Gå til innhold

Høytalerene virker ikkje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk at du ikke har satt lyden til mute på maskinen. Sjekk det i "lyd" på kontrollpanel.

Ellers, så sjekk selvfølgelig at du har satt miniack'en i riktig hull på lydkortet/hovedkortet. ofte er det mange forskjellige uttak/inntak her, og du vil jå selvfølgleig ikke få lyd om du f.eks. satt høytalerene inn på der som mikrofonen skal.

Du kan koble de aller fleste headsett direkte til maskinen ja. De går inn samme sted som høytalerene. ofte (men ikke alltid) er denne kontakten fargekodet grønn. Alle lydenheter som har minijack (eller som kan kobles til minijack via adapter) kan kobles til en maskin ja, men normalt sett er det bare høytalere og headset som brukes. jeg er ikke sikkert på hva du sikter til når du spør om det er flere muligheter..

-Stigma

Lenke til kommentar
No har eg satt lydoppsettet som windows-standard, før var det ingenting.

Men det funker fortsatt ikkje. Er det høgtaleren med volumkontrol som skal i grøn?

Og den andre i rød?

lydoppsettet for lyder i windows er ikek det jeg snakket om. Det finnes derimot en volum-kontroll på samme vindu, så bare pass på at denne ikke er helt på null, eller på mute.

Høytaleren med volumkontroll skal nok inn på grønn (men den er ikke alltid grønn, jeg bare tipper t du mest sansynlig har standard fargekoden), og høytaler #2 skal sansynligvis kobles til høytaleren som har volumkontrollen. Du har nemmelig bare en kabel/kontakt som tar begge lydkanalene for stereo, så du skal ikek bruke flere ledninger inn til maskinen ved mindre du har et surround-annlegg.

Om du ikke får lyd på den grønne kontakten, så er det forsovidt bare å kjøre litt musikk eller noe, og teste på alle kontatene. Dette kan du fint gjøre mens maskinen står på og spiller. Da merker du jo fort hvor det kommer lyd..

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Men rød kontakt skal i rød utgang og grøn i grøn? Kor finner eg den instillingen du snakker om? Kontrollpanel-Lyder, og så kor er den?

Som sagt, det er umulig for meg å vite helt sikkert hvilken av dine kontakter som har hvilken farge. Men du skal bare bruke EN ledning fra høytalerene (den med volumkontrollen) inn i PC'en. DU skal bare bruke mer enn èn ledning om:

1) Du har surround høytalere

eller

2) Du har mikrofon

Om du har en ledning fra hver høytaler så skal den fra høytaleren med volumkontrollen inn i PC'en, og lednignen fra den andre høytaleren inn i den første høytaleren (den med volumkontrollen).

Her er et bilde som viser volumkontrollen i windows XP (du har ikke fortalt meg hvilket operativsystem du bruker, så jeg må gjette..)

post-79-1101317749_thumb.jpg

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har du en liten logo som ser ut som en liten høytaler som ligger nede på siden av klokken, som igjen ligger nede i høyre hjørne på skjermen. Hvis du har det, så dobbelklikker du på den, og du får da opp flere volumkontroller. Hvis en eller flere av dem er mutet, prøver du å unmute dem, og ser om du får lyd da.

Har du hatt lyd i pcen før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...