AntifA Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 (endret) Har et lite problem jeg håper noen kan hjelpe meg med.. Skal formatere pc'en og legge inn win xp. Har forstått at den enkleste måten å gjøre det på er å boote med win xp cd'en, og ta alt derfra. Problemet er bare at jeg ikke får til å boote med win xp cd'en, selv om jeg i bios setter cdrom som first boot device osv. Får bare en feilmelding om at det ikke er noen bootable device, og at jeg må sette inn en ny disk og prøve på nytt. Virker som om den bare sjekker fra floppydisken though, for hver gang jeg trykker på enter jobber den iaf.. Har prøvd med to forskjellige cd'er så tror kanskje det må være noe med hovedkortet mitt.. Har et Abit kt7A (Eller noe i den duren.. ) Endret 24. november 2004 av AntifA Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Kan jo også være DVD/CD-ROMen din. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Registrerer BIOS CD/DVD-ROMe? Lenke til kommentar
AntifA Skrevet 24. november 2004 Forfatter Del Skrevet 24. november 2004 Regner med den registrerer cdromme. Har iaf brukt den som vanlig i windows osv. Finnes det noen annen måte jeg kan formatere hele greia og få lagt inn win xp på da? Hmm.. Leste i maualen for hovedkortet mitt igår, og der sto det noe om at hvis man skulle legge inn win NT måtte man ha en cd med drivere man la inn først, og så la inn win NT. Kan det ha noe med det å gjøre? At jeg må ha noen drivere til hovedkortet liksom? Har null peiling på sånne her ting så er virkelig på dypt vann.. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Trenger ikke drivere først nei (er ikke som NT). Eneste du trenger drivere til er SCSI eller S-ATA enheter. Hvis PCen din er over 1 år, er det neppe S-ATA og SCSI er mest brukt i servere, så det er sannsynligvis ikke problemet. Du kan starte fra diskett (med CD-ROM drivere, eks: Windows Oppstartsdiskett som kan lages på hvilken som helst windows maskin) og deretter installere fra Windows CDen via mappen i386 og kommandoen "winnt" Om du ikke skjønte ett kvekk av dette håper jeg du har noen som kan hjelpe deg, eller at noen andre her har tålmodighet og kunnskaper til å forklare dette med teskje uten "dataord" Lykke til i hvertfall - dette fikser seg nok på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Har selv opplevd at Windows CD kan ha problemer med å boote, mens andre CD'er kunne fint boote. I mitt tilfelle hjalp det å ta ut nettverkskortet. Det er altså forskjell i bootkode på CD, og en CD som er 'garantert' å boote er Memtest86. Last ned ISO fil og brenn den: http://www.memtest.org/#downiso Lenke til kommentar
AntifA Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Det er altså forskjell i bootkode på CD, og en CD som er 'garantert' å boote er Memtest86. Last ned ISO fil og brenn den: http://www.memtest.org/#downiso Hmm.. Men den cd'en blir omtrent som en boot disk altså? Den fikser ikke noe slik at jeg kan boote fra win xp cd'en liksom? Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Mulig du må boote fra diskett. Her er en guide for dette: http://www.computerhope.com/boot.htm#71 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 ... Den fikser ikke noe slik at jeg kan boote fra win xp cd'en liksom? Nei, jeg foreslo det bare som en test for å finne ut om det er bootkoden som feiler. Å boote fra floppy er et alternativ. Lenke til kommentar
Shoken Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 det er bare å plugge den i! husk master og slave! hvis ikke er det noe galt med hovedkortet Lenke til kommentar
AntifA Skrevet 4. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2004 Hm.. Hva med master og slave? Hvordan skal dette være innstilt? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 Hm.. Hva med master og slave? Hvordan skal dette være innstilt? På en IDE kabel kan det være to enheter (cd-rom, harddisk o.l.) Den ene er master, og den andre er slave (settes via jumpere eller ved at begge er satt til cable select) Lenke til kommentar
XzYLsiT Skrevet 4. desember 2004 Del Skrevet 4. desember 2004 kansje det er en feilbrent piratkopi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå