Gå til innhold

PC spill skylden for ungdomsvold?


Anbefalte innlegg

Liten sint østerriker med bart sprer død og ødeleggelse gjennom europa. Risk ble funnet i bunkersen hans.

Off-topic: hadde Hitler spilt Risk, hadde han aldri begitt seg ut på en tofrontskrig. Det fungerer dårlig, både i Risk og den virkelige verden. :)

 

On-topic: Meningsløs vold har eksistert siden tidenes begynnelse. Å legge skylden på rappere, spill, film eller Jackass er helt på trynet.. det vil alltid finnes genetisk bunnsop blandt oss, og det er ikke så voldsomt mye man kan gjøre med det.

 

"Straffen" i denne saken, derimot, er jo bare latterlig. To og en halv dags fri fra skolen er jo en belønning, ikke en straff. Jeg syns seriøst slike saker burde brukes for å sette et eksempel.. la dem som banket opp vedkommende person, betale oppreisning på et par hundre tusen. De har mest sannsynlig forårsaket både fysiske og psykiske skader, og fortjener å bruke de første 5 årene av sitt arbeidsliv til å betale ned foreldre/bank.

Synes ikke vi skal lage flere gjeldsofre, men jeg skjønner hva du mener. Et slikt beløp bruker man mer enn 5 år på å tilbakebetale.Dessuten straffer man også familien siden disse i de fleste tenkte tilfeller kommer il å bidra økonomisk.

 

Nei, det er ikke lett å finne straffer som duger, og 2 dagers skolefri er jo hinsides idiotisk. Samfunnstjeneste i lang tid der man hjelper voldsofre eller andre ofre er en idè.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off-Topic. Kan folk slutte å slenge drit om hverandre så 70% av tråden inneholder ting som "Uff hvor naive folk er", eller "Hvordan skal du vite det da", "&%#&¤ %¤/&¤/" eller andre unødvendige bemerkninger. En del av dere har vært så aktiv på forumet at dere burde vite bedre.

 

On-Topic: Jeg har sagt det før og sier det igjen, det er mange faktorer som virker inn på et menneskes sinn. Blant disse faktorene har vi blant annet:

 

Familie: Mange som kommer fra en ustabil familie (Familier med alkoholproblemer, misbruk osv.) blir regelrett ødelagte. De får problemer og det er ikke mye som skal til for at de begynner å gjøre gale ting.

 

Venner: Man blir svært påvirket av sine venner. Henger du med venner som drikker, begynner du kansje å drikke selv osv. Eller hvis en av vennene dine bruker stoff, begynner kansje du også.

 

Miljøet: Man blir selvfølgelig også påvirket av miljøet rundt oss. De som kommer fra litt fattigere strøk, krever kansje ikke så mye. De som kommer fra et strøk med stor kriminalitet, er kansje litt voldsom av seg osv.

 

Kultur: Da snakker jeg om filmer, spill ol. Denne faktoren påvirker oss akkurat som alle de andre. I hvilken grad denne faktoren påvirker oss kommer jo ann på oss selv. Noen kan jo bli mer påvirket enn andre, som de som har problemer med å skille mellom fantasi og virkeligheten.

 

Det er mange av dere her som klager over at alle disse barnevakten folkene og lignende folk sier at det er dataspillene som har skylden for dagensvold. Dette er imdlertid ikke helt riktig. Jeg leste en slik ungdomsvold og dataspill intervju med en fra barnevakten. Han presiserte tydelig at dataspill ikke har all skylden for dagens ungdomsvold, men at også andre faktorer (Som de nevnt ovenfor) har sin del i skylden. Selvfølgelig finnes det alltid noen som samtidig er imot dataspill, og vil derfor legge all skylden på dataspill, men de er det nokså få av etter min mening.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

Det er et vanskelig spørsmål som blir stilt her i grunn. Er PC spill skadelig eller ikke?

 

Jeg vil nok svare at ja, i noen tilfeller er det faktisk det. Men langt ifra alle. De fleste blir "oppmuntret" til bruk av vold ved å høre på enkelte sangtekster og se spesielle filmer. Hverdagen bomber dem også med utallige inntrykk. Spill derimot er spill. Det er ikke ekte. For de aller fleste er spillet "over" når de saver og skrur av spillmaskina. De tenker ikke noe mer på det, inntil neste gang de skrur den på og spiller igjen. Slik er i allefall jeg. De færreste går rundt og tenker på vold, blod og lemlestelse når de er ferdig med en time eller to foran skjermen.

 

Dette er i allefall min subjektive mening. Artig diskusjon :)

Lenke til kommentar

Det er bare erlig å inrømme at man faktisk blir voldelig av spill.

Spiller man for mye CS blir man påvirket ved å bruke ord og utrykk som "lol" og "omfg w00t lol roflmaowptp" i hverdagen.

Man blir mer voldelig av å spille voldelige spill.

Men jeg tror film har enda mere innflytelse!

Men vold er jo egentlig ganske gøy :p

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg dagens problemer med vold i samfunnet skyldes en mislykket integreringpolitikk fra regjeringen og ikke voldelige dataspill.

Tror nok heller det motsatte! Volden har økt, og er høyere enn det den var før. Mye av det har ganske sikkert skyld i voldsspill.

Lenke til kommentar

man blir jo litt påvirket av spill uansett. det gjør vertfall jeg. når jeg spillte gta mye (og da mener jeg MYE!) ble det slik at jeg nesten gikk bort til biler rundt omkring og stjal de, eller bare løp rett ut i gata forran en bil.

 

ok, kansje ikke så ille. men tanken var der.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Å gi skylden til ungdommene som spiller skytespill og lignende høres for mange andre greit ut. "jah de driver med sånt, de har skylden" - enkelt og greit. Men statistisk sett er det ikke sånn. De som pleier å utføre vold har til dels andre f.eks. familiære problemer.

 

Selvfølelgelig finnes det noen "syke" personer som har lyst å skyte med hagle på folk. Det er ikke sånn : Spiller du GTA er du automatisk en morder osv. Vold fantes i 1960 (før dataspill) og nå til dags.

 

Vold i skolen kommer mere av at ungdommene har for lite å gjøre, de er late og begynner med hærverk og sannsynligvis vold. Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste som har slått ned en person som har spillt voldsspill. De som har problemer hjemme og er dårlige på skolen pleier å drive med vold har jeg følelsen av.

Endret av Fur
Lenke til kommentar
Det er bare erlig å inrømme at man faktisk blir voldelig av spill.

Spiller man for mye CS blir man påvirket ved å bruke ord og utrykk som "lol" og "omfg w00t lol roflmaowptp" i hverdagen.

Man blir mer voldelig av å spille voldelige spill.

Men jeg tror film har enda mere innflytelse!

Men vold er jo egentlig ganske gøy :p

Hvorfor i all verden skulle film være mer påvirkende? Når man ser en film observerer man bare noe som andre gjør, mens i et voldsspill er det DU som skyter han fyren i hodet, ikke skuespilleren. Det er stor forskjell på det å se andre gjøre ting, i forhold til å utføre handlingene selv. Nå skal jeg selvfølgelig ikke si at det å skyte noen i GTA er det samme som å gjøre det i virkeligheten da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
[iC,25/11/2004 : 17:09]Det kan godt hende at han sa det om personen, men det er sikkert mange som ikke vet det, at "svarte faen" er et banneord, som mange bruker (blant annet jeg).

Og det har ikke med noen person å gjøre! Det er ikke noe mann sier om en til en person, men snarere når man er irritert (på et eller annet)

Jeg er simpelthen sønn av en nordlenning, og da blir jeg oppdratt med noen "fin-ord". :p 

 

Anyways, denne politimannen ble anmeldt, for bruk av rasistiske ord!

WTF?!

Og skal slikt liksom være forebyggende mot rasisme, den logikken forstår jeg ikke, samlet brainpower på stortinget er heller liten.

 

 

Det er bare at å drepe, voldta, rane og stjele er det eneste de kan tenke seg til som er riktig!

Tror du under vurderer nå, mange grunner til å gjøre slikt, men tviler selv noen få ville tro slikt er riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...