenger, da de ikke gir godt nok trykk syns jeg. Til å blåse rent optikk og kamera inkl. fatningen, speil etc. bruker jeg trykkluft på boks. Til å blåse ren brikka har jeg en slik liten blåsepistol som jeg bruker CO2-patroner i. Siden det ikke er drivgass som kan spytte flekker i disse (slik som i trykkluft på boks) risikerer man ikke at man spytter rester av drivgassen på brikka. Men vær obs på at det blir veldig kaldt rett foran tuten, så hold litt avstand fra brikka slik at man ikke risikerer frostskader på den. (før jeg kjøpte denne saken brukte jeg også trykkluft på boks på brikka uten problemer, men man må være veeeldig forsiktig) Sensor Swabs er jo veldig dyrt, så om det er noen som har endel støv på brikka som de ikke får vekk med trykkluft kan man også forsiktig bruke en ren Q-tips for å hente opp støvdotter. Dette er noe jeg selv gjør iblant når det viser seg en stor støvdott, men jeg ikke syns at det er vits i å bruke en Swab til nesten hundrelappen for å fjerne den. Med godt lys, et forstørrelsesglass og en god posjon tålmodighet og nøyaktighet vil de fleste kunne greie å holde brikka på kameraet sitt noenlunde ren selv. En gang i året eller så er det nok lurt å sende kameraet inn for full rens. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Kjøp deg en Giotto blåser: http://www.2filter.com/prices/products/rocket.html Virker helt topp! (uten risiko for å fryse eller spraye ned CCD'en ...) Sensor Swab kjøpes også billigst fra USA. Lenke til kommentar
petrine Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Støvet kan godt være usynlig på bildebrikken, hver piksel er fantastisk liten. Ta to bilder, et på f/22 og et på f/3.5 med blenderprioritering som instilling. Hvis bildet viser prikker på f/22 og ingenting eller veldig diffuse flekker på f/3,5 så er det nesten garantert støv på brikken. Hvis du poster et av bildene her så vil det være lettere å avgjøre hva problemet er. Øhm, unnskyld ass, men jeg er litt newbie innen speilrefleksverdenen. Tør jeg spørre eksaktlig *hva* som er bildebrikken? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 www.visibledust.com http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning. Begge disse selger seriøse renseløsninger, og har bilder som veiledning. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Tør jeg spørre eksaktlig *hva* som er bildebrikken? Det er en lysfølsom chip som er plassert der filmen er plassert i et analogt kamera. Den har flere millioner lysfølsomme punkter som registrerer lyset og sender informasjonen videre i elektrisk form. Lenke til kommentar
petrine Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Tør jeg spørre eksaktlig *hva* som er bildebrikken? Det er en lysfølsom chip som er plassert der filmen er plassert i et analogt kamera. Den har flere millioner lysfølsomme punkter som registrerer lyset og sender informasjonen videre i elektrisk form. Men, uansett; Hva med den plata som ligger "øverst". Rett oppunder blitzen. Over speilet og alt det? Hva heter den? Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Men, uansett; Hva med den plata som ligger "øverst". Rett oppunder blitzen. Over speilet og alt det? Hva heter den? Du mener øverst i speilhuset, rett overfor speilet? Det er mattskiven, som bildet fra speilet projiseres gjennom slik at du får det i søkeren. Lenke til kommentar
petrine Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Men, uansett; Hva med den plata som ligger "øverst". Rett oppunder blitzen. Over speilet og alt det? Hva heter den? Du mener øverst i speilhuset, rett overfor speilet? Det er mattskiven, som bildet fra speilet projiseres gjennom slik at du får det i søkeren. Åja, ok. Fant en flekk der (på mattskiven) som jeg trodde var den store synderen, men siden jeg ikke ser denne flekken i søkeren, så er det vel ikke den likevel. Tror jammen tiden er inne for å kjøpe en skikkelig kamerabag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå